Lite bass fra nye receivere, uten sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite bass fra nye receivere, uten sub?

Har en Sony STR-DG910B receiver tilkoplet 2 store fronthøyttalere og 4 mindre bakhøytalere, ingen subwoofer.

Syntes det er forferdelig lite bass i forhold til når jeg hadde samme fronthøytalere koplet til mitt 20 år gamle stereoanlegg, har stilt bass på max på forsterkeren, og prøvd alle de forskjellige audio presetene, men likevel ikke fornøyd.
    Har også prøvd en såkalt bypass eller Direct Output, likevel mye dårligere bass enn før..
    Og jeg snakker ikke om at det skal DUNKE DUNKE, men jeg mener man iallefall burde merke bassen uten å sette volumet på nesten max (da orker man jo omtrent ikke å høre på).

Må man virkelig ha en subwoofer idag for å få god bass ut av en surround receiver?
    Den gamle forsterkeren var 2x50w, den nye er 7x140watt, hadde nesten trodd den nye skulle klare å få mer ut av høytalerne mine..
    Må jeg finne frem den 20 år gamle 10 bands equalizeren å kople mellom cd spiller og receiver for å hjelpe problemet?
    Eller burde jeg krype til korset å kjøpe en subwoofer?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle forsterekere er langt fra nøytrale og dynamiske i lyden...

Har du satt opp den nye forsterkeren riktig ?
    Sjekket at høytalere er i riktig fase ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat hvor god lydgjengivelse den gamle skrotten har har jeg ingen planer om å diskutere, der er jeg enig, men ble liksom litt skuffet over "trykket" i lyden kan du si..

Har satt den opp med den auto cal. micen som følger med, men antar den er mest for surround effekten (som forøvrig er bra).
    Som nevnt har jeg justert det lille som kan justeres for lyden (bass, treble) loudness mangler desverre, det hadde nok hjulpet endel..
    Nå er det jo ikke den beste receiveren, savner mer justeringsmuligheter for EQ.

Høytalerne er koplet korrekt i forhold til fargekodingen.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjører kalibrering på min (som mange sier er veldig bra på nettopp det), synes jeg lyden blir tynn og spinkel. Men til film, med sub, er det bra. Fremhever stemmer, blir en slags loudnesseffekt. Til stereo slår jeg det av.. (bruker den til stereo når jeg spiller fra PC).

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronter er satt til Large/Store + LFE ?

Center er avslått ?
    Surround høytalere er satt til Smal/Små.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også slitt med slapp lyd på receivere, men så fort jeg gikk over til stereo var problemet borte med engang. Nå synes jeg det trykker greit fra seg, så her kan du evt supplere med en sterk effekt så får du driv i frontene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Front står på Large, LFE er jeg ikke helt sikker på om jeg kan endre på noen måte annet enn at den aktiveres hvis man slår av subwoofer og velger large på front, bakhøytalerne står også som large da de er relativt store (6,5" 100w 3 veis), bedre å sette de som små kanskje?
    Center er slått av ja.
    Skal prøve litt flere kombinasjoner å se hva jeg får ut av det, hvis ikke jeg blir fornøyd så er det vel uansett ikke dumt med en subwoofer for å få litt skikkelig dypbass

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •