Kjøpt ny stereo, ønsker mere trøkk og bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpt ny stereo, ønsker mere trøkk og bass

Hei.

Jeg har kjøpt ny stereo-forsterker og cd spiller til mine litt eldre KEF Q55 høyttalere. Fra før hadde jeg en eldre Yamaha V-795 surround-reciever. Jeg endte nå opp med Carat som jef falt veldig for. Jeg synes lyden blei vesentlig bedre nå. Jeg får frem elementer i musikken som jeg ikke hørte før. Problemet er bare at jeg synes at oppsettet spiller for lyst. Det merker jeg godt når jeg spiller rock (hører mest på rock og hard rock). Jeg kan skru høyt opp og det spiller veldig klart og fint, men jeg savner mere bass og trøkk i høyttalerne. Synes faktisk at den gamle recieveren var bedre på dette området.

Så jeg har noen spørsmål iforhold til dette:
    Ligger hovedproblemet for å få mere trøkk i det i forsterkeren eller cd-spilleren eller høyttalerne?
    Har hørt fra flere eksperter at man ikke skal skrue opp bass instillingen på forsterkeren, men jeg synes at lyden og tøkket blir mye bedre om jeg skruer bassen opp noen hakk (har digital bass og diskant instilling på forsterkeren). Hva er årsaken til at man ikke skal skrue opp disse instillingene? Går ikke dette på smak og behag? Har forstått at noen forsterkere ikke har mulighet for å stille på dette.

Det stod mellom dette Carat settet og Primare 21 serien. Har ikke hørt på Primare, men er veldig spent på om det hadde spilt med mere trøkk enn Caraten. Noen kommertar til dette?

Håper på litt hjelp her.

Mvh Åge

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du sier skru opp bassen, regner jeg med at du mener "tone control" dvs legge på litt ekstra trøkk i bass eller treble med forsterkeren..
    Dette kan også de fleste receivere gjøre..

det jeg har hørt er at man ikke bør skru dette helt på max, da det er lettere å få forvrengning..
    Selv har jeg skrudd bass på front høytalerene mine på +2 ( skrudd opp basen 2 hakk altså) og synes selv at dette fungerer flott... blir en tanke mer bass som jeg synes passer bra til både musikk og film

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp sub da....
    Er vel subutgang på Yamaha'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sub, så det kommer seg når jeg skrur opp den. Men håpet at høyttalerne ville spille med mere trøkk med ny stereo forsterker. Det var en pre out inngang på yamaha'en, men på Caraten er det to phono innganger, så jeg kjøpte en y-splitt kabel og satte på subkabelen.

En annen ting:
    Når jeg stiller "balance" til bare høyre eller bare venstre høyttaler, så hører jeg allikevel lyd i begge høyttalerne, bare at lyden er lavere i den motsatte av det jeg stiller den på. Skal det være slik? Kan jeg ha koblet feil?
    Jeg har kan koble til 2 høyttalere på forsterkeren, A+B. Men jeg har bare et sett med høyttalere. Jeg har koblet begge på A, henholdsvis høyre og venstre. Altså Høyre A, og Venste A.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og pluss går til pluss og minus til minus?
    Hører du venstre høyttaler når den skal være tavs har du jo sikkert koblet noe feil....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •