DIY: Slik får du effektforsterkeren til å starte sammen med for-forsterkeren!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY: Slik får du effektforsterkeren til å starte sammen med for-forsterkeren!

Det er sikkert ganske mange av dere der hjemme som har en effektforsterker som dere må bort å trykke på hver gang dere skal bruke den.
    Dette er til tider ganske irriterende, spesielt når alt annet funker på fjernkontrollen.

Om din forforsterker et strømuttak som en ment til å bruke på f.eks. en cd spiller, så har jeg en løsning til deg!

Å plugge effektforsterkeren inn der er jo selvsakt ikke et sjakktrekk akkurat, den trekker for mye strøm og det vil få konsekvenser. Men du kan derimot få den utgangen til å styre en kontaktor som da igjen bryter strømmen til effektblokka uten problem.

Du trenger:
    * En ledning som passer inn i kontakten bak på forforsterkeren din. (Hent fra en gammel cdspiller)
    * En kontaktor. (230V & min. 16A)
    * En skjøteledning. (Sørg for at lederdimmensjonen er 2,5mm2)
    * En boks for å ha kontaktoren i.

Slik gjør du:
    Ledningen som skal styre kontaktoren kobler du på A1 og A2.
    Skjøteledningen klipper du i to og kobler på hver sin side av kontaktoren. (Gul/grønn skal kobles direkte sammen og ikke brytes)
    Så sørger du for å ha strekkavlastninger til kablene.

Ja. Så enkelt er det faktisk!
    Da er det bare å gratulere!
    Din effektforsterker og alt annet du plugger i den skjøteledningen starter nå samtidig med forforsterkeren når du trykker på fjernkontrollen!
    Hipp hurra for sofagutta!! ..

PS:
    Om du kjøper en kontaktor som har en nc- (normally closed) bryter i tilegg, kan du bruke denne til å styre en ekstra skjøteledning.
    Det du eventuelt plugger i, vil da slå seg av når du slår på forsterkeren og på igjen når du skrur den av. Det kan være f.eks. et irriterende lys bak/på tven.

Håper dette var til nytte for noen, det funker i allefall som en drøm for meg!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...fin guide, men litt kort for forsiden... Flyttet den derfor hit!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart løsning, men spiller ikke effektforsterkerne best når de har stått på en stund?
    Trodde ikke det var vanlig å slå de av jeg...ops:

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En effektforsterker har som oftest en bryter som kutter strømmen helt om du skrur den av.

@Trouble: At ikke du slenger inn et par bilder, eventuelt en skisse som viser hvordan du kobler det opp? Flere her inne som blant annet ikke vet hva en kontaktor er for noe, og at A1 og A2 er inngangene til spolen for eksempel...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen finnes enklere andre plasser (for de som ikke tar sjansen på å koble 230V selv, og det er mange!)

1. Dyr løsning fra Monster Cable... Fant ikke link, men "PowerCenter" et-eller-annet...

2. Billig løsning fra Clas Ohlson til 249,-

Belastning masteruttak grenseverdi innstillbart mellom 20 og 500 W. Maks. effekt 3680 W resistiv og 1840 VA induktiv last.
    3. Har du en systemfjernkontroll (f.eks Harmony 895) så finnes det løsnigner som kan fjernstyres via Z-wave protokollen på fjernkontrollen. Slik kan du selv stille inn forskjellige scenarioer der du vil ha power på de og de komponentene. Smarthus.no selger f.eks Z-Wave ZRP-200 som fint kan brukes til å slå av/på effektforsterkere.

OT:
    Jeg har selv to stk ZRP-200. Den ene har jeg koblet tven, dvd-spilleren og leselyset til littla på 4år til. Fint å kunne sette en endelig strek for diskusjonen om "bare èn Postman Pat episode til????" med et knappetrykk når verbal overbevisning ikke fungerer .... :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •