Problemer med ett effektrør på Music Angel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med ett effektrør på Music Angel

Jeg har en MA kjøpt i sommer. Den har fungert strålende fram til nå, men:

Jeg prøvde å bytte ut de to medfølgende 12AT7 rørene med tilsvarende Electro-Harmonix.

Ved første gangs lytting etter dette spilte den helt fint, men anoden på det ene utgangsrøret glødet oransje.

Jeg byttet tilbake de gamle signalrørene og prøvde igjen. Da begynte det å blinke blått i anoden, i takt med at det virket som strømforsyningen prøvde å sette på spenning. Det kom også ulyder i høyttaleren parallelt med blinkene.

Jeg byttet ut effektrøret med et tilsvarende rør. Da skjedde ikke det samme.

Så, hva kan ha skjedd? Det er jo ikke sikkert at det er noen sammenheng mellom bytte av signalrør og disse problemene..? Kan det være bevegelsene i printet når jeg bytter signalrør? Akkurat dét synes jeg ikke er så bra på MA'en - det fjærer noe voldsomt i sokkelen på signalrørene.

Bør jeg prøve effektrøret i en annen sokkel, eller har jeg rett og slett vært uheldig og røret er gåent?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det hender dessverre av og til at man får et dårlig effektrør. Du kan egentlig velge - enten kjøpe garanterte rør til 1000 kr. pr. stk., eller de billige og gode Shuguang som koster 150 kr., og som du selv må teste. Ta et effektrør fra den andre kanalen og test. Du starter så med en kanal uten effektrør.

Smårørs-printet og soklene skal ikke fjære, derimot skal effektrørene virke litt løse pga den spesielle sokkelen der. Sjekk at smårørene går tregt ned - ellers må kontakthylsene strammes med en mini-skrutrekker.

Du bør kanskje ta av bunnplaten og sjekke at smårørsprintet er OK og sitter fast. Du finner mange fotos av dette printet i MA-trådene. Det kan tenkes du har en alvorlig transportskade.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint - takk!

Hva kan jeg gjøre for å feilsøke - kjipt å investere i gode rør som bare ryker med én gang

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du trenger ikke gjøre annet enn å kikke inni forsterkeren - er det ikke noen transportskade, så er det bare å bytte ut rørene slik som jeg forklarte. Du trenger ikke kjøpe nye rør for å teste den ene kanalen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen transportskade heldigvis. Men printkortet til signalrørene kunne godt hatt en skrue på langsiden mot fronten i tillegg. Det er derfor det fjærer så mye.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •