"Alle godt konstruerte forsterkere låter likt"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Alle godt konstruerte forsterkere låter likt"

Dette utsagnet har jeg hørt utallige ganger, også av velrenommerte skribenter og folk som virker å ha greie på hva de snakker om. Så lenge de leverer strøm nok er det samme hva de heter osv...

Hva er teorien bak dette utsagnet?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dette utsagnet har jeg hørt utallige ganger, også av velrenommerte skribenter og folk som virker å ha greie på hva de snakker om. Så lenge de leverer strøm nok er det samme hva de heter osv...

Hva er teorien bak dette utsagnet?
    Det har vel noe med farging av lyden å gjøre.
    Jo nærmere ut-signalet er kilden, vil altså de "beste" være veldig lik i prestasjonene/lydsignaturen.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finst sikkert plenty med unntak, men sånn generelt er det vel ofte slik at jo dyrare forsterkaren er, jo meir nøytral gjengiving har vore målet for konstruksjonen. Målet for ein forsterkar skal vere å gjengi det den vert mata med, utan å legge til eller trekke i frå noko.

Bortkasta pengar, mao. Gje meg ein feit rørmellomtone any day.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi snakker om "hifi" forsterkere er vel ofte målet jevnest mulig frekvensgang. 20-20000hz +/- 0,1 dB koster ikke all verden i dag.
    De ørten andre parametrene som kan være med å "farge" lyden sier de fleste allikevel lite om.

Når vi kommer til "highend" er ikke dette målet lenger, da er det høy pris med høy feelgood og en lyd "hifinerdene" liker som blir poenget.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk høre flere kombinasjoner hos HFK i Tønsberg og er ikke enig i den litt lettvinte konklusjonen.

F.eks på B&W CM7 høyttalere var det lett hørbar forskjell på å velge en Denon stereo forsterker kontra en NAD - nå var Denon'en en tanke dyrere, men begge merker bør gå under kategorien "godt konstruerte" og "levere strøm nok" (ellers hadde vel ikke HFK holdt på disse merkene i så mange år..)

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke enig i utsagnet. Synes ikke forsterkere høres like ut, og mener enkelte høyttalere gjør disse forskjellene tydeligere enn andre. Men kan jo være jeg har hørt på feil konstruksjoner :-D

Bidrar vel egentlig ikke i tråden med det utsagnet siden spørsmålet var hvilken teori som ligger til grunn. Den kjenner jeg ikke, men antar som nevnt over at det siktes til linjær frekvensgang. Kan til en viss grad si meg enig i at godt konstruerte forsterkere ikke gjengir lyden feil, og at forskjellene således faller på smak. Men mener fortsatt det er forskjell.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For €250.000 per par får du noe som spesifikasjonsmessig er vanvittig.
    Om jeg tror det låter bedre enn alt annet? Neppe. Men, absolutt ikke fordi jeg mener det er liten forskjell på lyden fra forsterkere.

Delivering 5000 Watts rms with the lowest distortion figure ever measured, the Goldmund Telos 5000, the development laboratory of Goldmund for the last 3 years, is the best and most spectacular Power Amplifier ever made by Goldmund.

Developed out of the schematics of the Telos amplifier, the new Telos 5000 extreme specifications required the Goldmund Development team to create a few completely new circuits, some of them using technologies never used before in Audio Amplifiers.

The telos 5000 new circuitry includes a revolutionary full protection circuit for the amplifier itself and its associated speaker, a necessary precaution for the power capability and the increadible speed of the new amplifier, capable of delivering more than 200amps in a few nanoseconds.
    The Alize 7 built in the Telos 5000 improves over any pre-existing designs in its ability to recreate 3D space by lowering the noise level to levels barely measurable.
    The input circuit is also completely new, using four Class A modules of a completely new topology.
    The output circuit uses 72 new Power Mosfets which are especially calibrated for the Telos 5000 and a cascade/bridged circuit of a new type to increase the amplifier's speed above anything ever achieved even in the other Goldmund Telos amplifiers.

The Hard brass construction is pushing the Goldmund Mechanical Grounding construction principle to a level never achieved before.

Maximum Instantaneous Power:
    1510W for 8 ohms
    3020W for 4 ohms
    6050W for 2 ohms

Maximum Continuous Power:
    1250W for 8 ohms
    2500W for 4 ohms
    5000W for 2 ohms

Maximum Continuous Current: 252A peak

Maximum voltage swing: 110V peak

Frequency Response:
    +/- 0.1 dB, 0 - 300 kHz
    +/- 1 dB, 0 - 800 kHz
    +/- 3 dB, 0 - 2.5 MHz

Distortion: THD + N input stage analog: 0.0005% (1 Vrms input, 80kHz bandwidth measurement), Bal or unbalanced in and for any input attenuation settings (flat with freq, 20Hz-40kHz)

Noise:
    Signal to noise: >122 dB
    A weighted: > 138 dB

Circuit Speed:
    Slew rate: > 200 V/us
    Rise time: < 200 ns

Size and Weight:
    94 x 47 x 39 cm
    Weight: 260 kg

Tro hva du vil, men tro mest av alt på dine egne ører.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett poeng norcad er inne på er at forskjellen blir vel mindre og mindre mellom mainstream og litt dyrere hi-fi?

Ett godt eksempel må jo være t-amp!

Edit:skriveleif

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gwandarion, jeg får vel lage en konvolutt og skrive på "Goldmund Telos fond"...........
    Skulle få råd sånn i år 2226 vil jeg tro

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asvaberg: Samtlig av de 2 parene ble solgt før prototypen ble ferdig.
    Dette er jo ikke et skikkelig produkt ment for salg, men et statement. Noe andre kan måle seg etter. Hva med det hensikten er? Si det...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere er jo også produsert for å jobbe mot ulike laster. Synes et utsagn som det blir ganske dustete. Dog er det ikke stort mindre dustete å teste forsterkere mot hverandre for å finne ut hvilken som har "best klang". Det eneste man kan finne ut er hvordan klangen passer det gjeldende oppsettet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da snakker vi vel "matching"?
    For selv om forsterkere kan synes ganske like mtp frekvensgang, så er det like fullt et spørsmål om hvordan de takler lasten fra forskjellige høyttalere?
    Og akkurat den lasten, kan jo i høyeste grad variere.
    Dermed også valg av forsterkeri, i forhold til høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ang. matching så er vi jo tilbake til utgangspunktet, for hvis en forsterker ikke takler lasten den får, så "er den ikke stor nok", og oppfyller ikke de opprinnelige kravene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •