Til ettertanke? :P (vanskelig å høre forskjell på forsterkere under samme forhold) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    de målemessige ulikhetene til høyttalere er jo enorme til forskjell fra forsterkere hvor selv de billige har flat frekvensgang og lav forvrengning.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har ikke lest hele testen i detalj, men hvor "lave" var disse kravene, egentlig? Var det ikke "normal lytting"?
    Jo, det var vel noe med å sette forsterkerene til å spille på et likest mulig nivå. Det er der 2CV vs. F1 analogien min kommer inn.......
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mulig, men

Det er ganske mange forsterkere som låter likt, og det er slående mange ganger hvor små forskjellene kan være. Det at en forsterker låter anneledes , behøver heller ikke være ett tegn på at den er bedre eller dårligere.

Dyre forsterkere hvis dårlig matchet, kan låte mindre musikalsk enn billig forsterker bra matchet. Når det er sagt er det liten tvil om at de beste forsterkerene i sine prisklasser skal løfte lyde opp på et høyere nivå.

Nå er det vel også sånn at man hele tiden må dobble pris for og få en merkbar forbedring av lyden. Det finnes selvfølgelig unntak her, men jeg synes det er en ganske god regel.

Det er mange forsterkere som farver lyden etter produsentens smak. fremheving av forskjellige frekvenser er veldig vanlig. Foreksempel fremheving av mellomtonen.
    Det som man ofte får på dyre forsterkere er en utrolig gjennomsiktig lyd, med masse klangfarver samtidig som dynamikk på micro og makro nivå sitter som ett skudd.

Det er derfor viktig og kjøpe en forsterker som passer din smak og dine høytallere. Hvis du synes høytallerene har lite bass, kan det være en stor fordel og kjøpe cd-spiller, forsterker men mye bass. Mye bass betyr ikke bedre forsterker!!! men det er 100% sikkert at mange forsterkere fremhever bassen mer enn andre.

For min egen del liker jeg sjelden forsterkere som prøver og være så korrekte som mulig. Jeg vil at forsterkeren skal gjøre noe med lyden, som gir en ekstraordinær opplevelse. Det er det jeg vil definere som high-end (noe utenom det vanlige)

Det har etter hvert kommet mange billige forsterkere som er utrolig gode. Spess fra kina. Man skal selvfølgelig ikke så bort ifra at en dag kommer det en high-end forsterker til under kr 5000,- Men det er lite sannsynelig Det er nok ikke komponentene som nødvendigvis må koste så mye, men det er forskningen som koster utrolig mange penger. Og tro meg. Lyd er ikke enkelt!!!

Jeg er også helt enig med at høytallerene er det viktigste. Man bør finne de høytallerene man liker først, og deretter farve lyden etter smak med forsterker og cd-spiller

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er flere som mener ASX2 er high end så det holder!
    ICEpower — Speaker Engine Solutions
    20wattern skaffes for 2-3000. stereo.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror eneste konklusjonen vi kan ta av denne diskusjonen er at det viktigste er å matche høytalere og forsterker

Og AVforum er en stor hjelp i så måte, for her kan vi se hva andre har prøvd og mener om forskjellige oppsett og kombinasjoner.

Men jeg mener dog at en kan høre klangforskjeller i forsterkere.
    Det er mange forskjellige forsterker design og teknologier, og alle setter sin spesiellle signatur på lyden.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa B&W cm1 på Nad 372 og Denon pma 1500AE og Lyngdorf, stor forskjell, Denonen var absolutt beste comboen:-)

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det jo endel å si på hva slags volum en spiller på, samt om musikken er krevende.
    Med mye dynamikk og bass i musikken/filmen, gjør en effektforsterker susen.

Dersom man hører på "vanlig" musikk med moderat volum forstår jeg at det kan bli problemer med å høre forskjell på en reciver med og uten effektforsterker.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •