Lyd i flere rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd i flere rom.

Hei, har et hus der jeg har lagt opp høyttalere i 5 rom som skal ha lyd. har fått samlet alle audiokablene ned til stuen, så mitt spørsmål er hvilken forsterker kan jeg koble opp til dette for og få lyd i alle rommene? kan jeg bruke en vanlig surroundforsterker og koble de til alle kanalene for og få lyd i alle rommene. eller må jeg bruke en spesiell løsning? det er her snakk om 5 høyttalerledninger som kommer ned til stuen. da jeg primært er ute etter og få den samme lyden i alle rommene, da jeg kommer til og bruke en sqeezebox duet for og styre musikken i alle rommene..

så hva er den enkleste og billigste løsningen for meg??

svar mottas med takk :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet?? Vurderer og bare bruke en vanlig surroundreciver, og koble alle høyttalerene inn på denne og så sette den til og spille 7ch stereo, så får jeg lik lyd i alle rom, vil dette funke?? musikken vil jeg styre igjennom en pc ved hjelp av squeezebox fjernkontroll.
    vil dette funke relativt greit eller finnes det noen bra dedikerte flerromsrecivere som vil vere mer hensiktsmessig og bruke???

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha et annet anlegg i stuen?

En ide kan kanskje være å skaffe en reciever til stuen med zone 2 utgang og koble til et effekttrinn med 5 kanaler til denne som i sin tur kjører de 5 andre rommene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    Skal du ha et annet anlegg i stuen?

En ide kan kanskje være å skaffe en reciever til stuen med zone 2 utgang og koble til et effekttrinn med 5 kanaler til denne som i sin tur kjører de 5 andre rommene.

Har allerede et surroundanlegg i stuen. Yamaha reciver 5,1 plastikk greier fra expert ellernoe. er forsåvidt fornøyd med yamahaen, har koblet til surroundhøyttalerene i stuen så alle høyttalerterminalene bakpå er opptatt.
    men jeg skal undersøke nærmere om jeg har en sone2 funksjon (er ikke så helt stødig på dette). men hvordan funker et effektrinn da?? noen eksempler?
    for nå har jeg høyttarere i 5 rom (en i hvert rom) der høyttalerledningene er strekt ned til stuen. så det beste hadde vert en løsning så gjør at jeg kan f ex: benytte annlegget i stuen til og se film, samtidig så kjører jeg musikk ut til de øvrige høyttalerene i huset. sorry men jeg er litt fersk på denne biten..

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et effektrinn gjører ikke noe annet enn å drive høyttalene.

Min tanke var at du skulle kunne bruke ditt eksisterende anlegg som forforsterker og også bruke de kildene (cd, radio, squeezebox etc) som er koblet til denne. For å få til dette må du dog ha en zone 2 funksjon/utgang i reiveren.

Hvis ikke zone 2 så er vel ditt alternativ med en surroundreciever i 5 eller 7 stereo også et alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    Et effektrinn gjører ikke noe annet enn å drive høyttalene.

Min tanke var at du skulle kunne bruke ditt eksisterende anlegg som forforsterker og også bruke de kildene (cd, radio, squeezebox etc) som er koblet til denne. For å få til dette må du dog ha en zone 2 funksjon/utgang i reiveren.

Hvis ikke zone 2 så er vel ditt alternativ med en surroundreciever i 5 eller 7 stereo også et alternativ.
    Takker for gode svar :-) men hvordan kan jeg koble til en effektforsterker? og hvilken effektforsterker kan jeg bruke? jo billigere jo bedre. har reciver med sone2 så jeg regner med at jeg kobler til en effektforsterkeren rett i utgangen til sone2'en da? det er 4rom med en høyttaler i hvert rom som skal kobles til (altså 4 høyttalerledninger) alle de kan spille samme lyd trenger ikke styring for hvert rom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •