Mulig å lure romkorreksjon med y-ledd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å lure romkorreksjon med y-ledd?

jeg har begge fronthøyttalerene plasert symetrisk, men når jeg kjører romkorreksjon blir equalizer båndene litt ulike på høyttalerene, når jeg kjører test lyd hører jeg da at lydsignaturen blir forskjelig på høyttalerene, jeg liker heller ikke tanken på at den ene høyttalern vil gi seg før den andre. Det jeg da har tenkt på er å koble et y-ledd til den ene ingangen på effektforsterkeren og koble både front l og front r preaut til y-ledet, tenker da equalizeren da blir veldig lik på både front l og front r siden man da egentlig sender signalet ut på den same høyttaleren

Tror dere dette vil fungere? eller vil det komme opp feilmelding på romkorreksjonen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    jeg har begge fronthøyttalerene plasert symetrisk, men når jeg kjører romkorreksjon blir equalizer båndene litt ulike på høyttalerene, når jeg kjører test lyd hører jeg da at lydsignaturen blir forskjelig på høyttalerene, jeg liker heller ikke tanken på at den ene høyttalern vil gi seg før den andre. Det jeg da har tenkt på er å koble et y-ledd til den ene ingangen på effektforsterkeren og koble både front l og front r preaut til y-ledet, tenker da equalizeren da blir veldig lik på både front l og front r siden man da egentlig sender signalet ut på den same høyttaleren

Tror dere dette vil fungere? eller vil det komme opp feilmelding på romkorreksjonen?
    1. Ingen høyttalere er nok 100% helt like
    2. Tvilsomt om du har klart å plassere høyttalerne helt likt i forhold til refleksjoner o.l
    3. Stoler du ikke på romkorreksjonen?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke symmetri og balanse i lydbildet viktigere enn max lydtrykk/volum?

Og for det andre: du har jo klipsch for god's sake, kan vel ikke tenke meg at du gidder å spille så høyt at de viser tegn til å gi seg?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får to relativt forskjellige eq kurver på mine fronter, og også forskjellig delay, selv om de er plassert symetrisk i fht lytteposisjon. Derimot står den ene fronten nær et hjørne i rommet og den andre ikke.
    Det er ikke tvil om at romkorreksjonen her retter opp noe jeg ville ha store problemer med å fikse manuellt.
    For min del blir lyden og sammenhengen i lydbildet så mye bedre at det veier mye tyngre enn at jeg mister noen dB før ht gir seg.

Heia romkorreksjon! :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Er ikke symmetri og balanse i lydbildet viktigere enn max lydtrykk/volum?

Og for det andre: du har jo klipsch for god's sake, kan vel ikke tenke meg at du gidder å spille så høyt at de viser tegn til å gi seg?
    vis du leser innleget så ser du at det er det som blir problemet, lydsignaturen blir ikke lik på begge høyttalerene når jeg kjører romkorreksjon, dette hører jeg tydlig på test-lyden

men jeg skal innrøme det at jeg er av den typen som ikke sier nei takk til noen ekstra db

men er det noen her som vett om det vil fungere med y-ledet, da det egentlig det jeg vil frem til i denne tråden

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å koble høyre og venstre kanal sammen utfra surr receiver/pre er ikke noe jeg hadde turt å prøve, høres ikke bra ut. Men hva oppnår du egentlig med romkorreksjon hvis du absolutt skal lure systemet til å måle noe annet enn hva den faktiske akustikken er?
    Da kan du vel heller legge til eq manuellt og få det som du vil?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig. du kan kanskje slå av romkorrelsjonen? Om du prøver å lure den vil den vel bare prøve å korrigere igjen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg kan det høres ut som at problemet ditt skylles måleprossedyren du har brukt. Å lure romkorreksjonen har ingenting for seg. Da ender du iallefall opp med feil resultat.

Bruker du et stabilt mic stativ når du kjører gjennom måleprossedyren ?
    Hvis ikke kan dette gjøre målingene langt mer stabile.

Et par tips til :
    Ikke ta målinger som ligger utenfor høyttalerene's spredningsmønster.
    Ikke ta målinger nærmere enn 50cm fra gulv, tak, vegger, møbelflater, sofaputer osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vis du leser innleget så ser du at det er det som blir problemet, lydsignaturen blir ikke lik på begge høyttalerene når jeg kjører romkorreksjon, dette hører jeg tydlig på test-lyden
    Kan du ha klart å ødelegge høyttaleren på noen måte?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... lydsignaturen blir ikke lik på begge høyttalerene når jeg kjører romkorreksjon, dette hører jeg tydlig på test-lyden
    Er de like uten romkorreksjon da?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Er de like uten romkorreksjon da?
    ja jeg vil si lydsignaturen er lik uten romkorreksjon

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg vil si lydsignaturen er lik uten romkorreksjon
    for derre som lurer sà fungerte det helt ypperlig?Noen menner kanskje det er feil, men for min del fungerte det bra, føler lydsignaturen er veldig lik pà begge høyttalerene

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tvinger romkorreksjonen fra den andre høytaleren over på den andre, tror du ikke det ville være bedre å kjøre helt uten romkorreksjon? Med å tvinge EQ fra den ene høytaleren over på den andre bør det jo egentlig bli helt feil. Er en grunn til den forandrer lydbildet på den. Som regel synes jeg romkorreksjonen fikser lyden, men skal tilstå jeg har vært borte i rom der det har vært bedre å slå hele romkorreksjonen av, da spesielt ved bruk av gamle recievere med gamle og ofte dårlige romkorreksjons programmer.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Hvis du tvinger romkorreksjonen fra den andre høytaleren over på den andre, tror du ikke det ville være bedre å kjøre helt uten romkorreksjon? Med å tvinge EQ fra den ene høytaleren over på den andre bør det jo egentlig bli helt feil. Er en grunn til den forandrer lydbildet på den. Som regel synes jeg romkorreksjonen fikser lyden, men skal tilstå jeg har vært borte i rom der det har vært bedre å slå hele romkorreksjonen av, da spesielt ved bruk av gamle recievere med gamle og ofte dårlige romkorreksjons programmer.
    Grunnen til at jeg bruker romkorreksjonen er at jeg syns det kan bli noe kvast, men slik som det er nå med romkorreksjonen, er den kvase lyden nesten helt borte og jeg får dempet en peak jeg har på 50hz i tilegg

Når jeg kjørte vanlig romkorreksjon uten å bruke y-ledet, følte jeg at lydisgnaturen ble veldig ulik, men nå føler jeg den nesten er helt identisk på begge høyttalerene

høyttaleren står akkurat likt fra både bakvegg og sidevegg og står symetrisk ifohold til lytteposisjon, det som ikke er likt er at det er en dør helt i hjørnet til venstre på sideveggen

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du føler det blir bedre slik du kjører det nå, så er det jo ikke noe som er bedre enn det. :-D
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Så lenge du føler det blir bedre slik du kjører det nå, så er det jo ikke noe som er bedre enn det. :-D
    takk takk for det, endelig noe støtte, er vist ikke så mange som er begeistret for denne utradisjonele metoden

men for meg fungert det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •