Yamaha RX-V1900 subwoofer problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V1900 subwoofer problem

Hei

Jeg har en RX-V1900 og et nyinnkjøpt surroundanlegg. Jeg bruker en hd-dvd spiller både til film og musikk. Straks jeg hadde kopla opp surroundanlegget, snurra jeg en cd og fikk lyden fra frontene + suben. Like etter tok jeg en auto-kalibrering av surround-oppsettet. Lyden var veldig bra i surround, men når jeg satte tilbake en cd, ville ikke subwooferen være med!

Jeg har satt LFE/BASS Out til subwoofer, men fremdeles får jeg ikke sub'en med i 2 ch stereo. Jeg tror jeg har trykt på det meste av innstillinger, inklusiv pure direct, uten hell.

Noen som har vært borti noe lignende? Jeg hadde satt stor pris om noen hadde et tips til meg..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du må velge Both for å få lyd i subben i 2ch stereo. Dersom du har line in på subben i tillegg til LFE så blir det bedre lyd ved å koble signalkabler fra line out til line in på subben.
    Jeg kjører et slikt oppsett på min rxv 1500. Man får også lyd i subben ved pure direct også med slik kobling.
    Det er sikkert mange som bannlyser min oppkobling, men hos meg blir lyden mye bedre både på film og musikk. Grunnen er at jeg sliter med stående bassbølger uten sub. Har Audio pro Avantek nine og en Acebass 2 sub.
    Jeg kjører kun signal gjennom linje out ved lytting på musikk.Ikke Lfe

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett fronter til smal og sub kanalen til SWFR da sendes all bass under x-over til subwoofer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjører automatisk romkorreksjon så finner den gjerne ut at frontene dine kan spille ett stykke nedover i frekvens og setter som regel delingen ganske lavt. Derfor vil du ikke høre den til musikk som mangler informasjon ned i dypet. Men til film kan det duge ettersom at de har eget LFE spor som inneholder informasjonen som er tilegnet subwooferen.

Gå inn i de manuelle instillingene og sett alle høyttalere til small og deling på 80hz(THX standard), det gir best lydmessig resultat her i huset både til film og musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende! Takker for svar folkens. Det hjalp å sette LFE/Bass out til Both, nå har jeg lyd i suben og.

Men sette høyttalerne til small? Sub'en og? Hmm.. Nå har jeg klipsch rf-63 som fronter da, og de er jo ikke akkurat verdens minste høyttalere. Men jeg kan jo alltids prøve ut litt forskjellige settinger. Har en god del kalibrering å gjøre merker jeg.

Edit: Lavpassfilteret på suben er satt til 80Hz hvis det har noe å si.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om mulig så slå av delefilter på suben.
    Om ikke det går ann så sett delefilter til nøyaktig samme som x-over settes til i 1900.

Om musikk er hoved delen av bruken er det bare og sette x-over der frontene mister kraften, 40hz eller 60hz.
    Sånt finner mann ut med prøving og feiling under kalibrering :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, får prøve og feile litt i helga. Takker for tips og råd. :-D

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert bare og titte i bruksanvisningen oxo... den biter ikke så hardt he he

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette høyttalerne til small forteller du forsterkeren at høyttalerne ikke skal motta informasjonen som går under den gitte crossoverfrekvensen. Dette gir da mer krefter til å drive høyttalerne til de frekvensene som de spiller best, subwooferen får ta seg av den dypeste bassen, og frontrekka kan i ro og mak ta seg av alt oppover.
    Small setting på samtlige høyttalere er nok ganske velprøvd og vedtatt i miljøet som den "korrekte" instillingen med bruk av en nogenlunde god sub.

Du vil med dette kunne oppleve meget godt løft i mellomtone og diskantområdet på høyttalerne dine, uten på bekostning av den dypeste bassen som går til subwooferen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, I see. Takker for en god forklaring Twisty.

Og harman/kardon: jeg prøvde å skumme den i går, og jo, den biter temmelig hardt.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet ut tipsene deres, og har bare en ting å si: Tusen takk! Nå rocker stua som bare det!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •