NADs PowerDrive effektforsterkerteknologi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NADs PowerDrive effektforsterkerteknologi

Jeg har heiet på NAD helt siden jeg på 80-tallet hørte en NAD 3020e for første gang. Den var så vidt jeg husker utstyrt med den (den gangen) splitter nye Power Envelope-teknologien som ikke bare hadde ekstra kraftreserver i dynamikk-peakene, men nok reserver til å holde de nevnte peakene i bortimot et sekund. Altså mer enn nok til musikkformål.

Fra og med C320BEE (som er en ettefølger til den klassiske 3020-serien) har Power Envelope blitt erstattet med PowerDrive. Dette skal visstnok være en bedre teknologi med bedre tilpasning til høyttalernes impedans.

Så til mine spørsmål:
    * Hva er endret fra den gamle "Power Envelope"-teknologien og hvordan fungerer den nye teknologien med impedansetilpasning?
    * Hvor stor er den lydmessige forbedringen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg mener Power Envelope var at spenningen i strømforsyningen kunne dobbles ved behov. Litt kort fortalt.

De sluttet vel med den teknologien når de lanserte 302, 304 og 306. Når C320 (ikke BEE) og C340 ble lansert fikk disse noe som ble kalt ISC, Impedance Sensing Circuit. Den skulle visstnok igjennkjenne grovtrekk ved impedansen og stille inn forsterkeren etter det. Akkurat hvordan dette skulle foregå har jeg ikke funnet noen nærmere forklaring på.

Med C320BEE kom PowerDrive. Det skal visstnok være en kombinasjon av teknologi basert på Power Envelope og ISC. Den gir riktignok ikke like høy peak som med Power Envelope, men kvaliteten skal være noe bedre. Men jeg har heller ikke her funnet noen nærmere teknisk forklaring på hva teknologien egentlig gjør.

Får kanskje lete litt mer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •