Skal senterkanal spille musikk(i stereo)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal senterkanal spille musikk(i stereo)?

Jeg ser selv og at spørsmålet kan virke noe globoid, da stereo betyr to kanaler.. Men liksom, senterkanalen er jo den høyttaleren som har best lyd i mellomtone og slikt, er det ikke? Tenkte det hadde vært stas å fått den til å spille sammen med frontene og suben når jeg spiller musikk bare..

Receivern er forresten Yamaha rx-v 1800.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at dette temaet ikke er særlig mye diskutert på forumet. Senter er først og fremst viktig til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktigst ja.. Var bare en tanke, sikkert en snabla dum en, men likevel en tanke..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar

For og få lyd i senter sammen med fronter i stereo må du vel bruke i ditt tilfelle 7 channel stereo og heller koble bort bak høyttalerne bak på receiver.
    Tungvint men det er vel eneste måten og få det til på.

Selv syns jeg musikk låter best med bare fronter og sub, men smak og behag

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv setter jeg også på 7 channel stereo i blant, men musikk synes jeg er best på fronter og sub.

Til film så er center først og fremst viktig hvis en er flere enn 1. Ellers er det mange som argumenterer med at en fint kan unnvære center til film hvis en er alene og plassert i sweet spot. Da vil frontene gjøre jobben bedre enn de fleste centere klarer det.

Center skal liksom gjengi diskant og mellomtone, men svært ofte har center frontenes diskant og mellomtone for klangmatchingens del. Dermed er den altså ikke nødvendigvis noe bedre til jobben en frontene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center høytaleren er laget for og gjengi Vokal og Effekter som skjer på skjermen under film.

Litt over 70% av en films lyd kommer via center så den er viktig ja.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en Yamaha receiver kan du stille inn mye rart.
    I utgangspunktet velger du mellom:
    2 ch stereo
    5 ch stereo (eller 7)
    2 ch enhanced
    5 ch enhanced (eller 7)
    og diverse "fake" surround lydsignaturer som imiterer ekte surround - her kan du også velge underkategorier (music, the bottom line etc etc)
    Alt dette for musikk - filmlyd eller SA-CD surround er litt annerledes.

I tillegg kan du i on screen menyene velge bort surround høyttalere eller "skru dem ned" x antall dB.

En center vil meg bekjent ikke spille stereo, den er koblet med ett kabelsett og har da all lyd i én høyttalerkasse, for å si det slik.
    To fronter har kanalseparasjon, det får du ikke i en center.

Det er du som bestemmer hvordan du ønsker å høre musikken din. Hvis du synes 7ch enhanced er ok, så bruk den. Du får da MYE lyd

Som harman/kardon skriver så er centeren den viktigste høyttaleren på film-modus (ikke konsert DVD'er) - i centeren skjer det meste

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar!

Grunnen til at jeg var nysgjerrig på dette er at de testene jeg har lest om centern min, der står det at den nesten gjorde frontene overflødige liksom..
    Jeg har prøvd å kjøre på 7kanals stereo, og så lenge jeg sitter i sweetspot så er egentlig det vannvittig digg! Men slik som jeg kjører det til vanlig når jeg spiller musikk, så svinser jeg jo rundt i hele huset mens musikken spiller, og da helt i 2 kanaler liksom, pluss sub selvfølgelig.. Har bladd meg gjennom en del menyer denne helga(hatt receivern et halvår snart, først nå lærer jeg å bruke den), og fant endelig ut hvordan jeg manuelt justerer på mere bass i suben og greier, da denne omtrent ikke har spilt noen ting som helst, den har til og med slått seg av midt i filmer fordi den ikke har fått nok å jobbe med.. Men i helga har den fått spilt det den makter både i black hawk down og jason bourne

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man vil ha med senter til stereo musikk også er og blir en personlig smaksak.

Det letteste er å prøve seg frem selv.

Bytt mellom stereo, Dolby Pro Logic 2 - Music og Pro Logic 2 - Movie, og finn ut hva du liker selv. (Du kan også prøve deg frem med DTS sine Neo utgaver)

DLP2 Music holder vokalen mer i ett stereo perspektiv, hvor Movie utgaven setter vokalen som regel midt i lydbildet og for det meste fra senter kanalen.

Surround kanalene blir brukt, men ikke sjennerende.

Det funker bra nok, men kan variere fra musikk til musikk også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •