Antique Sound Lab AQ1003 DT og hvilke høyttalere kan den ta?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Antique Sound Lab AQ1003 DT og hvilke høyttalere kan den ta?

Jeg holder for tiden på med å få til et GODT stereoanlegg som kan spille fint og klart, og gir den bassen som trengs, men ikke mere.

Høyttalerne mine er et par Audiopro Black Diamond, disse regner jeg med å beholde, men jeg vurderer en ny forsterker. Den jeg har nå er en Kenwood 2*60W KA-1010 forsterker. Jeg vurder nå å "degradere" den til datamaskin-bruk (det den kan få kose seg med noen gamle Tandberg høyttalere jeg har liggende) og heller kjøre rørforsterker på stereoanlegget.

Spesifikasjonene til høyttalerne mine er som følger

Sitat Opprinnelig postet av Audiopros sider
    TEKNISKA DATA
    Typ: Basreflex
    Diskant: 3/4" dome
    Bas 1: 6 1/2 "
    Frekvensomfång: 28-22.000 Hz
    Delningsfrekvens: 3.200 Hz
    Impedans: 4 ohm
    Rek. förstärkareffekt: 20-150 W
    Känslighet (1W/1M): 91dB
    Dimensioner:
    (BxHxD mm) 188x950x310
    Med spikes:
    Höjd +35-40mm
    Finish: svart pianolack

Jeg har ikke så lyst å gå over en 10-12000 på forsterker da dette kommer til å gå fra feriepengene mine, og til høsten igjen er jeg student. Jeg er heller ikke noe god til å spare, men men.

Jeg har sett på et par forsterkere

En Velleman M4040 effektforsterker. Denne vil koste rundt 12000 eller så, men da må jeg ha en forforsterker i tillegg. Jeg kan få en slik en hos min bror, men det er en billig Nad og dermed er jeg ikke sikker på om den yter Vellemanen det den fortjener.

Så har jeg sett på integrerte forsterkere, jeg har funnet noe som het Antique Sound Labs (fant det ved å søke på forumet her), og jeg vurderer to forsterkere fra disse. Som vanlig, jo billigere, jo bedre, med tanke på min snarlige selvvalgte fattigdom. I den anledning vurderer jeg disse to:

nr 1. Den jeg egentlig mest vurderer, er en AQ1003 DT. Spesifikasjonene finner du HER

Om denne ikke er kraftig nok til å yte høyttalerne rettferdighet så kan jeg kanskje gå opp til AQ1001dt

Så nå er spørsmålet. Klarer de nevnte forsterkerne å drive høyttalerne mine, og hvis ikke, har dere noen tips til andre rørforsterkere en kan få kjøpt i Norge til en grei pris. Har i utgangspunktet lyst på fullstendig rør, men om dette ikke går kan en rør-transistor hybrid som Vincent sine bli aktuelle...

På forhånd takk

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du beveger deg jo i en prisklasse der leverandørene ofte er villige til å låne deg utstyret hjem. Når det gjelder effekt i rørkonstruksjoner er det nesten umulig å tolke effektoppgivelser. Det må bare testes for å finne ut om det funker.

Rørenes fordel er linjæriteten

Rørenes ulempe er mange ting som oppvarmingstid, kort levetid, lav strømkapasitet i forhold til tilsvarende transistorutstyr og ikke minst den forferdelige kunstige varmen som kommer fra andreordens forvrengning i billige rørforsterkere.

De beste transistorforsterkerne i prisklassen er brukbart linjære. Prøv for eksempel en Cayin 252B. Den har i hvertfall strøm nok til dine ht.

Ellers kan du teste Predator fra LC-audio. Det er en klasse D og har like god linjæritet som rør. Den er imidlertid enormt mye mer strømsterk og lyden minner ikke om konvensjonell transistor.

Embla er ICE-powerbaserte saker. Jeg tror de skal ha noe i den klassen du snakker om. Jeg spiller med 500-utgaven av ICE-power selv, og de er svært nøytrale og avslører det meste.

Rørverdenen er jeg ikke så vel bevandret i av den enkle grunn at bra rørforsterkere er milevidt utenfor mitt budsjett. Billige rørgreier synes jeg låter for tamt. Det er liksom varmt, varmt, varmt varmt og varmt og det er det.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eci3 låter ok på black diamond.

oppvarmingstid på et rør er max et minutt, vet ikke hvor lenge du hører på musikk men jeg lytter mer enn et minutt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på når røret funker og når røret spiller bra. Det verierer også en del fra rør til rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Du beveger deg jo i en prisklasse der leverandørene ofte er villige til å låne deg utstyret hjem. Når det gjelder effekt i rørkonstruksjoner er det nesten umulig å tolke effektoppgivelser. Det må bare testes for å finne ut om det funker.

Rørenes fordel er linjæriteten

Rørenes ulempe er mange ting som oppvarmingstid, kort levetid, lav strømkapasitet i forhold til tilsvarende transistorutstyr og ikke minst den forferdelige kunstige varmen som kommer fra andreordens forvrengning i billige rørforsterkere.

De beste transistorforsterkerne i prisklassen er brukbart linjære. Prøv for eksempel en Cayin 252B. Den har i hvertfall strøm nok til dine ht.

Ellers kan du teste Predator fra LC-audio. Det er en klasse D og har like god linjæritet som rør. Den er imidlertid enormt mye mer strømsterk og lyden minner ikke om konvensjonell transistor.

Embla er ICE-powerbaserte saker. Jeg tror de skal ha noe i den klassen du snakker om. Jeg spiller med 500-utgaven av ICE-power selv, og de er svært nøytrale og avslører det meste.

Rørverdenen er jeg ikke så vel bevandret i av den enkle grunn at bra rørforsterkere er milevidt utenfor mitt budsjett. Billige rørgreier synes jeg låter for tamt. Det er liksom varmt, varmt, varmt varmt og varmt og det er det.
    Mykje sol og mykje varme, tro og håp kan du få med. Hmm. Tja, du har jo et par poeng der, men såvidt jeg forstår er ikke Antique Sound Labs av de verste. Tror det er en bruker ifra Hammerfest her inne som har noe slikt, uten at jeg skal garantere noe. Når det gjelder å låne med seg utstyr hjem så er det jo klart det er et alternativ, men det er ikke så mange som har rør-basert utstyr her i Bergen da. Det er mest transistorer og hybrider det går i.

Når det gjelder transistorforsterkere så er det nok plenty av skamgode stereogreier til 10000 kr da, men jeg hadde på en måte litt lyst på rør da. De (det vesle jeg har hørt) høres trivelige ut, og ser litt sånn herlig analoge ut (ja, burde kanskje få med at jeg vil ha noe som både ser og låter godt).

Når det gjelder det du snakker om angående Embla, kunne du tenkt deg å forklart litt mer hva du mener med ICE-basert?

Som sagt, jeg er ikke ute etter noe superfestforsterkergreier, det er mest for mitt eget behov. Skulle jeg føle for festforsterkere så burde jeg kanskje vurdert Vincent? Liksom noe av det bedre fra begge verdener...

Sitat Opprinnelig postet av einis
    eci3 låter ok på black diamond.

oppvarmingstid på et rør er max et minutt, vet ikke hvor lenge du hører på musikk men jeg lytter mer enn et minutt
    Hva er ECI3? HVor kan jeg i så fall skaffe det? Har du noen sider der en finner specs og bilder?

Ja jeg vet, blir mye hva, hva og hva her, men jeg håper det går greitt...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Kompost
    Når det gjelder å låne med seg utstyr hjem så er det jo klart det er et alternativ, men det er ikke så mange som har rør-basert utstyr her i Bergen da. Det er mest transistorer og hybrider det går i.
    Har du vært innom Audio Design? Det vil jeg tro er den beste butikken i Bergen hvis du er interessert i rør.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er ECI3? HVor kan jeg i så fall skaffe det? Har du noen sider der en finner specs og bilder?

Ja jeg vet, blir mye hva, hva og hva her, men jeg håper det går greitt...
    Electrocompaniet ECI-3.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Har du vært innom Audio Design? Det vil jeg tro er den beste butikken i Bergen hvis du er interessert i rør.
    Hmm, er det den bortgjemte saken i nærheten av BMH? I så fall så har ikke vært innom den, har ikke engang funnet den. Eneste grunnen til at jeg vet om den er at det sto om den i et blad eller en avis som jeg hadde gleden av å lese...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er det den bortgjemte saken i nærheten av BMH? I så fall så har ikke vært innom den, har ikke engang funnet den. Eneste grunnen til at jeg vet om den er at det sto om den i et blad eller en avis som jeg hadde gleden av å lese...
    Fra BMH går du nedover mot Strandgaten. På venstre side ligger det en Klart Svar butikk. Her går du inn, bak disken, ned trappen og til venstre i kjelleren. Roald er litt sær når det gjelder åpningstider. Hverdager 13:30-16:30, torsdager 15:00-19:00, lørdager 11:00-15:00. Sist jeg var inne, demonstrerte han surround med Parasound Halo og Kef Reference. Han har også en del brukt.

Frode

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det der det står (eller stod) "Runar-romet" på døra? Et gammelt bankhvelv som er moderat dempet?

I såfall er det et av stedene jeg har hatt et skikkelig HiFiNirvana. Der hørte jeg BKS-høyttalere, Kora monoblokker, holfi batteripreamp og Meridian Drivverk/DAC. Det spilte rett og slett utrolig. Veldig ro i rommet, ryddig og pent, og levende lys i kombinasjon med hyggelige entusiaster til betjening var vel med på å forsterke opplevelsen.

Det finnes mye rørutstyr som spiller bra, men de fleste billige har noen små irriterende feil/mangler.

ICE-basert er altså forsterkere basert på Bang Olufsens ICE-power-moduler. Det er klasse D, og det kjennetegnes med en del gode egenskaper som vanvittig dynamikk, ekstremt god linjæritet, høy oppløsning og svært homogent og nøytralt lydbilde. Det er ICE-power 1000-ASP som går for å være flaggskipet nå. Både effekt og lydmessig. Denne finnes fortsatt ikke i noen ferdig forsterker, men de er sikkert ikke langt unna. Selv bruker jeg som nevnt 500 A, som også er en skikkelig High End-sak. Den har konvensjonell strømforsyning og finnes også i Embla så vidt meg bekjent.

Mer info her:http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1029.asp

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har vært på rikrig sted, Snickers-is! Jeghar også hatt noen gode lyttestunder i kjelleren hos Roald. Servicen og stemningen er alltid god her. Audio Design er norsk importør av både Kora og BKS, kanskje en brukt Kora hadde vært noe for Onkel Kompost. Ellers venter vel AD på den nye klasse D forsterkeren fra Spectron.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har vært på rikrig sted, Snickers-is! Jeghar også hatt noen gode lyttestunder i kjelleren hos Roald. Servicen og stemningen er alltid god her. Audio Design er norsk importør av både Kora og BKS, kanskje en brukt Kora hadde vært noe for Onkel Kompost. Ellers venter vel AD på den nye klasse D forsterkeren fra Spectron.
    Tror minsanten meg jeg skal rusle innom der en av de få gangene jeg er i byen. Kanskje kombinere det med en utepils på verftet eller noe. Det får vi nå se. Takk for innspill så langt, selv om jeg hadde et lite håp om at noen hadde erfaringer med AQ-løsningene.

Vel vel, en kan nå ikke få alt. og hvem vet, kanskje noen svarer på dette senere. Det er fremdeles i aller høyeste grad et tema jeg kunne tenkt meg å høre mer om.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •