Bedre musikkvalitet i hjemmekinoen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre musikkvalitet i hjemmekinoen

Hei,

Jeg har for tiden veldig mye moro i nyinnkjøpt hjemmekino, men tror det er mye å gå på når det kommer til musikk. Generelt opplever jeg diskantområdet som noe voldsomt, dog litt avhengig av type musikk. HT er B&W 703 som drives av Denon AVR4308 og DVD2500. Har aldri hatt noe i nærheten av hjemmekino eller hifi-utstyr før og er virkelig bitt av basillen nå, hehe. Men hva bør jeg sikte mot med tanke på oppgraderinger?

1. Separat effektforsterker. Vil utvilsomt tilby mer krefter til HT, dog usikker på hvor mye forskjell det utgjør. Men vil type fabrikat av effekttrinn bidra i særlig grad til et noe varmere lydbilde? Jeg leser fra andre tråder at f.eks. LYNGDORF SDA2175 er bra, men antar denne ikke løser diskantproblemet mitt. Hva med en NAD, Thule, MA eller Parasound, noen som har erfaring med disse og 703?

2. Separat forforsterker/prosessor. Mye av samme diskusjon som punktet over, i praksis matching av HT med for- og forsterker. Film og musikk fordeles ca. 50/50 så å kunne kombinere utstyret er gunstig. Skjønner samtidig at det ikke skal så mye til for 2-kanals komponenter å overgå musikkgjengivelse fra en surroundreceiver som skal utføre hundre andre oppgaver i tillegg.

3. Demping av rommet. Helt sikkert mye å hente her også, men dette vet jeg foreløpig for lite om. Er fornøyd med bass og mellomtone så må sjekke mer om type dempetiltak, frekvenser, plassering osv.

Takker for tilbakemeldinger.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først ville jeg jobbet med plassering av høyttalere, dempet førsterefleksjon på vegger.
    Har du teppe på gulvet?
    Har du et generelt nakent rom?

Dette er mye billigere enn komponentbytter.

Om du hører mye på musikk, ville jeg lånt med meg en CD-spiller i titusenkronersklassen og testet hjemme. Så hører du forskjellen fra DVD-spillern din.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Hei,

Jeg har for tiden veldig mye moro i nyinnkjøpt hjemmekino, men tror det er mye å gå på når det kommer til musikk. Generelt opplever jeg diskantområdet som noe voldsomt, dog litt avhengig av type musikk. HT er B&W 703 som drives av Denon AVR4308 og DVD2500. Har aldri hatt noe i nærheten av hjemmekino eller hifi-utstyr før og er virkelig bitt av basillen nå, hehe. Men hva bør jeg sikte mot med tanke på oppgraderinger?

1. Separat effektforsterker. Vil utvilsomt tilby mer krefter til HT, dog usikker på hvor mye forskjell det utgjør. Men vil type fabrikat av effekttrinn bidra i særlig grad til et noe varmere lydbilde? Jeg leser fra andre tråder at f.eks. LYNGDORF SDA2175 er bra, men antar denne ikke løser diskantproblemet mitt. Hva med en NAD, Thule, MA eller Parasound, noen som har erfaring med disse og 703?

2. Separat forforsterker/prosessor. Mye av samme diskusjon som punktet over, i praksis matching av HT med for- og forsterker. Film og musikk fordeles ca. 50/50 så å kunne kombinere utstyret er gunstig. Skjønner samtidig at det ikke skal så mye til for 2-kanals komponenter å overgå musikkgjengivelse fra en surroundreceiver som skal utføre hundre andre oppgaver i tillegg.

3. Demping av rommet. Helt sikkert mye å hente her også, men dette vet jeg foreløpig for lite om. Er fornøyd med bass og mellomtone så må sjekke mer om type dempetiltak, frekvenser, plassering osv.

Takker for tilbakemeldinger.
    Vil si meg ening med C.Alshus ang demping, plassering etc. Men kan vel si (min personlige mening) at Denon på B&W kan bli noe masete. Veldig lyst da siden Denon farger lyden i feil rettning. Når de tiltak som Alshus skriver er gjort hadde jeg muligens tittet på et sluttrinn til 703 før cd spiller kjøp. Har selv hatt B&W 804 med mange forskjellige sluttrinn. Lyngdorf, Vincent, Rotel og Parasound. Kan si at sistnevnte er den beste matchen jeg har hatt på B&W. Har da også sammenlignet med CD spillere i forskjellige prisklasser. Selvagt er det forskjeller. Ganske store, men ville nok ha tittet på et sluttrinn først.
    Dessuten tror jeg ikke 4308 klarer å få ut potensialet i 703. Da mener jeg i to kanals stereo.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Men kan vel si (min personlige mening) at Denon på B&W kan bli noe masete. Veldig lyst da siden Denon farger lyden i feil rettning.
    Der er jeg uenig!
    Men alle har sin mening, jeg føler at Nad og B&W er masete og grått.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Der er jeg uenig!
    Men alle har sin mening, jeg føler at Nad og B&W er masete og grått.
    Godt vi har forskjellig smak

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske tilbakemeldinger! Skjønner at et par dempepaneler på veggene for å redusere førsterefleksjoner kan bidra mye så skal teste dette først.

På generelt basis er vel forskjellene på ulike modeller av både HT og forsterker såpass forskjellige (ihvertfall i pris) at det er vanskelig å kategorisere hva som matcher best. Nå har jeg foreløpig 703 så la oss heller si at jeg tror jeg vil ha en forsterker og/eller signalkilde som har et varmere diskantområde enn Denon 4308/DVD2500.

da-ty: Hvordan synes du Rotel var i forhold til Denon og Parasound? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt et par demoer av Rotel som overbeviste. De kommer jo med nye oppdaterte modeller om ikke så lenge (RSP-1570 / RMB-1575). Har ikke hørt Parasound, skal sjekke hvem som har disse.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo forsøke en rimelig cd spiller med rør. En slik som jeg har selv koster ikke mange $ kontra kvaliteten den gir.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk for raske tilbakemeldinger! Skjønner at et par dempepaneler på veggene for å redusere førsterefleksjoner kan bidra mye så skal teste dette først.

På generelt basis er vel forskjellene på ulike modeller av både HT og forsterker såpass forskjellige (ihvertfall i pris) at det er vanskelig å kategorisere hva som matcher best. Nå har jeg foreløpig 703 så la oss heller si at jeg tror jeg vil ha en forsterker og/eller signalkilde som har et varmere diskantområde enn Denon 4308/DVD2500.

da-ty: Hvordan synes du Rotel var i forhold til Denon og Parasound? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt et par demoer av Rotel som overbeviste. De kommer jo med nye oppdaterte modeller om ikke så lenge (RSP-1570 / RMB-1575). Har ikke hørt Parasound, skal sjekke hvem som har disse.
    Synes Rotel kan låte kornete i diskantområdet. Kan bli noe masete. Parasound har en meget varm og fyldig lyd. Drivet mellom bass/nedre mellomtone registeret er meget bra. Diskanten er absolutt ikke masete. Dette får b.l.a vokaler/stemmer meget bra frem. Dette bør du jo teste ut selv før eventuelt et kjøp, om du har mulighet for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke så mye om høytalerene du har, men er enig med de andre her. Mye kan forandres hvis du demper litt i rommet. Tenkte også å nevne at du kan vurdere en nettverksspiller ala Squeezebox Duet eller lignende (evt med separat DAC) istedenfor en dyr CD spiller. Kommer jo selvsagt ann på hvilken retning du går med avspilling, men mange mener dette er fremtiden

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da-ty: Mange takk, hvor kraftig Parasound forsterker trenger jeg til mine 703? Og koblingsmessig bruker jeg da pre-out fra 4308 til Parasound og deretter til front ht'er? Mens en evt. separat cd-spiller kobles rett til Parasound utenom receiveren?

SannaX: Bruker i dag AVR4308 som streamer flac fra min 4 terabyte NAS så kjenner til den biten. Passet på å legge opp gigabit ethernet til alle rom i huset når vi bygde for noen få år siden.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

da-ty: Mange takk, hvor kraftig Parasound forsterker trenger jeg til mine 703? Og koblingsmessig bruker jeg da pre-out fra 4308 til Parasound og deretter til front ht'er? Mens en evt. separat cd-spiller kobles rett til Parasound utenom receiveren
    En NewClassic 2250 hadde passet bra. Strømsterk sak.
    AVshop.no / Parasound New Classic 2250 2-kanals Effektforsterker Sort/Silver
    Stemmer det, Pre-out fra Denon til Parasound. Deretter HT på Parasound trinnet. CD spilleren kobles til Denon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips, bestilte meg en Parasound NC2250 i dag. Og så var det dempeplater på veggene for førstereflekser da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Hentet min Parasound NC2250 i går og koblet opp så her er en foreløpig rapport. Det tas forbehold om at jeg ikke har "spilt inn" forsterkeren enda så det er mulig lydbildet forandrer seg mer de neste dagene.

Koblet opp NC2250, satt meg godt til rette og ... ingen lyd. Sukk, fram med den lille manualen som forteller hva knappene på baksiden betyr. Feil 1 var at den stod som standard til mono, flyttet over til stereo. Feil 2 var at gain skruknappene bak stod på laveste nivå. Skrudde opp disse og vips, masse lyd :-D

Og for et lydbilde da!!! Vokal og trommer kom formelig hoppende ut av høyttalerne og jeg opplevde et helt annet nivå på detaljer i musikken. Hadde aldri trodd at denne oppgraderingen skulle bety så mye i form av langt bedre dynamikk og mye klarere lydbilde hvor ulike instrumenter nettopp er ulike og ikke en grøtete masse. Nå skal den få spille seg inn et par dager før endelig konklusjon, men dette her smakte fugl. Tipper effekten også merkes på film i form av enda bedre lydeffekter og klarere dialoger. Jeg sliter nok fortsatt med førstereflekser så skal henge opp et par akustikkplater på veggene, hvis effekten av de har like stor betydning nærmer jeg meg himmelen :-?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •