Feil på NAD 3100 PE, noen som kan gjette litt kvalifisert?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil på NAD 3100 PE, noen som kan gjette litt kvalifisert?

Den spiller normalt pent en liten stund (fra noen sekunder til opp til et minutt ca), så vrenger den noe helt sinnssykt. Lyden blir lavere, dypere og består mest av skurrende støy, og du klarer såvidt å høre hva som spilles.

HVa kan dette være?

Det ville vært kjekt om dette kunne fikses, er glad i den forsterkeren selv om den ikke lenger er primær lydkilde i huset...

Hilsen Ståle

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns dette høres ut som en feil i strømforsyningen. Hvis en av komponentene som regulerer spenningen har tatt kvelden, kan det hende du får lavere spenning med mer rippel (støy), noe som vil resultere i skurrende, brummende lyd. Jeg er ikke noen ekspert, men jeg har drevet litt med feilsøking på forsterkere...

Har du tatt av lokket og kikket oppi forsterkeren? Hvis du er veldig heldig så kan det jo hende du kan se feilen, en ødelagt motstand vil f.eks. være svidd...

edit: Jeg så nå at du skrev:
    Den spiller normalt pent en liten stund
    Det kan muligens være en termisk sikring som blir for varm ett eller annet sted, i såfall tipper jeg det er en underliggende feil. Prøv uansett å ta en titt oppi chassiset og se om du ser noen åpenbare feil.

edit 2: Velkommen til forumet!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som noe endrer seg når komponenter blir varme (er jo gjerne det som skjer etter at forsterkere har stått på en liten stund). Jeg ville sjekket om alle transistorene er skrudd skikkelig fast til kjøleribben.
    Evt om du er litt kyndig, gå over loddingene (de kommer du lett til ved å skru av bunnplata).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til... gjelder dette begge kanalene, og alltid likt? Isåfall bør du hovedsaklig kikke litt på komponenter rundt strømforsyningen som nevnt tidligere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende at det er kondensatorene i strømforsyningen som er tørket ut og oppfører seg rart når de blir litt varme. 3100 begynner å bli noen år gammel, så detr er ikke usannsynlig.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •