Reciever og 4 ohms høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciever og 4 ohms høytalere

Hei
    Jeg er på utkikk etter reciever til hjemmekinoen og har i utgangspunktet tenkt mest på enten Yamaha eller Pioneer i prisklasse 10-15 tusen. Jeg blir imidlertid litt bekymret når jeg leser at ingen av produsentene anbefaler 4 ohms høytaler!? Ser også at flere har problemer med disse merkene av at høytalerne slår seg av ved høy belastning. Er dette noe å bekymre seg over eller er det et reelt problem? Eventuelt hvilke andre merker er det som er bedre egnet til 4 ohms høytalere? Er Pioneer og Yamaha strømsvake forsterkere og er det derfor de ikke er så god match mot 4 ohms høytalere?

Hadde vært fint med en liten oppklaring på dette, Sikler i grunn veldig på nye LX serien til Pioneer..

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke svare for de merkene du snakker om, men har en Onkyo 875 og Dali 4 ohms høyttalere. Onkyo er vel heller ikke særlig glad i 4 ohms høyttalere, men har aldri merket noe selv.

Men spiller sjelden høyt over lengre tid, ligger for det meste på -25 til -15 avhengig av film eller musikk. vært oppe på +10 på musikk når jeg skal tøffe meg, men det blir for høyt for naboene mine....

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer veldig ann på hvilken høytaller det er snakk om, generlt ikke noe problem for de fleste forsterker å drive høytallere i 4 ohm, problemet er att noen høytallere oppgir 4ohm mens reel ohm ofte kan bli 3 eller 2ohm og noen tilfeller enda lavere, da blir det trøbbel for de fleste hjemmekinorecivere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm ingen flere som er interresert i å svare. har forstått det sånn at det kommer veldig an på hvor lavt høytalerne går ned i impedansen. Fant noen gamle papirer som fulgte med høytalerne som kanskje noen kyndige kan si noe vettugt om, det burde vel utifra dette være mulig å si noe om dette er tungdrevne ht som krever mye strøm?

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Hei
    Jeg er på utkikk etter reciever til hjemmekinoen og har i utgangspunktet tenkt mest på enten Yamaha eller Pioneer i prisklasse 10-15 tusen. Jeg blir imidlertid litt bekymret når jeg leser at ingen av produsentene anbefaler 4 ohms høytaler!? Ser også at flere har problemer med disse merkene av at høytalerne slår seg av ved høy belastning. Er dette noe å bekymre seg over eller er det et reelt problem? Eventuelt hvilke andre merker er det som er bedre egnet til 4 ohms høytalere? Er Pioneer og Yamaha strømsvake forsterkere og er det derfor de ikke er så god match mot 4 ohms høytalere?

Hadde vært fint med en liten oppklaring på dette, Sikler i grunn veldig på nye LX serien til Pioneer..

Gunnar
    Les testene på Audioholics.com, der er det lab-tester i 8 og 4 ohm av receivere.
    Faktisk er det ofte mer krefter enn man skulle tro.
    Min Yamaha RX-V2700 målte kontinuerlig 2X230 watt i 4 ohm med 0,1% forvrengning. Jeg driver et par Swans HT2.2 4 ohms høyttalere, disse har en lav følsomhet på 88 dB men en veldig lett impedansekurve. Ingen problemer i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Onkyo 876 kan man velge mellom 4, eller 6 ohm og høyere.
    Det er som det blir sagt impedans kurven som sier hvor krevende en ht er å drive.
    Impedansen som står oppgit er jo bare nominell, den kan synke betraktelig ved forskjellig frekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ingen som så på bildet over impedanskurven jeg la ved. Burde vel være mulig å se på denne for å si noe om hva man trenger av effekt på forsterkeren. Følsomheten er oppgitt til 92db.

Gunnar

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke å lett å si om dette virker eller ikke - hvis man ikke har prøvd selv?

Hva heter dine høytalere?

Jeg driver et sett Infinity Kappa 600 med min Pioneer VSX-LX70 uten problemer - disse har som lavest 3.4 Ohm og er relativt lettdrevne, 90dB.

Omtrent som dine altså.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronthøytalerne heter Phonar P40 og bak er det P20(litt mindre). Dette er vel et merke som ikke er så godt kjent i Norge, Kjøpte de fordi jeg jobbet en stund hos importøren av disse. Er veldig fornøyd med de.

Gunnar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •