Hjelp, trenger mere effekt til frontene.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, trenger mere effekt til frontene.

Hei alle AV entustiaster,

har lenge vært skuffet over bassen i mine fronter.
    Misstenkte at dem fikk for lite effekt. Dette fikk jeg mildt sagt bekreftet i helgen. Koblet opp en forsterker som hadde endel watt ekstra og rutte med, da vart det mere fart i dem. Lydbildet ble totalt forandret. Diskanten ble mye roligere mens bass/mellomtone fikk et skikkelig løft.

Skulle nå ha hatt tak i en effektforsterker til 2 fronter.

Jeg bruker er en Marantz Sr5400 surround reciever pr dags dato, denne har jeg tenkt til og la få stå en stund til.

Er det da mulig og få kjøpt en effektforsterker og "montert" som kan gi mere watt til frontene?

Er det mulig og kun "montere" effektforserker på frontene, men ikke på resten av høytalerene som feks; Center +2 stk surround bak? Jeg kjører et 5.1 oppsett. 2x front, 1x center 2x surround bak og en sub.

Beklager dumme spm, men er ikke heilt inne i denne Av verdenen enda :P

Ha en fin helg!
    Mvh
    Kristian

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke marantzen din, men hvis denne har pre-out fungerer alt du lurer på. Da kan du kjøre signalet fra pre-out utgangene til en effektforsterker som drifter frontene mens recieveren drifter resten av høytalerene.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Her kan du se et bilde av baksiden av forsterkeren. Så vidt jeg kan se så er det vel en "pre out" utgang der?

http://www.marantz.com/archive//e_sr5400_bck.gif

MVh
    Kristian

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig. Du har pre-utgang for Left, Right, Surround Left, Surround Right, Center, Surround Back og SubWoofer. Du har da såkalt 6.1 pre-out. (i tillegg har du også 6.1 inngang for evt blu-ray spiller)

Da er det bare å finne seg en 2-kanals effektforsterker og et par gode skjermede phonokabler.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det er bare å koble en kabel på hver av L og R på pre out til en effektforsterker, så er alt på plass.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Det er helt riktig. Du har pre-utgang for Left, Right, Surround Left, Surround Right, Center, Surround Back og SubWoofer. Du har da såkalt 6.1 pre-out. (i tillegg har du også 6.1 inngang for evt blu-ray spiller)

Da er det bare å finne seg en 2-kanals effektforsterker og et par gode skjermede phonokabler.
    Det hørtes neggu ikke værst ut. Skulle nesten tro den gamle Marantz sliteren forsatt holder koken hehe.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje...

Jeg er redd jeg må skuffe deg litt...

Marantz er generelt veldig forsiktig i bassen, og med å koble til et effektforsterker til denne vil dette forsiktige lydbildet bare forplante seg siden Marantzen behandler lydbildet...

Det kommer også ann på hvilke fronter du har. Hvis de er strømkrevende vil det altids hjelpe litt med en effektforsterker, men Marantzen setter klang karakteren...og sist jeg hørte Marantz var den veldig forsiktig...

...men du kan jo prøve...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Det hørtes jo meget bra ut!

Har dere noen anbefalinger når det gjeder en effektforsterker?

Høytalerene som denne forsterkeren skal drive er pr dags dato, Yamaha ns-777.

Ang prisklasse så må det nok bli billig, hadde håpet på under 2500,- hvis det er mulig. Bruktmarkedet er vel mest aktuelt da tenker jeg?

Mvh
    Kristian

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du skal slite med å finne effektforsterker brukt til under 2500,-
    Det du bør se etter er heller en brukt surround forsterker med den klangen du liker.

Både Denon og Harman/ Kardon er my røffere i bassen enn Maranz.
    Det kan hende du får en brukbar brukt en til den prisen du nevner.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar,

da må jeg nok skrinlegge dette enn så lenge. Får se litt mere uttpå nyåret.

Noen som kan nevne noen effektforsterkere som klarer og handtere Yamaha NS777 bra?

Mvh
    Kristian

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Marantz er generelt veldig forsiktig i bassen, og med å koble til et effektforsterker til denne vil dette forsiktige lydbildet bare forplante seg siden Marantzen behandler lydbildet...
    Det kan kanskje være en ide å nyansere den påstanden en smule? Jeg er enig med deg i at marantz har en særdeles rolig klangkarakter, men det er fortsatt til å stikke under en stol at omtrent enhver effektforterker også har en egen klangkarakter. Hvis man kobler til ett effektrinn kjent for sine basskvaliteter vil disse bli noe redusert pga marantzen, men summen av marantz pluss dette trinnet vil resultere i mer bass for å si det veldig enkelt.

lyden som kommer ut av høytalerne er summen av enhver komponents unike lydsignatur
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kunne prøvd denne stereoforsterkeren her ?
    Proson RV 2050 (v.2)
    Kan koble kablene fra pre-out til main inn på denne forsterkeren..
    Har dessverre ikke hørt denne forsterkeren, så vet ikke noe om den..

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Jeg er redd jeg må skuffe deg litt...

Det kommer også ann på hvilke fronter du har. Hvis de er strømkrevende vil det altids hjelpe litt med en effektforsterker, men Marantzen setter klang karakteren...og sist jeg hørte Marantz var den veldig forsiktig...

...men du kan jo prøve...
    Uenig! Jeg har en Marantz sr-4001 (litt usikker, men den er ivertfall b-billig), den kjøpte jeg fordi den var svart, en pre-del som jeg likte godt og pre-out på alle kanaler... Jeg kjører 2x naim nap250 og 2x naim nap 90/3 effektforsterkere med den. Og forsiktig er kanskje det siste jeg ville beskrevet den som... Så poenget mitt, og min erfaring er, Marantz har godt av eksterne effektforsterker!

...men det hører med til historien at når jeg kommer hjem idag venter Naim AV2 på meg, -som skal ta over jobben fra marantzen.. Men det har ingenting å si for løftet jeg opplevde med å bruke eksterne effektforsterkere..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ vidt jeg kan se så gir den Proson forsterkeren 2 x 75w.
    Marantzen jeg har nå gir 90wrms pr kanal. ( Wide range full discrete amplifiers with 90W RMS per)

Veit ikke om det prosonen vil hjelpe noe jeg?

Mvh
    Kristian

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    SÅ vidt jeg kan se så gir den Proson forsterkeren 2 x 75w.
    Marantzen jeg har nå gir 90wrms pr kanal. ( Wide range full discrete amplifiers with 90W RMS per)

Veit ikke om det prosonen vil hjelpe noe jeg?

Mvh
    Kristian
    Jeg hadde som sagt 4001 som er på 80w rms pr. kanal... når jeg oppgraderte med naim nap 90/3 ekstern effektforsterker -som er på 2x30w, så spilte denne markant bedre, selv om den er 50w mindre pr. kanal...

....men så er det jo naim også da...8)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Så jeg kan i teorien benytte en std 2 kanals stereo forsterker?

Jeg har en pioneer forsterker liggende på 2 x 120 w i 8 ohm, den vil jeg tro har litt mere og rutte med.

Hvis det er mulig, hvordan skal jeg da koble bak? Jeg vil jo da få 2 stk phono kabler ut fra Marantzen. L+R. Skal jeg da kun koble disse inn på en vilkårlig inngang bak på pioneeren? Feks cd inngangen? Eller tenker jeg heilt utpå jordet nå?

;D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Så jeg kan i teorien benytte en std 2 kanals stereo forsterker?

Jeg har en pioneer forsterker liggende på 2 x 120 w i 8 ohm, den vil jeg tro har litt mere og rutte med.

Hvis det er mulig, hvordan skal jeg da koble bak? Jeg vil jo da få 2 stk phono kabler ut fra Marantzen. L+R. Skal jeg da kun koble disse inn på en vilkårlig inngang bak på pioneeren? Feks cd inngangen? Eller tenker jeg heilt utpå jordet nå?

;D
    Du må se om det står Main-in eller noe slikt på en av inngangene. Ofte står det Pre-out og Main inn på to innganger rett ved siden av hverandre, ofte er det også to "metall-bøyler" mellom disse..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Du må se om det står Main-in eller noe slikt på en av inngangene. Ofte står det Pre-out og Main inn på to innganger rett ved siden av hverandre, ofte er det også to "metall-bøyler" mellom disse..
    ok, men hvilke innganger skal jeg da velge bak? Får ikke valgt noen av de du nevner siden det sitter metall bøyler der. Kan jeg da velge en annen vilkårlig inngang?

Mvh
    Kristian

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men hvilke innganger skal jeg da velge bak? Får ikke valgt noen av de du nevner siden det sitter metall bøyler der. Kan jeg da velge en annen vilkårlig inngang?

Mvh
    Kristian
    Fjern bøylene og koble til main in.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De metallbøylene kobler for- og effektdelen av forsterkeren sammen. Du må fjerne denne bøylen og koble L+R pre-out fra Marantz til main in på stereoforsterkeren. Så kobler du høyttalerkablene til stereoforsterkeren og du skal nå få lyd. Koble alle kilder, som cdspiller, dvdspiller osv, til Marantzen som du har gjort før.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •