6.1 oppsett på 5.1 film (bla.Denon AVR-3805)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Deaftone sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6.1 oppsett på 5.1 film (bla.Denon AVR-3805)

Jeg har nylig koblet opp 6.1 hjemme med Denon AVR-3805 som reciver.

Det jeg opplever når jeg ser film med 5.1 DD eller 5.1 DTS-lyd, så dekoder ikke reciveren til 6.1 lyd - senteren bak forblir altså taus. Jeg får kun 6.1-lyd i menyer etc. på filmene.

Mente på at reciveren dekodet et ekstra mono-signal i senteren bak ved 5.1 film? I displayet viser den kun 5.1 inn og 5.1 ut.

Erfaringer/synspunkter?

EDIT: hvordan blir dette til sammenligning med 7.1 oppsett på 5.1 film?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Deaftone
    Mente på at reciveren dekodet et ekstra mono-signal i senteren bak ved 5.1 film? I displayet viser den kun 5.1 inn og 5.1 ut
    Det skal den gjøre. Har du satt opp reciveren til å ha med senterkanal bak? Det gkøres under speaker setup. Deretter må du inn på Surround parameter og sette sourrund speaker back på. Dette gjøre separat for DTS og DD spor. Fungerte slik når jeg hadde 3805.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke samme receiver som deg, men opplevde det samme da jeg gikk fra 5.1 til 7.1 oppsett. Ingen lyd i de to bak ved avspilling av 5.1 DD og DTS. Siden jeg gjerne vil ha valuta for pengene velger jeg ofte å spille av DD-lyd som DDEX (egen modus på Arcam'en min). Da koder den et 6. signal bak. Tror de to bak-høyttalerne da spiller samme signal. Synes det blir mer homogent lydbilde på det viset.

Har ikke prøvd dette med DTS. Derimot fikk jeg grom lyd automatisk da jeg spilte av LoTR som var kodet med 6.1 DTS!

Newcomer Deaftone sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, jeg fant ut av dette igår etter å ha lest igjennom manualen. Det er en egen knapp som heter "Surround Back" - denne bestemmer, etter at du har valgt 6.1 i oppsettet, hva signal en skal kjøre til bakhøyttaleren med 6.1 oppsett. Jeg valgte matrix (DD EX) her.

Forøvrig skal bakhøyttaleren tilkobles SB L utgangen på reciveren ved 6.1 oppsett.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen mulighet for å få 7.1 lyd ut hvis man kjører 5.1 inn (DD True HD) via 7.1 analog inngangen? Er jo da i utgangspunktet ikke lyd i de 2 midte bakkanalene..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •