Til ettertanke? :P (vanskelig å høre forskjell på forsterkere under samme forhold) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg gadd ikke lese hele tråden ,men kan kommentere overskriften og det utsagnet der...
    Jeg har pr nå 3 rørforsterkere i huset. to i samme pris/kvalitets klasse og en rimelig. Det er stor forskjell i lyden på disse tre! Jeg bruker samme kilde og høyttalere på disse. hvem jeg har tilkoblet til enhver tid avhenger av musikk valg og dagshumør(dvs den rimelige gjør for tiden tjenste på rommet til guttungen)... men forskjellene i lyd er klare! Har også blindtestet meg selv på dette og tar rett alle gangene...

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Dette kommer ikke som noen overaskelse - det finnes flere andre tester ute på nettet som viser akkurat det samme.

Selv har jeg gått rett på denne: "du får mye bedre lyd med ekstra effektforsterker til din surroundreceiver". Den største forskjellen skulle til og med være når du spilte lavt!

Så jeg kjøpte nærmere 40kg med effektforsterker (en god del klasse A) og koplet opp og forventet et skikkelig løft!

Hørt ikke noen forskjell
    Vil tro dette kommer HELT an på hvilke høyttalere du skal drive. De fleste gode surroundrecievere vil i dag takle de fleste små og mellomstore høyttalerne bortsett fra enkelte merker.

For min egen del klarte ikke Yamaha DSP Z11 å drive mine B&W N803 til tross for den i utgangspunktet kraftpakka man får med Z11.

Den ekstreme forskjellen jeg fikk frem når jeg koblet til Parasound Halo A51 som effekttrinn var makeløs. Dette skyldes at Nautilus høyttalerne generelt er tungdrevne. Da var ikke 140W nok. 250W fungerte bra, men jeg biampet likesågodt til 500W pr front. (Mener ikke å sammenlikne watt, men vil tro de wattene man får fra Halo A51 er langt råere enn de i receiveren til Yamaha).

Oppgraderingen av lyden jeg fikk var så merkbar at placebo og vilje i dette tilfellet kan utelukkes.

Tro kan flytte fjell. Halo A51 flytter mellomgulvet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme skjedde hos meg når jeg gikk fra RX-V3800 til Lyngdorf SDA2175 på mine tidligere Focal 1027. Høyttaleren gikk fra kjedelig til livlig i lydbildet. Receivere mangler ofte power for å hente ut hele potensialet til litt dyrere høyttalere
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Receivere mangler ofte power for å hente ut hele potensialet til litt dyrere høyttalere
    De må nødvendigvis ikke være dyre heller!

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Områder hvor jeg hører lettest forskjell på er forsterker, satt opp i rekkefølge:

1. Dynamikk
    2. Varm/kald
    3. Dybde (3D opplevelse)
    4. Ryddighet i lydbilde
    5. Oppløsning

Videre må jeg si at de opplevde forskjellene sjelden er så markante som enkelte til en viss grad hevder.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Vil tro dette kommer HELT an på hvilke høyttalere du skal drive. De fleste gode surroundrecievere vil i dag takle de fleste små og mellomstore høyttalerne bortsett fra enkelte merker.

For min egen del klarte ikke Yamaha DSP Z11 å drive mine B&W N803 til tross for den i utgangspunktet kraftpakka man får med Z11.

Den ekstreme forskjellen jeg fikk frem når jeg koblet til Parasound Halo A51 som effekttrinn var makeløs. Dette skyldes at Nautilus høyttalerne generelt er tungdrevne. Da var ikke 140W nok. 250W fungerte bra, men jeg biampet likesågodt til 500W pr front. (Mener ikke å sammenlikne watt, men vil tro de wattene man får fra Halo A51 er langt råere enn de i receiveren til Yamaha).

Oppgraderingen av lyden jeg fikk var så merkbar at placebo og vilje i dette tilfellet kan utelukkes.

Tro kan flytte fjell. Halo A51 flytter mellomgulvet.
    Det er klart en del høytalere er mer tungdrevet enn andre - noen B&W har vel også en vrien impedansekurve som kanskje ikke alle receivere er tilpasset til.

Men jeg har jo sett en del effekttesting av receivere og det er imponerende hvor høy effekt de kan levere med meget liten forvrengning. Har lest at flere leverer oppunder 200W ved 4 Ohm og nærmere 300W per kanal ved 4 Ohm.

Homecinemachoice har testet Z11 til å gi 2x190W ved 8 Ohm og 2x285W ved 4 Ohm - begge ved maks 0,5% THD. Selvfølgelig kun en indikasjon på effekt, men allikevel. Dette burde uten problemer dra det meste av høytalere meget bra.

Yamaha AV Amplifier - DSP-Z11 | Home Cinema Choice

Nå kan det jo hende at Parasound er en god match til dine høytalere - Parasound er vel også kjent for å ha en viss signatur? Et stykke i fra lydsignaturen til Yamhas receivere hvis jeg ikke tar feil? Noe som kanskje faller bedre i din smak?

Med andre ord så trenger ikke selve mengden levert effekt være det som gjør at du setter mer pris på Parasounden.

Som jeg skrev tidligere så synes jeg ikke at Vincent SP-993 effektforsterkeren tilførte noe mer til mine (forsåvidt lettdrevne? ) Kappa 600 annet enn å kunne spille høyere.

Placebo teller jo også litt i denne sammenhengen - selv oppdaget jeg at jeg ikke hørte forskjell når jeg ved en tabbe hadde spilt kun med receiver en ukes tid - etter at jeg hadde glemt en "omkobling" jeg hadde gjort :?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Receivere mangler ofte power for å hente ut hele potensialet til litt dyrere høyttalere
    Tror vel at pris ikke har noe med saken å gjøre?

Hvis man for eksempel tenker på horn?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er masse eksempler på folk der ikke hører forskjell ved samme volum, og der er masser der hører forskjell, kanskje ikke alle ører er like gode da....and so what? Det handler om det individuelle individ, ikke naboen eller andres mening.
    Andre aspekter er rommets størrelse f.eks. En 70 watter Conrad Johnson kunne selvfølgelig spille musikk på et sett Martin Logan i et stort rom, men 140 watteren gjorde det så mye bedre fordi den kunne "lade" rummet med energi. Andre ganger har en forsterker og en høyttaler en helt magisk synergi, dette ses av alle trådene hvor folk leter etter ny forsterker til sine høyttalere.
    At en høyttaler lyder dårlig med en forsterker er helt normalt, desuten har vi alle forskjellig smak på hva som er bra.
    Med mine tidligere høyttalere, tungtdrevne IMF, 40 watt/96db/1 meter, da spilte en Thule IA350B med 2 x 350 watt veldig kjedelig musikk, og bassen var veldig "mørk" og tung. En retro Nikko NR1415 receiver med 175 watt samt en Pioneer SA706 med 50 watt, der også var 30 år gammel, spilte kanon på de. Trommer blev avfyrt som man var i et skytetelt på tivoli og der var skikkelig dynamikk.
    Så ja, jeg vil påstå forsterkeren er den viktigste komponent faktisk. Men effekt er INGEN umiddelbar indikasjon på om en høyttaler kan drives bra faktisk (hvis ikke andre parametre sammenliknes).....se på Hiraga Class A 8 watteren for inspirasjon....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg har en Denon 3808, og lånte meg en Parasound 2250 effekforsterker og en Rotel cd-spiller.
    Hadde lest flere plasser at høyttalerne ville våkne til liv, men jeg slet med å høre forskjell i det hele tatt... holdt på i 3 timer frem og tilbake mellom Denon/pioner dvd (900kr) og Parasound/Rotel cd-spiller, men utifra det jeg hørte/ikke hørte kunne jeg ikke justifisere å legge ut 18 lapper.

De forstod det ikke i butikken, men skulle få prøve med Rotel 1080 neste gang, så får vi se om det høres annerledes ut.

Uansett spennende å prøve forskjellige ting

Stian

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Tror vel at pris ikke har noe med saken å gjøre?

Hvis man for eksempel tenker på horn?
    Helt riktig. Rettelse fra dyrere høyttalere til litt mer avanserte høyttalere. Matching betyr alt for lydbildet, og det trenger absolutt ikke hengesammen med pris
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wampeng
    Hei,

jeg har en Denon 3808, og lånte meg en Parasound 2250 effekforsterker og en Rotel cd-spiller.
    Hadde lest flere plasser at høyttalerne ville våkne til liv, men jeg slet med å høre forskjell i det hele tatt... holdt på i 3 timer frem og tilbake mellom Denon/pioner dvd (900kr) og Parasound/Rotel cd-spiller, men utifra det jeg hørte/ikke hørte kunne jeg ikke justifisere å legge ut 18 lapper.

De forstod det ikke i butikken, men skulle få prøve med Rotel 1080 neste gang, så får vi se om det høres annerledes ut.

Stian
    Det er jo dette som er hele poenget. Å teste de forskjellige løsningene selv viser hva som fungerer hos deg. Hvilke høyttalere spiller du på?
    Selv har jeg hatt forholdsvis mange forsterkere i hus etterhvert, og det er helt klart store lydmessige forskjeller på dem. Hvem som har passet best i hvert oppsett har likevel ikke hatt noen sammenheng med prisen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil heller ikke hevde at prisen er avgjørende. Lydsignaturen er jo helt klart en faktor. Parasound har en 'mørkere' presentasjon som jeg vil tro passer utmerket til B&W Nautilus som er kjente for å være meget nøytrale i utgangspunktet. Det var også derfor jeg valgte Parasound.

Så jo, 'signaturen' er viktig fra forsterkerens side. Men når jeg hører så til de grader forskjell i det jeg best kan beskrive som dynamiske egenskaper i mellomtone/bass så heller jeg mot at forskjellen i stor grad skyldes de enorme tilleggene av krefter som leveres fra Parasounden.

I kinosammenheng vil nok effekttrinnet komme enda mer til sin rett når recieveren i mitt tilfelle må drive 13 høyttalere, alle fra B&W (noe unntak selvsagt når det gjelder sub'ene som har innebygde forsterkere, men allikevel..). Nå kan recieveren konsentrere seg om de andre høyttalerne i oppsettet og gjør da en bedre jobb.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Stian
    Nå kan det jo være at 3808 fra før av er en meget god match til dine høytalere - at en effektforsterker (selv en meget annerkjent en) automatisk skulle gi deg hakeslipp tror jeg lite på. Men det kan jo hende - så prøv videre, hvis du er misfornøyd da?

Leste en tråd her inne for lenge siden om en som hadde en Pioneer AX10 receiver, som vel er en formidabel musikkmaskin i stereo. Han spurte om det var noe å hente på en effektforsterker - å ja, var svaret, selvfølgelig, masse snakk om stålkontroll på elementene osv.... Vel han handlet inn et stort antal kilo elektronikk (Rotel tror jeg) - men han hørte ikke forskjell og lurte på hvorfor - tror svaret han fikk var om han hadde koplet riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr. Spock: "...tror svaret han fikk var om han hadde koplet riktig."

Ja eg har tenkt tanken, men tror eg fekk det te.. neste gang ska eg jaffal forsikra meg om at eg har gjort det rektigt..hehe

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell er jo en produsent som virkelig har tro på 'kreftene', det være seg målt i Watt eller annet. De hevder man har mye å hente på 'over-powering'.

Jeg tror ikke en høyttaler vil kunne briljere uansett dersom den har 'for lite krefter'. Diskusjonen her er vel om det egentlig er noe tema i de fleste tilfeller. Men når kreftene er til stede er det nok lydsignaturen som avgjør lytteopplevelsen, og altså det folk opplever som 'forskjeller' mellom forsterkerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svakeste ledd

en ting jeg har lært er at ingen ting er bedre en det svakeste leddet i et anlegg.
    At man ikke hører forskjel på forskjelige forsterkere under like forhold er bare hum bugg! Et eksempel er hegel og primare, to kjempe gode forsterker merker, hegel har h 200 og primare har i30.
    Hører man ikke forskjel på disse to har men seriøst mye øre voks!

Har testet begge hjemme hos meg selv under like forhold, har også testet mc 5900 vis det var det den het. 2*200 McIntosh watt.

Her var det en del ting som overrasket meg. hegel h200 og Mcintoshn låt
    nesten helt likt. hegeln koster 20k Mcn kostet 50k.
    nå skal jeg vell trå lit forsiktig her. Men synes faktisk at hegeln var bedre en Mcn på enkelte områder.

så har man i30 og h200 da. der snakker vi lyd forskjell! h200 er liksom super kjølig i forhold til i30. Var veldig usikker en stund om jeg skulle kjøpe h200 eller i30. i30 var helt fantastisk behagelig og høre på og h200 var jo også helt fantastisk men på en helt anen måte.

at prisen er forskjellen mellom god og dårlig lyd er vell mot bevist med forsterkere som musik angel osv. men lyd forskjeller er det og SÅNN ER DET BARE. men som oftest følger kvalitet prisen.

Vis dette hadde vert faktum hadde vi oppdaget det for lenge siden og ingen forsterkere hadde kostet mer en 200$

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at de moderne recieverne er spekket med så mye teknologi og finesser at det er lite av de totale kostnadene som er lagt i forsterker-delen. Om en reciever koster 15.000,- og har alt av tilkoblinger, rom-korreksjon, 10 kanaler etc etc så er det neppe lagt mer enn noen få store lapper i forsterker-delen. Og den skal i tillegg drive alle høyttalerne i surroundoppsettet.

Har man da store høyttalere i front og ønsker skikkelig stereolyd så ser jeg ikke bort i fra at man kan hente ut en del ved å skaffe seg et effekt-trinn til forntene.

Mange mener det er en tommelfinger-regel at man bør legge like mye i forsterkeren som i frontene (altså forsterker-delen).

Sistnevnte kan selvsagt diskuteres..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr. Spock: "...tror svaret han fikk var om han hadde koplet riktig."

Ja eg har tenkt tanken, men tror eg fekk det te.. neste gang ska eg jaffal forsikra meg om at eg har gjort det rektigt..hehe
    Det var selvfølgelig ikke ment om at du hadde koplet rett - noe du sikkert har gjort

Som personen nevnt i inlegget selvsagt også hadde gjort. Veien til bedre lyd er nok litt mer sofistikert en kun masse effekt.

Et greit tips er vel å lese tråder her inne som omhandler den type høytalere/receiver du har - og lese om erfaringer folk har gjort med forskjellige effektforsterkere.

For eksempel kombinasjonen Klipsch og Parasound er det en del som liker...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spock:
    Eg e jo ingen ekspert så du vett aldri..hehe..
    Men som det sies så gjelde det å lytta seg fram te ka så passe..
    Eg får sjekka ud denon-trådene her å se om eg kan snappa opp någen tips

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Vel, det eneste en høyttaler skal gjøre er å omdanne et elektrisk signal til lyd, så da høres vel alle høyttalere like ut? Selv om oppgavebeskrivelsen er enkel, trenger ikke jobben å være det.
    Sitat Opprinnelig postet av pesshau
    Altså høytalere har jo utrolig mange faktorer som spiller inn, komponenter, delefiltere, oppbygging, størrelse, teknologier....det er ikke sammenlignbart engang...
    Så du mener at komponenter, oppbygning og type teknologi ikke påvirker lyden i en forsterker, kun i høyttalere? Det utsagnet faller jo på sin egen urimelighet....

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •