hd-lyd og effektforsterker...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hd-lyd og effektforsterker...

hei

jeg lurer på å oppgradere annlegget mitt og titter på denon avr3808a og 4308a....+ en nad c272

men hvordan er det med å feks koble til en nad c272 for å drive centeren alene....(klipsch rc64) trengs det til en slik høytaler?
    og siden avr 3808a og 4308a har mulighet for hd lyd, vil det også bli hd lyd i centeren når den går igjennom nad c272?

grunnen til at jeg spør er fordi jeg tenker at det må vel være hdmi ledning for å overføre hd lyd og jeg tror ikke det er noen hdmi inngang på nad c272!?

og går det ann å brokoble en denon avr3808a og 4308a siden det er 7.1
    slik at det blir dobbel effekt på høytalerne i front?(klipsch rf 83 eller rf 63)

jeg er grønnere enn gress på hifi....så ikke le..

gjerne kom med bedre forslag til receiver og effektforterker i samme prisklasse

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som kan svare på dette?:neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

HD-lyd får du uansett hvor mange effektforsterkere du kobler til. Så det er ikke noe å tenke på. Hvorvidt det trengs eller ei ville jeg testet.

Skal du kun bruke 5 kanaler fra forsterkeren er det ingen problem og bi-ampe. Personlig ville jeg nok heller brukt en effektforsterker på front høyttalerene istede for senter.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RC-64 har vel Bi-wire etter hva jeg har hørt.

Så enten kan du kjøre en effet i brokoblet mono.
    Eller du kan fjene broen på terminalene bak på centerene og kjøre den bi-ampet på naden.
    Da må du bruke y-splitt fra pre center på denon til naden.

Center er den viktigste kanalen når det kommer til kringlyd så det er ok og spandere litt ekstra på den.
    Om musikk er viktigst er det effekt på Frontene som må prioriteres

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Hei.

HD-lyd får du uansett hvor mange effektforsterkere du kobler til. Så det er ikke noe å tenke på. Hvorvidt det trengs eller ei ville jeg testet.

Skal du kun bruke 5 kanaler fra forsterkeren er det ingen problem og bi-ampe. Personlig ville jeg nok heller brukt en effektforsterker på front høyttalerene istede for senter.

Jeg har lurt på det samme som trådstarter. Har lest flere steder at effekttrinn kobles på følgende måte:

AV-kabel (svart/rød) fra "pre-out" på receiver, til effektrinnet, herifra høyttalerkabel til feks frontene.

Spørsmål:

1) hvorfor må AV-kabel kobles til "pre-out"? Hva innebærer egentlig det?
    2) hvis man overfører lyd med AV-kabel, er den fortsatt høydefinert? Kan man mao fortsatt nyte DTS-MA, selvom signalet har gått gjennom et effekttrinn?

Spørsmålene er kanskje grønne, men jeg føler meg også veldig grønn på akkurat dette feltet her...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Jeg har lurt på det samme som trådstarter. Har lest flere steder at effekttrinn kobles på følgende måte:

AV-kabel (svart/rød) fra "pre-out" på receiver, til effektrinnet, herifra høyttalerkabel til feks frontene.

Spørsmål:

1) hvorfor må AV-kabel kobles til "pre-out"? Hva innebærer egentlig det?
    2) hvis man overfører lyd med AV-kabel, er den fortsatt høydefinert? Kan man mao fortsatt nyte DTS-MA, selvom signalet har gått gjennom et effekttrinn?

Spørsmålene er kanskje grønne, men jeg føler meg også veldig grønn på akkurat dette feltet her...
    Jeg er ikke no mester på dette men skal prøve å svare etter beste evne.

1) Å koble til preout vil si at man kun bruker forforsterkerdelen i recieveren og da lar en annen effektforsterker drive høyttalerne enn den som er integrert i recieveren.

2) Ja lyden vil fortsatt være "høydefinert" fordi det er samme hvilken effektforsterker som driver høyttalerne dine, det viktige er forforsterkerdelen som dekoder lydsignalene

Vet ikke om det var oppklarende jeg men. Andre kan sikkert forklare dette bedre.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var absolutt oppklarende. Takk for info'n.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •