Hva tror dere om Parasound sin nye analoge 7.1 preamp som heter P7? Product Lines > Halo > P 7 Preamplifier Jeg ser denne skal testes i neste Fidelity og Hjemmekino.

I dag bruker jeg en oppegående surround receiver som surround prosessor og pre-amp. Fordelen med dette er at den er rimeligere å skifte ut enn dyrere stand-alone surround prosessorerer fra mer typiske high-end produsenter (fra Primare til Parasound, Lexicon, e.l.). De siste to årene har det jo skjedd mye på digital delen i slike produkter, spesielt i forhold til HDMI og nye lydformater.

Fordelen med en analog preamp slik som Parasound P7 er at man heller kan legge litt mer penger i kilden, mens preampen kan overleve mange kildebytter. I disse tider er det jo gjerne kilden som må byttes ofte pga. stor utvikling. Jeg funderer på om man med en god kilde (ala Sonys nye toppmodell BDP-S5000ES, med 7.1 analog ut) vil oppnå et bedre resultat med en analog preamp som P7, enn med en surround receiver (tilkoblet BD-spiller med HDMI). D/A konverterene i spilleren er sikkert minst like gode eller bedre enn mye av det som finnes i surround receivere. Samtidig sier Parasound at deres P7 har bedre støytall (ca. 10dB) enn det en typisk receiver har.

Ulempen er selvfølgelig flere kabler og ingen HDMI switching (dette kan uansett gjøres annet sted, f.eks. i en videoprosessor). Hvilke tanker gjøre har dere rundt et slikt produkt?