Music Angel XD-800 MKIII, ekte Hi-Fi eller billig skrap??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Music Angel XD-800 MKIII, ekte Hi-Fi eller billig skrap??

Helgen 27. og 28. september ble Hi-Fi messen 2008 avholdt i Horten. Sammen med et vennepar og min kone fikk jeg endelig anledning til å overvære denne og høre på mye av det jeg har drømt og kanskje også nytt "snacks" som jeg aldri har hørt om.

Jeg hadde store forventninger til tross for en lommebok som overhodet ikke står i stil til ønskene og drømmene. Uansett var dettte anledningen til å engasjere min kone nok til å få gitt en pekepinn på hva jeg søker av lydopplevelse - og kanskje et håp om forståelse...

Overraskende nok var engasjementet tilstede! Ikke en eneste stand ble forbigått, alt ble lyttet til, og det generelle inntrykket er at mye spilte UTROLIG flott (og gjennomgående var musikk-sjangeren soul, jazz, blues og country)

Publikum fikk til og med gratis (!) CD-plate merket "Usher" - denne har endel rolig musikk i særdeles godt opptak!!!

Etter en hel dag på messen var tiden inne for å konkludere hva som var bra, mindre bra og rett og slett dårlig - da gjerne sett i forhold til pris.

Vi var som sagt to voksne par, og overraskende nok hadde vi samme inntrykk: "Det er ikke rare lyden du får for opp til 150.000,- ,for komplett oppsett!"

150.000,-!!! Vi snakker om mye penger her! Jeg vil nødig tråkke noen på tærne og heller ikke nevne hverken navn eller merker - men jeg mener det jeg skriver. 150.000,- er laaaaaaangt mer enn jeg kan tillate meg å bruke på Hi-Fi.

Selvsagt var oppsett fra 200.000,- og oppover i en klasse for seg, og jeg falt for et anlegg til 500.000,- (ny bil eller båt?), rør-basert!

Da jeg kom hjem til min egen stue, uten dempeplater, billige kabler, ikke optimalt innredet (anlegget står der mor mener det passer best estetisk) våget jeg meg å sette på den nevnte "reklame-plata" vi fikk utdelt... og hva annet enn vakker lyd fylte stua.

Selv mor i huset kommenterte: "Det her er jo MYE bedre enn sikkert halvparten av det vi har hørt idag!" Og det stemmer ganske bra. I min stue hvor sikkert det meste er feil for optimal lyd spilte mitt enkle oppsett fletta av det meste i pris inntil 150.000,-.

Oppsettet mitt? Dette her (etter anbefaling i forumet):
    Music Angel XD-800 MKIII
    Shanling CD300
    Dali Evidence 470
    og 10 år gamle enkle kabler kjøpt på HFK

Jeg vil ikke påstå at dette oppsettet er perfekt på noen måte (takler ikke like godt "frisk" rock), men til å ha nypris i underkant av 20.000,- er det utrolig mye kvalitetslyd for pengene.

Høyttalerne har jeg hatt endel år og vet hva jeg fikk ut av disse tidligere med NAD match - dette er en ny vår. Min personlige oppfatning er at det er utrolig hva Music Angel kan tilby av Hi-Fi kvalitet i forhold til hva langt dyrere forsterkere på markedet kan skilte med.

Konklusjon: ekte Hi-Fi til Rema-pris...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flott innlegg, og viser bare hvordan vi etter 1980 fikk en hifi/bransje helt uten audiokvalitet og audio-kontroll. Spekulasjon og manipulasjon er stikkordene. Mye tungt high-end utstyr fylt opp med svært dyre, militær-spesifiserte computer-komponenter; enorme spesifikasjoner på papiret, men ingen som helst relevans for det lydbildet som presenteres hjemme.

Hovedproblemet er jo gjengivelsen av akustiske instrumenter og stemmer, mens elektroniske pling-plong lyder (som de som benyttes på hifi-messer og i butikker) klares greit. Og dette dyre skrapet skriver hifi-pressen side opp og ned om.

I tungt high-end transistor-utstyr anvendes mye computer-komponenter - som moderne metallfilm-motstander og andre tynnfilm-komponenter med tynn lyd. På innvendige bilder kan man også se mange elektrolytt-kondensatorer i de mange separate stromforsyningene - disse er alle parallellkoblet med små firkantede røde eller grønne polypropylen-kondensatorer (PP) - slik at det myldrer av komponenter på kretskortene. Dette er lydmessig en katastrofe, gir en diskant som virker tilbaketrukket og kontrollert på rolig musikk, mens det blir en veldig ekspansjon når det kommer transienter i diskanten, dette pga de PP-kondisene. Spesielt messingblåsere og munnspill/trekkspill lyder grusomt på et slikt 300 000 kr transistor-anlegg. Pluss innspillinger med noe uheldig lyd. Det er 80-talls gjengen av audio-ingeniører som står bak. Dette er gjerne computer-folk (digital-teknikk) som kan lite eller ingenting om analog audio.

Fornuftig konstruert solid state kan lyde bra, ofte mye mye bedre enn disse høyt prisede high-end produktene. Det er bare å prøve med gammel hifi anno 1970. Og nå for tiden finnes det sikkert mye nytt billig og bra made in China. Men som regel vil rør måtte anvendes for full uttelling når vi snakker om naturlig lydgjengivelse hjemme. Pris avhenger helt av salgskjede, og ikke av produsent, så direkte fra Hong Kong får man altså et topp high-end produkt til bare 5 000 kr.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •