hjelp til valg av forsterker/oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til valg av forsterker/oppsett

Hallo

Satt å kjeda meg på jobb her om dagen å endte opp med å vinne noen auksjoner på netthandelen... Dvs at jeg nå venter Fence audio boost 69 + fence audio sub12 om et par dagers tid. Artig første reaksjon fra dama når jeg fortalte hva som skal stå i stua et par uker eller mer. Sitat: "Det kommer ikke på tale! De skal stå i boden til vi får oss ny leilighet!"

høytalerne: Home > Home Audio > Loudspeakers - FenceAudio
    sub: Home > Home Audio > Subwoofers > F 12 - FenceAudio

Så det jeg lurer på da er hva jeg trenger for å drive de beista her. Har pr dags dato et helt greit annlegg fra før som drives av denne forsterkeren: a100II hybrid

Vil den i det heletatt klare å få noe lyd ut av høytalerne, eller jeg nødt til å kjøpe en kraftig forforsterker eller effektforsterker?! Kikka litt på finn.no og i salgsmarkedet her å så endel tilsalgt, men hva trenger jeg?!

Har ikke helt trua på høytalerne og suben siden jeg er vant til at kvalitet koster når det gjelder lyd (1900,- for alt totalt)

Så hvis noen har muligheten til å gi meg noen tips, evt konkrete anbefalinger på forsterkere som vil fungere som stereo + sub og ikke er PA (støy) setter jeg STOR pris den hjelpa!

Gidder ikke bruke mer enn 3000 til ny forsterker. (tror nemmelig alt må selges ganske fort pga missfornøyd samboer... hehe) Gammel guttedrøm å ha stort annlegg som spiller høyt og ganske pent..

-Espen-

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv den du har, regner med det skulle gå greit, hvis ikke kan du jo prøve et brukt effekttrinn fra feks rotel, parasound,(nad)

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at det ligger en Nad c272 effektforsterker til 2500kr på finn.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Mener at det ligger en Nad c272 effektforsterker til 2500kr på finn.no
    Stemmer detja. var i kontakt med kunden, men den er 5 år gammel, så er litt skeptisk. Meeen.. jeg har ingen anelse om hva nad har gjort de siste åra, så kan være at den er bra nok..

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt nysgjerrig på hva slags høyttalere du har fra før jeg da, og har du i det hele tatt hørt om FENCE høyttalere? Jeg har aldri hørt om det merket. Betyr jo ikke at de er dårlige, men allikevel....

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som et kinesisk merke. Var på websiden deres, men det var ikke så mye info om produktene. Om ikke annet så ser de i hvert fall imponerende ut. Men det er jo sjeldent poenget med høyttalere...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Litt nysgjerrig på hva slags høyttalere du har fra før jeg da, og har du i det hele tatt hørt om FENCE høyttalere? Jeg har aldri hørt om det merket. Betyr jo ikke at de er dårlige, men allikevel....
    Har ikke hørt om fence før nei, la inn budet for morroskyld og endte opp med 2 stk store j...... så får se åssen de er. Tok å slenge med en sub også for det trenger jeg faktisk.. Skal ta å legge ut info om høytalerne jeg har frafør når je gkommer hjem. Husker ikke helt merket og styr. Ut ifra det lille jeg har lest om Fence så er de litt konkurenter mot CV, ellers veit jeg ikke mye om hvordan de er.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Virker som et kinesisk merke. Var på websiden deres, men det var ikke så mye info om produktene. Om ikke annet så ser de i hvert fall imponerende ut. Men det er jo sjeldent poenget med høyttalere...
    De ser mektig imponerende (og store) ut... Skal komme med tilbakemelding når jeg kommer meg hjem fra jobb.. Er vel alle gutters/menns drøm om å ha noen stoore høytalere som spiller alt du ønsker + litt til... Helt til samboer/kone klager og de må selges. hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne jeg har ifra før er Tannoy

Kobla opp sub og høytalere nå, men den stakars forsterkeren min sliter.. Får omtrent bare lyd på diskanten, så må vel fort ha en forsterker som drar litt mer. Når jeg prøver å skru opp skjer det lite/ingenting med bass elementene på høytalerne, men suben fungerer i allefall greit nok, trenger riktignok mer styrke/signal til for at den slår ordentlig også..

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes rart ut. Er det Bi Wiring på høyttalerne? Dvs, er det 4 innganger bak? Hvis det er fire, er det bridging mellom 2 og 2?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Det hørtes rart ut. Er det Bi Wiring på høyttalerne? Dvs, er det 4 innganger bak? Hvis det er fire, er det bridging mellom 2 og 2?
    Er bridging ja. (4 skruterminaler med bro mellom 2 og 2) prøvde å fjerne broa å kjøre bare basselementene, men svak lyd, ikke noe punch i det heletatt. Men når jeg kobla på kun diskant og mellomtone spilte de bra. Så virker nesten som de er dårlig balansert... Men får se om jeg får tak i en effektforsterker, så se om den klarer å få no lyd ut av de.. kriseløsning er jo å kjøre diskant/mellomtone på eksisterende forsterker, og bassene på effektforsterker...

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eehhh... må bare spørre... er dette deg?
    fence audio boost 69 og 12" aktiv sub | FINN torget

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eehhh... må bare spørre... er dette deg?
    fence audio boost 69 og 12" aktiv sub | FINN torget
    Hehe. nei nei. Er fler av de samme høytalerne som ligger ute tilsalgs, skjønner at folk selger de for de er enormt store. Jeg er 1,83høy og de går nesten under armhula mi i høyde..
    Jeg nekter å selge de før jeg får testa de ordentlig. Så må få skaffa meg/lånt forsterker et sted først i allefall.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av konfjuzd
    Hehe. nei nei. Er fler av de samme høytalerne som ligger ute tilsalgs, skjønner at folk selger de for de er enormt store. Jeg er 1,83høy og de går nesten under armhula mi i høyde..
    Jeg nekter å selge de før jeg får testa de ordentlig. Så må få skaffa meg/lånt forsterker et sted først i allefall.
    Det ville iallefall vært en formidabel fortjeneste ettersom du selv har gitt kr 1900,- for samme utstyr, og skulle solgt det for kr 5500,-
    Men det er jo klart lov å prøve seg

Men fortell oss hvordan de låter da når du får tak i nok forsterkerkrefter. Alltid moro å høre om nye merker

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

på plass

Ja, ja. Fikk nå tilslutt midlertidig tillatelse til å ha høytalerne og suben inne i stua for innspilling og prøving. Lyden kom seg litt når jeg fikk kobla på begge høytalerne og justert lyden litt med EQ på pcen (fysj å fy...) Kjørte de på rolig/middels volum i et par timer igår å synes å merke forskjell allerede.. så nå de nærmeste dagene kjører jeg de på den vanlige forsterkeren et par tre fire fem timer daglig for innspilling. Sub-en fungerer også bedre sammen med de nye høytalerne enn de gamle. De andre høytalerne var lettere å drive så suben fikk ikke nok signal til å ville gi fra seg no trøkk, nå derimot virker det som om det kommer seg!

Har sendt inn forespørsel på noen effekt/kraft forsterkere på finn.no, så får se åssen responsen blir. Kommer med tilbakemeldinger videre uttover ukene fremover.

P.S diskanten er fortsatt litt for horn-prega og sterk i forhold til mellomtone og bassen.. Satser/håper på at gummien på membranene blir myket opp etterhvert for å gi litt mer trøkk og balanse i lydbildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder bi-wire ing opplegget som er mulig på veldig mye utstyr om dagen. Hvor stor er effekten egentlig? Blir det noen forskjell fra å bruke kjøre en kabel (1 par ledere) fra forsterker til hele høytaleren, enn å bruke 2 kabler (2 par ledere) fra samme kilde til mellomtone/diskant og bassen?! Ut ifra ren logikk er det vel ingen annen forskjell enn at det blir mer totalt tverrsnitt på kabelene som går til høytalern og kan da få mer effekt ut av det.

Noen som har no synspunkter?!
    Aldri helt skjønt meg på kabel-hysteriet rundt hifi... virker som galskap å bruke 2-3 tusen på kabler på 1-2 meter...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv testet et par 2x12" Fence Audio høytalere koblet med en stereo-forsterker av Harman Kardon.

Disse spiller meget bra iforhold til prisen. Det er som "reklamen" på netthandelen og andre sider sier; "typisk rock-høytalere".
    Til rock, rnb, hip-hop, generelt alt av musikk og film som "krever" mye bass, er disse meget bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av guerilla
    Har selv testet et par 2x12" Fence Audio høytalere koblet med en stereo-forsterker av Harman Kardon.

Disse spiller meget bra iforhold til prisen. Det er som "reklamen" på netthandelen og andre sider sier; "typisk rock-høytalere".
    Til rock, rnb, hip-hop, generelt alt av musikk og film som "krever" mye bass, er disse meget bra.
    Når du testa de, spilte de bra med en gang eller brukte du en god stund på å spille de inn?

Med tanke på at jeg ikke gav mer enn 1200,- for de så forventer jeg jo ikke det helt store.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg bort å hente en Rotel RB-985 imorgen hvis jeg får tid for å se åssen lyden blir.. spanandes..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har anlegget vært oppe å gått et par dager. Kjører suben på forforsterkeren (både left og right), så bi-amper jeg rotel'en slik at det blir left front og surround (bass7mellomtone, diskant) og samme på høyre kanal. Har da også splitta signalkilden inn til rotel'en.

Det har blitt et litt mykere lydbilde, men fortsatt litt fraværende effekt av bass elementene, må skru opp litt for at de skal reagere ordentlig. diskanten er også litt for pregende. MEN! absolutt klar bedring. Med suben på ca 50% av maks fyller den bra ut det lille trøkket som mangler på lave frekvenser på høytalerne. Kan faktisk være at stua er "litt liten" for de to kolossene jeg har nå også da..... Skal spille inn i 1 ukes tid til (2-5 timer pr dag) så blir det vel fæst nete helg hvor de får testa seg litt..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •