Små-rør: Golden Dragon kontra Shuguang og TAD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Små-rør: Golden Dragon kontra Shuguang og TAD

Jeg har i flere sammenhenger testet Golden Dragon mot Shuguang, og rørene var 12AU7, 12AT7 oog 12AX7 - det siste i flere varianter.

HVis vi snakker om 12AT7 og 12AX7 må jeg si at Shuguang lyder bedre enn de dyrere Golden Dragon (GD). GD-rørene har en mere pågående og markert diskant, der Shuguang er luftige og detaljerte. Til gjengjeld har Shuguang-rørene typisk en svak tendens til hengekøye-kurve, der øvre mellomtone er noe tilbaketrukket, mens GD-rørene virker mer lineære. I praksis vil mange anlegg profitere på Shuguang-klangen.

Derimot, for 12AU7 er Golden Dragon overlegent de andre kina-variantene.
    Golden Dragon kan skaffes fra norske Motron.

Gode selekterte Shuguang-rør kan f.eks. kjøpes her:
    Tubes :: Banzai Music GmbH

Meget rask levering, og disse gitar-folkene vet å holde styr på lydkvaliteten.

Når det gjelder kinesiske 12AX7 vil jeg særlig anbefale Ruby 12AX7A. Det virker jevnest frekvensmessig (minst "hengekøye"). Derimot anbefaler jeg ikke 12AX7B "Silver Dragon" med sølvfarget anode - detaljert, men for lys/ujevn i toppen. Den vanlige 12AX7B er derimot forsåvidt OK.

Det mest overraskende røret var ellers Shuguang 12AT7, som er kjempebillig, og faktisk kan aksepteres som en billig erstatning for dyre NOS 12AT7 i bl.a. Music Angel såvel som i flere Jolida-forsterkere jeg har testet. Da kombinert med GE-rør ellers (som 12AU7 eller 12AX7).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et annet godt moderne rør er ECC82/12AU7 fra TAD = Tube Amp Doctor. Denne TAD-varianten har typenr. RT005. TAD har spesielt selekterte rør produsert i Kina (Shuguang) som lyder ganske annerledes enn de kinesiske standard-rørene og Golden Dragon - mer detaljering og trykk i mellomtone-området pluss godt bassnivå - altså mere NOS-kvaliteter, men helt NOS blir det jo ikke.

Men sammen med NOS inngangsrør av black plate-typen, som Sylvania ECC85, Sylvania og RCA 6DT8, RCA (m.fl.) 6BQ7A og lignende blir det en god match.

Leverandører:
    TAD 12AU7A / ECC82 Premium Selected (symmetrisch/balanced) TAD TubeAmpDoctor

Tubes :: Banzai Music GmbH

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TAD har norsk forhandler også, gitarworkshop.no

aner ikke hvordan de ligger prismessig...

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har forstått, lager ikke Golden Dragon sine egne rør lengre? Kan det være at disse også er Shuguang?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er og har vært mye mystikk rundt Golden Dragon. Det som er sikkert er at det engelske moderfirmaet skal ha æren for at de introduserte rørene 12AX7, 12AU7 og 12AT7 i kinesisk produksjon - og disse rørene har en helt annen oppbygning enn 6N1, 6N2, etc, som er av gammel russisk design.

De kinesiske rørene 12AX7, 12AU7 og 12AT7 har et slektskap til vest-europeiske NOS-rør (Mullard, etc.).

Shuguang lager idag effekt-rørene til Golden Dragon, men visstnok IKKE små-rørene. Jeg har lyttet til mange Golden Dragon opp gjennom årene - og de har sin egen lydkarakteristikk.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da får spekulasjonene bare rulle videre

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg hatt en ny runde med forskjellige kinesiske små-rør fra Shuguang-fabrikken, og det ble følgende konklusjoner:

12AX7: Groove Tubes GT12AX7C er best og dyrest. Ruby 12AX7A (12AX7AC5 HG) er også et godt rør, men slankere lydmessig.
    Hos begge disse er hengekøye-problemet hos de originale Shuguang løst - disse rørene lyder lineært; Groove Tubes faktisk litt på den varme siden. Hos Ruby kan esken være merket 12AX7AC, mens røret bærer 12AX7A.
    Merk at det også finnes russiske 12AX7-rør fra disse leverandørene av selekterte rør; de russiske rørene (ligner Electro-Harmonix) er merket med andre symboler, ikke denne C'en til slutt. C står trolig for China.

12AU7: Der er det to forskjellige lyd-typer - TAD RT005 og Golden Dragon 12AU7 - disse lyder temmelig forskjellig.
    TAD-røret har en fyldig tykk mellomtone og fungerer godt sammen med NOS black plate-rør som Sylvania 12AT7 og 6DT8.
    Golden Dragon 12AU7 har den velkjente slanke klangen og gir det rette trykket og balansen sammen med NOS grey plate-rør, kanskje særlig GE-rør. Imponerende klar toppdiskant.
    Et tredje kina-rør, Groove Tubes GT12AU7 kan minne om Golden Dragon, men noe mer ujevnt (ikke så homogent).

12AT7: Shuguang "Sino" 12AT7 - er meget billig og godt. Passer fint sammen med NOS GE 12AX7 i Jolida forsterkere.

Golden Dragon kan minne om kinesiske Ruby og Groove Tubes, men ikke samme tørre klare kvalitet i toppdiskanten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B. Har sendt deg en PM siden det virker som du har VELDIG god peiling på rør:-D Det gjelder en Xindak cd spiller og da passer det vel egentlig ikke å spørre om det i denne tråden Eller blir beskrivelsen av lyden i ett rør det samme uansett om det brukes i forsterker eller cd spiller? Men når eg først er her så lurer eg på forskjellen på ett Mulard E88CC NOS rør i forhold til ett billigere Golden Dragon rør? Har ikke peiling på rør så beklager viss spørsmålet er veldig dumt

Takker for svar:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja dette blir jo noe annet enn denne tråden omhandler.

NOS Mullard ECC88 kan være akkurat det du trenger - det blir mye mer av den lyden folket vil ha når de kjøper rør enn det ganske transistoraktige Golden Dragon (som nok er brukbart i visse sammenhenger).

Mullard: stor frodig romantisk rørlyd.
    Golden Dragon: slank spiss lyd uten særlig organisk mellomtone.

Det kan tenkes ECC85 passer (ikke helt samme data), i så tilfelle kunne du senere prøve ekte Siemens ECC85. Hvis det virker som om det kunne gå har du et vell av gode audiorør å prøve. Men det er ikke sikkert det går (skjer ikke noe galt med å prøve - du hører på lyden om det virker OK).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja dette blir jo noe annet enn denne tråden omhandler.

NOS Mullard ECC88 kan være akkurat det du trenger - det blir mye mer av den lyden folket vil ha når de kjøper rør enn det ganske transistoraktige Golden Dragon (som nok er brukbart i visse sammenhenger).

Mullard: stor frodig romantisk rørlyd.
    Golden Dragon: slank spiss lyd uten særlig organisk mellomtone.

Det kan tenkes ECC85 passer (ikke helt samme data), i så tilfelle kunne du senere prøve ekte Siemens ECC85. Hvis det virker som om det kunne gå har du et vell av gode audiorør å prøve. Men det er ikke sikkert det går (skjer ikke noe galt med å prøve - du hører på lyden om det virker OK).

Takker for utfyllende svar:-D

Beklager att eg var litt utenfor trådens emne

Men skall ikke se bort fra att eg en gang kommer til å prøve en forsterker med rør siden eg aldri har prøvd det før. Klipsch og rør har eg hørt mange som bruker og er fornøyd med:-D Da kann det være greit å komme tilbake i denne tråden når eg har noe å bidra med eller trenger å lære noe:-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede tråd, jeg har også en del små-rør av type -88

De jeg har er :
    Tesla Pcc88
    Tesla E88CC
    Tesla E88CC goldpin
    Reflector E88CC (6N23P)
    Valvo e88cc

Har testet tre av disse, og av dem så synes jeg Tesla Goldpin låter best, med Valvo på en andreplass.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •