Onkyo TX-SR606 vs. Yamaha RX-V663 vs. spare litt til?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Onkyo TX-SR606 vs. Yamaha RX-V663 vs. spare litt til?

Etter å ha vært fast leser i et par år kommer mitt første innlegg

I dag har jeg en Sony STR-DB780QS som driver Dali 505 i front , SC-7 senter, og 202 bak. Ellers har jeg en Paradigm PS 1200, Toshiba HD-E1, og en Hitachi PJ-TX200. Dette oppsettet har jeg hatt lenge, og jeg ønsker nå å oppgradere lydsiden først. Kinorommet er nok langt unna optimalt, med panel og parkett, så jeg håper en god romkorreksjon kan hjelpe noe.

Jeg vil nok skifte ut høyttalerene i løpet av 08/09, og da gå opp et lite hakk. Ønsker spesielt å få mer ut av senterkanalen. Tydligere dialog og mer trykk i bassen.

Vil Onkyo TX-SR606 eller Yamaha RX-V663 heve kinoopplevelsen kraftig, også ved avspilling av "SD-lyd"? Eller bør jeg spare litt til en kraftigere receiver?

NB! Når jeg spiller relativt høyt med dagens oppsett får jeg litt skurring i senter og bakkanalene. Denne skurringen er ikke tilstede når volumet er lavere. Er høyttalerene "noe" sprengt, eller er det Sonyen som ikke greier å levere nok kraft?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet

Både Onkyoen og Yamahaen du viser til er gode receivere som har fått mye positiv omtale. Onkyoen er en nokså ny modell, mens Yamahaen har vært i markedet litt lenger uten at den er noe dårligere av den grunn.

Tror at begeg disse har omtrent like mye krefter som den du har nå, kanskje litt mere.

Jeg byttet akkurat fra Onkyo 701 til Yamaha 1800 og merker forskjell i lyd fra alle de kildene jeg bruker, i tillegg til at det blir mindre kabler å forholde seg til med HDMI rund baut.

Om du tror du får bruk for mer krefter senere er Yamahaen et opplagt valg siden den har pre out, noe jeg tror Onkyoen mangler.
    Men på den andre siden har Onkyoen en ekstra HDMI inngang om jeg ikke tar feil.

Så her er det litt dine behov som styrer også, uansett hvlken en du velger vil du få en god receiver. Men sparer du litt får du enda bedre osv...

Siden du snakker om større høyttalere vil mitt stalltips bli Yamahaen og evt. effektforsterker(e) om du merker at receiveren trenger litt drahjelp.

De knitrelydene eller sprakingen har jeg vært borti når jeg hadde en svakere Onkyo for noen år tilbake, og jeg tolket det som om strømforsyningen var på randen av det den greide å levere... Men da var det mer enn høyt nok ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i det Jakv skriver her. Nå har Yamaha noen nye receivere på tur ut på markedet, så det burde være mulig å få f.eks. Yamaha RX-V1800 til en meget hyggelig pris. Denne er det litt mer spark i enn både 663 eller 606. Jeg holder nok kanskje en liten knapp på 663 i valget mellom de to, primært fordi du kan koble effektforsterkere på denne og ikke onkyo'en. Litt mer oppgraderingsvennlig i fremtiden

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne koster enda litt mer, men, men, budsjetter er til for å sprenges

Om jeg fortsatt var ute etter receiver hadde jeg nok vært ivrig på telefonen nå
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/36793
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer lx60 er bra.
    OBS bør man være om man har noen 4 ohms høytalere i oppsettet fordi lx serien takler ikke det noe bra.

(anbefales ikke av Pioneer)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for raske tilbakemeldinger!

Dersom jeg skal handle nå så kan den ikke koste noe mer enn ca. 5000. Så vidt jeg ser så ligger 663 på 4200, og 606 på 4400. Denne prisreduksjonen er hovedårsak til at jeg ble litt ivrig nå Rx-v1800 ligger vel ned mot 9000? Høyttalerene jeg har i dag er 4 ohm, så da er vel ikke Pioneer noe å satse på...

Så lenge jeg får et par HDMI innganger klarer jeg meg, så det er ikke noe must med flere. At receiveren er litt kraftigere, tar de nye HD formatene, korrigerer litt av unotene i rommet, og gir meg mer detaljer i lyden, det er det viktigste for meg.

Jeg trodde begge disse forsterkerene ville være en del kraftigere en Sonyen min. Den bruker maks 290W.

Når det gjelder oppgradering av høyttalere, så må de ikke nødvendigvis være større, men bedre. Den eneste høyttaleren som jeg ønsker større elementer på, er senteren.

Dersom jeg skal kjøpe en dyrere receiver, så blir det en stund til jeg kan kjøpe meg Blu-Ray. Hadde egentlig tenkt meg en Sony 550 eller Samsung 2500 før jul.

Dersom jeg handler en rimelig receiver nå er det ikke utenkelig at denne finner veien til det lille annlegget mitt i stua etter hvert. Der har jeg en HK AVR 130, som snart er moden for gutterommet til junior.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bestenmmer deg for Yamaha vil jeg anbefale deg å ta kontakt med brukeren X3MHC på forumet her. Han driver nettbutikk og har fordelaktige priser for AVforummedlemmer. Betalte 8490,- for 1800 inkl. frakt i sommer, og pga lang leveringstid sendte han med en HDMI kabel i tillegg.
    Veldig hyggelig å handle med, har fagkunnskap, og holder deg oppdatert med hvordan det ligger an med bestillingen hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det blir enten 663 eller 606

Jeg har bestemt meg for å gå for enten 663 eller 606. Deretter får jeg se hva jeg synes om lyden i senterkanalen min da. Hvis jeg ikke blir fornøyd, blir ny senter første prioritet.

Receiveren jeg kjøper nå, blir i kinoen min til jeg oppgraderer hele høyttaleroppsettet. Deretter får den plass i stua. HKen må skiftes ut snart uansett pga. mangel på bildeinnganger på LCD TVen min. Derfor er ikke pre-out et tema for meg i denne omgang.

Det som betyr mest for meg er da: klang i forhold til daliene mine, krefter, romkorreksjon, evnen til å tyne mest mulig ut av senteren min og at den ikke ødelegger bildesignalet fra den kommende Blu-Ray spilleren min (at den vidresender 720P uten tap til TX200en).

Bør jeg gå for Yamaha eller Onkyo?

Er de så jevne at det beste tilbudet jeg får, eller evt. tilgjengelighet
    like godt kan avgjøre valget?

(Jeg bor i nærheten av Oslo, og har litt lyst til å handle i morgen. Derfor må jeg kunne handle i en butikk eller i en nettbutikk med hentelager.)

Takk for alle tilbakemeldinger

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en Elkjøp i nærheten (burde vært mulig i Oslo ) så er det ikke umulig at de har begge, mulig du kan få en prøvelytt. Og så kan du sikkert bestemme deg der og da.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyoppløst lyd i hjemmekinoen - VG Nett om Lyd og bilde

Her er det en test hvor begge er med

Virker som Onkyoen trekker det lengste strået der, spesielt siden den har 4 HDMI innganger i forhold til Yamahas 2.

AVshop.no / ONKYO TX-SR606 Black 7.1 AV-receiver

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0