Rotel RB-991 vs RB-1080

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel RB-991 vs RB-1080

Hvordan er rotel rb-991 kontra rb-1080 med tanke på lydgjengivelse?
    Skal ha effektforsterker til Ikon 8, og vurderer rb-991. Såfremst den ikke er dårligere enn rb-1080 på noe vis?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er slik med 1080/991 som det er med 1070/981 så er det egentlig samme forsterker i forskjellig innpakning.

Eneste forskjellen på 981 og 1070 er at sistnevnte har 12Vtrigger. Har litt tro på at dette er tilfellet med 1080/991 også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar =) Etter mye lesing og søking fant jeg en tidligere tråd der du sa det samme. Skulle søkt litt mer, men er jo så mange tråder å pløye gjennom. Også er man jo litt utålmodig.

Noen som vil tippe hva 991 ligger på i bruktpris nå?
    Hvis de er like gode så ser jeg ingen vits i å bruke mer penger på en 1080 kontra 991. Samme utseende, og alle 991 er i sort som jeg er ute etter.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Takk for svar =) Etter mye lesing og søking fant jeg en tidligere tråd der du sa det samme. Skulle søkt litt mer, men er jo så mange tråder å pløye gjennom. Også er man jo litt utålmodig.

Hvis de er like gode så ser jeg ingen vits i å bruke mer penger på en 1080 kontra 991. Samme utseende, og alle 991 er i sort som jeg er ute etter.
    Solgte min RB-1080 for noen å tilbake for 6500. Tilnærmet halv pris. Tipper rundt 4500,- for en 991. Kommer selvsagt ann på tilstanden også.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en rb-1080 på avforumet til 7000,-, 6mnd i juli. Hvordan er denne prisen?

Er det noe "holdbarhetsdato" på forsterkere? Dere skjønner sikkert hva jeg mener. Begynner 991 å bli såpass gammel at det kan være utrygt å handle de, at en 1080 som har mindre år og spilletid bak seg vil være en bedre løsning når man selv skal ha forsterkeren i bra mange år?

Får jo nesten 2stk 991 til prisen av 1stk 1080.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ligger en rb-1080 på avforumet til 7000,-, 6mnd i juli. Hvordan er denne prisen?

Er det noe "holdbarhetsdato" på forsterkere? Dere skjønner sikkert hva jeg mener. Begynner 991 å bli såpass gammel at det kan være utrygt å handle de, at en 1080 som har mindre år og spilletid bak seg vil være en bedre løsning når man selv skal ha forsterkeren i bra mange år?

Får jo nesten 2stk 991 til prisen av 1stk 1080.
    En forsterker varer i mange år. Kondensatorene kan tørke ut med tiden, men med 991 har du mange å igjen. 7000,- er ikke så ille for en såpass ny 1080. Da har du jo forsatt garanti og reklamasjonsretten i behold. Teller litt det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpte min 991 i 2001 for 3000 kroner, så denne burde du nå finne ganske billig. Når det er sagt synes jeg ikke det var så fantastisk fin lyd fra forsterkeren, men det er svært mye forsterker for pengene. Når det gjelder holdbarhet så humer og går 991 min fortsatt, mens jeg har tatt knekken på to andre forsterkere i mellomtiden.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken høyttalere hadde du den på "Dr Paulus"? Siden komboen effektforsterker og HT har en del å si.

Har pratet med en som hadde rb-1070 på ikon 8. Han var fornøyd med lyden, men var litt lite punch. Regner med 991 klarer dette bedre. Planen var å etterhvert kjøpe 2stk og bi-ampe en 991 på hver HT.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uheldigvis er Rotel'en såpass stabil og god at de ikke selges særlig billig.. Jeg la inn bud på en her i stavanger for en mnd siden, og da hadde han et bud på 4500,-. Så mye gir ikke jeg for en så gammel forsterker..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det å sette disse forsterkerene på siden? Eller bør dem stå rett vei?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er generelt en dårlig ide å snu komponenter da de har kjøleribber som fungerer ved normal plassering. Og kanskje ikke hvis man endrer vinkel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken høyttalere hadde du den på "Dr Paulus"? Siden komboen effektforsterker og HT har en del å si.

Har pratet med en som hadde rb-1070 på ikon 8. Han var fornøyd med lyden, men var litt lite punch. Regner med 991 klarer dette bedre. Planen var å etterhvert kjøpe 2stk og bi-ampe en 991 på hver HT.

Jeg kjørte den opp mot noen Sound Dynamics RTS P-100 og en Thule Spirit PR100 forforsterker. Altså, lyden var helt grei, men for å si det slik, når jeg kjøpte meg et par Thule PR og PA350B så var jo ikke lyden fra Rotelen i nærheten av de to, men så er det jo og et relativt stort prishopp mellom de komponentene. Jeg satt hele tiden med en følelse av at det var noe som manglet i lyden hos Rotel, uten at jeg helt klarte å sette fingeren på det.
    Forsterkeren ble forøvrig og testet på et par Martin Logan Clarity med en Elektrocompaniet forforsterker, og det hørtes ikke så ille ut det lille jeg hørte av det.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svarene....men det ble ikke rotel denne gangen. Hoppet rett på Parasound NC 2250 forsterkeren =)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! Har aldri hatt Parasound, bare nesten, men etter lesing om Parasound og erfaring med Rotel, tror jeg du har gjort et godt valg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer. Var nok ingen dum avgjørelse det
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svarene....men det ble ikke rotel denne gangen. Hoppet rett på Parasound NC 2250 forsterkeren =)
    Har hatt begge disse på mine B&W 703, og Rotelen når ikke Parasounden til knærne. Grattis med et godt valg

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig betryggende å høre =)
    Sitter også inne med en god følelse på den forsterkeren.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er moro du tok deg til rådet mitt og håper det svarer til dine forventninger, du vil ikke angre og det er jeg meget sikker på. Nå kan du nye musikk med kraft på lavt nivå, ser frem til erfaringene du måtte få.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •