Onkyo SR606 eller AVR 1909 som base i mitt nye anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo SR606 eller AVR 1909 som base i mitt nye anlegg?

Jeg sliter litt med å bestemme meg. Jeg har nå en Yamaha RX-V440RDS, minste Dali Concept høytalere og en Fujitsu-Siemens 40'' LCD. I nærmeste fremtid skal jeg gå til anskaffelse av en BD spiller (antar en PS3) og et skjermkort fra PC'en som støtter HDMI direkte, i tillegg til en PVR med HDMI. Dermed hvis jeg skal kjøre alt gjennom forsterker trenger jeg en HDMI switch og flere optiske kontakter.

Derfor har jeg kommet fram til at jeg burde bytte forsterker først, spesielt siden jeg har en kolloga som ser etter en billig, brukt forsterker. Har lest en del på specs på de 2 nevnte receiverne og de ser rimelig like ut på papiret. Onkyo har 4 HDMI inn, men blir visst veldig varm. Onkyo'en kan også bare upsamle til 1080i som ikke slår meg som veldig framtidsrettet. Denon'en på sin side samler opp til 1080p, men har bare 3 HDMI. TV'en på sin side har 720p og støtter 1080i*. Prismessig ser de rimelig like ut så jeg lurer på om det er noe jeg som amatør ikke har fått med meg?
    Tanken er å bruke denne forsterkeren en god del år uten å bytte igjen. Jeg bor forresten i blokk og kommer nok til å gjøre det framover slik at min Yamaha har nå mer enn nok trøkk.

Cobos

*Kan forresten noen forklare hvorfor det er et poeng at TV'en støtter høyere format enn den har pixsler? Dette virker totalt idiotisk og har ikke gitt meg noe annet enn problemer??

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke lagt så mye vekt på 1080p oppskalering på receiveren.
    Du er inne på det selv, hva er egentlig poenget med å mate skjermen med 1080i eller 1080p når skjermen allikevel må nedskalere til 720p (eller strengt tatt 768 fysiske linjer, hvis det er det skjermen din har). Signalet får to ekstra, unødvendige konverteringer som potensielt gir dårligere bilde enn om du kjører 720p direkte.
    Jeg ville valgt Onkyo SR606 - utifra spesifikasjoner og omtale i tester.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i at for den TV'en jeg har nå er det bare tull med oppskalering til 1080p, tanken var vel heller at antar jeg bytter TV før jeg bytter forsterker igjen... På den annen side så kan jo Onkyo'en videresende 1080p innhold, så det er utelukkende for SD innhold som oppskaleres at det har noe å si...
    Kombinasjonen Onkyo SR606 og PS3 som BD spiller burde fungere fint?

Cobos

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis scenarioet er at du bytter til en full-HD 1080p skjerm om et år eller to, så har du fremdeles ikke bruk for oppskalering i receiveren. 1080p sendes, som du sier, rett igjennom til skjermen. Signalet fra kilder som har lavere oppløsning blir uansett oppskalert av skjermen. En 1080p skjerm kan kun vise oppløsningen 1920x1080, så hvis den får et annet signal må den alltid skalere signalet til å passe den fysiske oppløsningen til skjermen.

Spørsmålet blir da om scaleren i receiveren gjør en bedre jobb enn den som sitter i skjermen. Hvis du kjøper en bra skjerm idag - eller ihvertfall om et år eller to - så er sjansen stor for at scaleren i skjermen er minst like god som receiverene i den prisklassen vi snakker om her. Av samme grunn synes jeg det er et litt sleipt triks å putte billige oppskalerings-kretser i DVD spillere og selge på at du får bedre bilde med en slik DVD spiller fordi den gir 1080p ut, når sannheten er at de fleste som har lagt litt penger i en bra flatskjerm faktisk vil få bedre bilde ved å deaktivere oppskalering i DVD spilleren. Men det er en histore for en annen tråd.

SR606 burde fungere ypperlig til PS3, og man får den til en hyggelig pris nå om dagen blandt annet hos Netshop hvis du vil handle på nett.
    Jeg har også vurdert å kjøpe SR606. Det eneste minuset jeg har hengt meg litt opp i er at den ikke har pre-out. Dvs det er ikke mulighet til å koble på ekstra effektforsterkere dersom du skulle kjøpe nye høyttalere som er for heftige til at SR606 klarer å dra dem skikkelig.

Newcomer dingselars sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes egentlig at innlegget til fronzel dekker det meste, vil bare legge til at jeg har 606 og har ikke merket noe til spesiellt kraftig varmeutvikling Rett og slett veldig fornøyd!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som taler i AVR 1909 sin favør er multikanal pre-out (hvis man har bruk for det) og en litt mer avansert romkorreksjon.
    Men SR606 har større strømforsyning og kraftigere forsterkerdel - og har en ekstra HDMI inngang.
    Har lest mange bra tester av SR606, men det hadde vært sabla interessant å lese en direkte sammenligningstest mellom de to. Så langt har jeg ikke funnet noen.

Newcomer dingselars sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Det som taler i AVR 1909 sin favør er multikanal pre-out (hvis man har bruk for det) og en litt mer avansert romkorreksjon.
    Men SR606 har større strømforsyning og kraftigere forsterkerdel - og har en ekstra HDMI inngang.
    Har lest mange bra tester av SR606, men det hadde vært sabla interessant å lese en direkte sammenligningstest mellom de to. Så langt har jeg ikke funnet noen.
    Du finner test av dem på "what hifi"...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill. Min lille Yamaha på 65W per kanal har jeg vel kanskje dratt opp til 75% av lyden og dermed slik at begge alternativene er mer enn store nok. Dermed er preout rimelig uaktuelt, og jeg er vel lite nok HiFi entusiast at jeg gjerne vil slippe mange forsterkere hvis jeg kan unngå det. Den typen løsninger forbeholder jeg PC'en.
    Da er det vel bare å vente på lønningen før jeg sender en bestilling til Netshop eller AVShop (hvordan er forresten AVshop, har selv god erfaring med Netshop?).

Er det bare meg eller er de What HiFI anmeldelsene på nett ihvertfall, litt tynne?

Cobos

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relativt kortfattede tester på What HiFi sine nettsider ja. Dem antyder i testen der av AVR 1909 at Denon har spist opp endel av forspranget som Onkyo SR606 hadde, men det er det nærmeste jeg kom en sammenligning av de to produktene hos What HiFi.

Jeg har ikke erfaring med AVShop selv, men på forumet her har jeg stort sett fått inntrykk av at det er en seriøs bedrift.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avr-1909

Har testet både TXSR606 og Denon Avr-1909 mot hverandre og erfaringen er at Onkyoen er hakket bedre på Surround, mens Denon var veldig mye bedre på musikkdelen i stereo. Strammere og bedre bass på Denon mens Onkyo var litt kaldere og hardere i lydbildet.
    Gikk for Denon selv.
    Høyttalere: B&W 601s3, M1 senter bak, asw608 sub

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fyttekatta
    Har testet både TXSR606 og Denon Avr-1909 mot hverandre og erfaringen er at Onkyoen er hakket bedre på Surround, mens Denon var veldig mye bedre på musikkdelen i stereo. Strammere og bedre bass på Denon mens Onkyo var litt kaldere og hardere i lydbildet.
    Gikk for Denon selv.
    Nyttig info! Hvilke høyttalere brukte du?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har stor tro på **09 serien til Denon!

kommer selv til å gå for 2809 pga meget god kalibrering og features.

1909 tror jeg kommer til å bli en god kandidat i mellomklassen fremover.

du kan jo også vurdere H/K avr255 fra soundgarden, prøv den på soundgarden og kjøp den hos NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk grunnet mye lavere pris.

mvh
    stian

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig fornøgd med min SR606... føler den har bra med krefter og er veldig enkel å sette opp/konfiguere.
    Tenkte også litt på det at den ikkje har pre-out når eg skulle kjøpe, men fann ut at eg for tiden ikkje har råd eller umiddelbare planer om å oppgradere med effektforsterker.
    Syns forøvrig at stereolyden er god på den gjennom Pure Direct. På mine ht har den god basskontroll.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine prioriteringer var
    a) design - ettersom jeg er sååå lei grå NAD... kan ikke helt si jeg liker Onkyo's design heller. HK AVR255 var med i betraktningen men falt bort pga antatt for dyp (jfr pkt b)
    b) størrelse - pga begrenset dybde i seksjon. Utrolig nok fant jeg ut ved å bruke lengden på HiFi-klubbens katalog og et par fingerbredder at AVR1909 og Viso TWO er ganske like dype... selv om papir-spesifikasjonen sier noe annet. HK AVR255 veksler f.eks. mellom 38cm og 35cm dyp i papirspesifikasjonene - irriterende at slikt ikke kan være korrekt oppgitt (nettbutikk 35cm, Soundgarden 38cm...) Jeg gadd ikke ta turen til Soundgarden for å sjekke...

a) og b) er egentlig mest noen rammebetingelser men synes egentlig at mange produsenter fokuserer for lite på dette. Det bør da være mulig å lage receivere som ikke er så f... dype?

c) LYD - har Monitor Audio RS6 høyttalere som det ikke har vært enkelt å finne makker til. Har tenkt både i retning av (dyr) stereo og annet (Viso TWO), men falt ned på at romkorreksjon har jo blitt ganske modent nå. 1909 gir grei lyd uten romkorreksjon, men veldig mye bedre etter at Audyssey målingen med medfølgende mikrofon er gjort !

Nå sitter bassen og hard diskant er historie. Meget godt fornøyd både til film og musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Nyttig info! Hvilke høyttalere brukte du?
    B&W 601 s3, M1 foran og senter,asw608 sub

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •