THX ultra - yamaha, pioneer og onkyo ...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

THX ultra - yamaha, pioneer og onkyo ...

Ser onkyo har thx ultra på 876, men pioneer lx51 har select plus, hva med yamaha rxv-3900, har den THX sertifisering? Er Onkyoene noe kraftigere pr. kr?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX er ikke noe og se etter med mindre du har høytalere som er egnet for THX.

Hvilken forsterker kommer ann på hvilke høytatere du har og hvordan lytter romet ditt er.
    Og om du skal ha et stort sweetspot.

Uten og vite noe sånt vil jeg stemme for Onkyo som er den mest nøytrale av de du nevner.
    Enkelte sier at Onkyo skal ha tilnærmet lik ytelse av hva som loves.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Enkelte sier at Onkyo skal ha tilnærmet lik ytelse av hva som loves.
    Her tror jeg du må ha hørt feil muligens. Har ikke hørt selv, men ifølge spesifikasjoner Onkyo gir på effektmålingene, så har de målt med kun én kanal i drift på 6 ohms belasning. Da kan jeg vanskelig tenke meg at en reciever som 876 som er oppgitt til 7x200 watt virker like kraftig som det står på papiret..

Lytte selv er vel beste råd

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste av hjemmekino recivere som har bortimot det de lover av reel effekt
    er harman kardon, de andre oppgir fantasiwatt, og glem thx.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thx

THX krever stabilitet i forskjellige Ohm for å sette stempelet sitt på et produkt.
    THX sine forskjellige nivåer er basert på hvilket type rom som skal benyttes.

Se link for tips og forklaringer rundt THX, dette er en "user friendly link" ikke tungt og teknisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken link ;-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Ser onkyo har thx ultra på 876, men pioneer lx51 har select plus, hva med yamaha rxv-3900, har den THX sertifisering? Er Onkyoene noe kraftigere pr. kr?
    THX Select er kun sertifisert for mindre rom, THX Ultra2 er for større rom.

Alle har en eller flere THX modi som "korrigerer" lyden på forskjellige måter. Du trenger definitvt ikke ha THX godkjente høyttalere for å bruke de. THX forsterkere er dessuten laget for enkel kalibrering av lydnivået til det såkalte referansenivået som brukes på kino. I det siste har de innsett at ikke alle hører på lyden på dette nivået og innkludert noe som heter THX Loudness Plus funksjon, som korrigerer for at suroundlydbildet vil høres forskjellig ut på forskjellige lyttenivå (gjøres bla ved å øke nivået på surroundkanalenen automatisk når volumet blir lavere).

Yamaha har tradisjonelt aldri hatt THX godkjenning, men følte seg tunget til å innkludere det i sine flaggskip for noen år siden siden markedet i USA krever det. Denon har vært en stor THX tilbyder, men det ser ut til å ha forsvunnet fra de fleste billige produktene i løpet av de siste generasjonenen med produkter. Det samme gjelder harman/kardon hvor det ser ut til å har forsvunnet i stor grad. Andre, som Sony, har aldri hatt det i noen forsterkere.

For meg at det naturlig å kjøpe et THX godkjent forsterkerprodukt, selv om jeg ikke nødvendigvis benytter en THX mode under lyttingen.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    THX krever stabilitet i forskjellige Ohm for å sette stempelet sitt på et produkt.
    THX sine forskjellige nivåer er basert på hvilket type rom som skal benyttes.
    Snakker vi om et produkt med forforsterkerfunksjon så må man ha THX post-prosesseringsfunksjoner, kalibreringsmulighet til referansenivå, etc. Det er det som er det interessante med THX forsåvidt.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kan dere da fortelle meg hva som er så fancy med mitt Parasound NewClassic sett med THX Ultra 2 godkjenning? Hva er så mye råere med den effektforsterkern jeg har en andres? skal den altså fikse på lyden?

Det er mange THX godkjente produkter som ikke har noen funksjoner som feks. Noen av Nad sine effektforsterkere. Hva skal man egentlig da med thx godkjenninga?

For meg betyr THX merket at produktet holder en relativt god standard, men ikke nødvendigvis noe bedre enn forsterkere uten det så flotte merket på.

Det koster jo å få merket på forsterkern og da vil jeg vel heller at pengene en betaler skal gå til de som produserer produktet enn til George Lucas og co.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Så kan dere da fortelle meg hva som er så fancy med mitt Parasound NewClassic sett med THX Ultra 2 godkjenning? Hva er så mye råere med den effektforsterkern jeg har en andres? skal den altså fikse på lyden?

Det er mange THX godkjente produkter som ikke har noen funksjoner som feks. Noen av Nad sine effektforsterkere. Hva skal man egentlig da med thx godkjenninga?

For meg betyr THX merket at produktet holder en relativt god standard, men ikke nødvendigvis noe bedre enn forsterkere uten det så flotte merket på.

Det koster jo å få merket på forsterkern og da vil jeg vel heller at pengene en betaler skal gå til de som produserer produktet enn til George Lucas og co.
    Du sa det nok best selv. THX betyr vel strengt tatt ingenting annet enn at produktet følger enn viss standard. Dette har vel vært debattert før, men moralen er vel at mange produsenter ikke får sine produkter THX godkjente for å kunne holde produktprisene lavere.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

THX i en effektforsterker betyr at produktet møter en viss minimumsstandard med hensyn til effekt, forvregning, etc som er garantert å drive høyttalere til det nødvendige referanse lydnivået uten å klippe etc. For å gjøre kalibreringen enkel er inngangsnivået/følsomheten til forsterkeren nøye spesifisert (1 volt inn = 100 watt ut i 8 ohm).

Du kan godt kalle det et markedsføringsverktøy, men man er ihvertfall garantert at forsterkeren holder enn hvis minimumsstandard etc, selv om krevene faktisk er hemmelige!

Som sagt, produkter med forforsterkerefunskjonalitet innholder en rekke THX-patenterte prosesseringer i utgangspunktet utviklet av Tom Holman, derette videreutviklet av andre ingeniører bla Laurie Fincham og Anthony Grimani. (Tom Holman er en av gründeren bak Audyssey Laboratories BTW).

THX merke betyr en del bla på custom-installasjons fronten i USA, det er den eneste grunnen til at Yamaha tilslutt følte at de måtte innkludere det i sitt dyreste flaggskip produkt for noen år siden.

THX Ltd er nå eid av bla Creative Labs. Lucasfilm solgte unna en stor del av aksjene for noen år siden/satte opp THX som et eget firma. Det ser ut som om Lucasfilm fremdeles eier 40%, de resterende 60% av andre investorer.

DVD-Audio News: LucasFilm Sell 60% Share of THX to Creative Labs [HFR]
    DVD-Audio News: LucasFilm Sell THX Division – More Details [HFR]

Det hele skiller seg lite fra THX i kinosalen og studioer der man også må velge THX godkjente produkter - også effektforsterkere - for å få en kino sertifisert (THX godkjenner også akustikken / salen i dette tilfellet).

Hva tror du lisenskostnadene for en litt fancy hjemmekinoforsterker er når både Dolby, DTS, HDMI, Audysse, WiFi, etc, etc skal ha sine cent for hver eneste finesse man innkluderer? Noen dollar til THX betyr lite for sluttbruker i et dyrt apparat, men sikkert mye for produsentene i den billige enden av produktspekteret (er vel derfor THX ser ut til å ha forsvunnet fra en rekke billigere forsterkere i det siste par årene). Bare en starpakke for hver teknologi koster fort 50 000 USD, plus løpende lisenser for hvert eneste apparat/produkt man lager.

Digresjon: Hvis du ser på en BD-spiller til 300 USD i utsalg så tror jeg ikke man overdriver mye hvis 30 dollar er lisenskostanden for de ulike teknologienen i apparatet!

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, mye bra info, ble litt klokere på thx styret

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare legge til at mine Logitec PC høyttalere har THX merke på fronten..

Med andre ord, THX betyr ikke en dritt i mine øyne.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    eneste av hjemmekino recivere som har bortimot det de lover av reel effekt
    er harman kardon, de andre oppgir fantasiwatt, og glem thx.
    I tillegg til NAD, som har minimum det de lover. Men stort sett alle de andre har "skryte-watt" ja, derfor jeg kvier meg for å bytte ut min NAD med noe annet...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må vi ikke glemme Arcam da. Arcam sine hjemmekinorecievere er visst råbra på musikk og bra på film. Meget strømsterke er de og sånn som allt annet av Arcam

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp en gammel tråd her...

Trodde jeg hadde en sånn 'noenlunde' forståelse av hva de forskjellige THX-sertifiseringene gikk ut på. Men siden de eksakte kravene i stor grad er hemmelige, er det vanskelig å få en full forståelse.

I dag leste jeg i en receiver-tråd på AVS Forum at THX Ultra-godkjente receivere kan drive 4 Ohms høyttalere, mens THX Select IKKE kan det.
    Ser man på f.eks. to av Onkyo's receivere, 906 (Ultra) og 807(Select), så er det ikke noen forskjell i oppgitt Speaker Impedance. Noen som har noe mer kunnskap om dette ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest med lys og lykt på THX' hjemmeside, men finner ikke noe matnyttig i forhold til mitt spørsmål. Det er mest yada yada, og har ikke engang en noenlunde oppdatert produkt-guide...:?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •