Abrahamsen på stativhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen på stativhøyttalere

Vær hilset!

Vurderer for tiden hvilken elektronikk jeg skal koble på mine stativhøyttalere, og valget har falt på et hittil ubestemt produkt fra Abrahamsen.

Som de fleste her sikkert kjenner til, består produktporteføljen i V-serien nå blant annet av den integrerte forsterkeren v2.0, forforsterkeren v3.0 og effektforsterkeren v4.0.

Mitt dilemma består i om jeg skal velge den integrerte, eller den separate løsningen.

Den mest åpenbare forskjellen er en 8000 kroner dyp grop i portemoneen.

Hvilke andre fordeler kan jeg forvente meg? Da tenker jeg spesielt på konkrete forskjeller i lydbildet.

Høyttalerene er forøvrig av typen Yamaha Soavo 2. En relativt dyr modell, for stativhøyttalere å regne, og har følgende spesifikasjoner:

Følsomhet dB/2,83V/1m: 88dB
    Frekvensomfang: 45Hz – 50.000Hz
    Belastningsevne (maks/kontinuerlig): 120W / 30W
    Impedans: 6 ohm

Blir det overkill å gå for den separate løsningen, eller vil belastningen av effekten være for stor for høyttalerne?

Et lite sidespor:

Går ut fra at velegnede stativ er å foretrekke foran plassering på bord/hylle, men hvor stor forskjell kan jeg forvente?

Setter pris på innspill både fra Abrahamsen-eiere og frittstående synsere

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg er Abrahamsen-eier (v 3.0 pre, moddet av T.Abrahamsen)
    -Velg separat løsning. (Fleksibilitet, tuning av lyd)
    -Høyttalerne sprenges lettere ved for lav forsterkereffekt (=forvrengning) enn ved høy forsterkereffekt (=kontroll).
    -STOR forskjell stativ/hylle: Velg gode (tunge/stabile/høy masse) stativer. Gir også mulighet for å prøve ut forskjellige plasseringer. Noen få cm flytting kan ha stor betydning.

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare fint med ekstra krefter til høyttalerne. Vil forøvrig si at komboen Yamaha/Abrahamsen er en meget god en:-) Har selv hatt Soavo1 med 2xAbrahamsen V4.0.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene!

Kan jeg for eksempel forvente meg at instrumentene blir bedre skilt fra hverandre i lydbildet med den separate løsningen, eller at høyttalerne spiller mer holografisk?

Eller beror dette mer på høyttalerne i seg selv?

Nytt spørsmål. Finner sikkert mange tråder om dette her inne, men jeg er lat....

Vil høyttalernes impedans (6 ohm) ha noe å si for hvor mye effekt du kan ha på forsterkerne dine, eller er det bare impedansen på forsterkerne (8 ohm) som har noe å si for effekten?

Og har forforsterkere i realiteten ingen egen forsterkerkraft, med tanke på hvor mange watt de leverer?

Og sist, men ikke minst, er det noen som har noen tanker om hvordan tilsvarende produkter fra Rotel står seg mot Abrahamsen?

Skal stoppe nå, før det sklir helt ut

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av det jeg har hørt av Rotel og Abrahamsen, så spiller sistnevnte vesentlig bedre. Og, det sier jeg ikke fordi jeg selger en V4.0. Den er forsåvidt allerede solgt.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanalseparasjonen skal normal være god uavhengig av om du velger en integrert eller delt løsning. Det man tjener på å velge separate komponenter foruten det som allerede er nevnt om fleksibilitet er at man skiller de mer ømfintlige signalene fra strømforsterknignen som påvirker behandlingen, dette kan føre til en renere presentasjon av signalet. Det er ingen garanti for at noen av parameterene du nevner vil bli bedre. For å avgjøre dette vil du måtte teste utstyret opp mot hverandre i ditt rom på ditt utstyr for å avgjøre.

Det er lurt å legge en del penger i kilden også. Det kan vøre at prisdifferansen mellom en integrert forsterker og separate komponenter er bedre anvendt ved å kjøpe en dyrere signalkilde.

Høyttalerenes impedanse dikterer hvor mye strøm en forsterker leverer, forutsatt at den er stabil ved den motstanden høyttaleren presenterer. De fleste seriøst konstruerte forsterkere har ingen problemer med å drive høyttalere med 4Ohms motstand eller lavere. Dette avhenger først og fremst av hvor stabil strømforsyningen er.

Forforsterkere demper kun inngangssignalet fra kilden, slik at du kan regulere volumet. De forsterker ikke strømmen som driver høyttalerene, men sender signalet til sluttrinnet som gjør denne jobben. Forforsterkere leverer i så måte ingen watt som du sikter til, men et variabelt antall volt på utgangen som regulerer nivået på signalet effektforsterkeren får.

Forskjellene mellom Abrahamsen og Rotel bør du erfare selv. Mange vil nok poengtere at Abrahamsen er noe mer romantisk og varm i fremføringen mens Rotel er noe slankere og har en mer autorativ bass. Dette blir som synsing å regne og du bør prøve produktene mot hverandre før du tar en avgjørelse.

Dersom det er slik at du ikke har bestemt deg for hvilken form for elektronikk du skal ha vil jeg anbefale deg å se på og teste flest mulig kandidater slik at du får et størst mulig sammenligningsgrunnlag.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lurt å legge en del penger i kilden også. Det kan vøre at prisdifferansen mellom en integrert forsterker og separate komponenter er bedre anvendt ved å kjøpe en dyrere signalkilde.
    Jeg tolker det dithen at en god kilde ofte vil gi mer for pengene enn separate forsterkere med tanke på den hørbare forskjellen mellom disse valgene?

Hvis jeg går for Abrahamsen vil jeg nok uansett løsning gå for DACen deres som kommer snart. Er ikke så kjempeinteressert i å bruke 10.000 kroner på en CD-spiller i disse FLAC-tider.

Heldigvis har Elkjøp 30-dagers returrett, så det blir ikke noe problem å få testet ut akkurat dette merket i ro og mak

Har sett litt mer på andre alternativer, og estetisk, både for seg selv og med tanke på matching av høyttalerne, er denne A-S1000 A-S1000 vakre skapningen fra Yamaha noe jeg absolutt kunne ha sett for meg i min egen stue.

Blir trolig ikke så veldig mye dyrere enn Abrahamsen 2.0, og selv om man selvfølgelig ikke skal se seg blind på spesifikasjonene, så virker det som om den har noen fortrinn. Denne har jeg ikke funnet i noen butikker til nå. Kan nok bestille den fra de fleste som selger Yamaha, men jeg regner med at det er dårlig med returretter og hjemlån når det er snakk om en spesialbestilling?

Noen som har noen erfaringer med denne Yamaha A-S1000, eller vet hvor jeg kan finne den i utstilling i Oslo-området?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av handofdoom
    Jeg tolker det dithen at en god kilde ofte vil gi mer for pengene enn separate forsterkere med tanke på den hørbare forskjellen mellom disse valgene?

Hvis jeg går for Abrahamsen vil jeg nok uansett løsning gå for DACen deres som kommer snart. Er ikke så kjempeinteressert i å bruke 10.000 kroner på en CD-spiller i disse FLAC-tider.
    Ikke nødvendigvis, men i denne prisklassen er det erfaringsmessig lurt å prioritere i den enden av kjeden.

Desom du skal kjøpe DAC og har drivverk fra før vil jeg anbefale at du kjøper deg en streamer àla Squeeze Box Duet eller tilsvarende. Det er vanedannende enkelt og praktisk.

Sitat Opprinnelig postet av handofdoom
    Har sett litt mer på andre alternativer, og estetisk, både for seg selv og med tanke på matching av høyttalerne, er denne A-S1000 A-S1000 vakre skapningen fra Yamaha noe jeg absolutt kunne ha sett for meg i min egen stue.

Blir trolig ikke så veldig mye dyrere enn Abrahamsen 2.0, og selv om man selvfølgelig ikke skal se seg blind på spesifikasjonene, så virker det som om
    den har noen fortrinn. Denne har jeg ikke funnet i noen butikker til nå. Kan nok bestille den fra de fleste som selger Yamaha, men jeg regner med at det er dårlig med returretter og hjemlån når det er snakk om en spesialbestilling?
    Kjøpsloven gjelder uansett om en vare er lagerført eller ikke, så du har dekning der dersom det er nødvendig. Mange butikker lar deg låne komponenter mot depositum, eller gir deg åpent kjøp i ti dager - slik at du kan vurdere kvalitetene på egenhånd i ditt oppsett. Det er den eneste måten du kan bedømme om forsterkeren passer til dine behov og preferanser.

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med noen erfaringer da jeg ikke har hørt forsterkeren det er snakk om, men så vidt meg bekjent har den fått gode skussmål i tester i utlandet.

Lykke til i jakten!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •