forsterkervalg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forsterkervalg

Hei vil bygge billigst mulig stereo med god lyd og ikke minst livefeeling og trykk..

Starter med det jeg har Pc med digital utgang, cd spiller Sony cdp-xb930( bra drev), diverse dvd og surroundreciver, psb image 5t, 2t og senter i samme serie og en psb 12" sub.. alt dette surroundtullet er det bare å se bort fra for nå har jeg lyst på stereo me trøkk! Jeg hører mye rock og 90talls grunge

Cd spilleren jeg ha får duge

Dac

Beresford
    Home HIFI

Spiller mp3 flac waw noe som er viktig da jeg har mye lossless på datan. Denne har også flere digitaleinnganger, samt volumpot sånn at jeg ikke trenger pre-amp
    Pris ca 1500,-

Høytalerne som jeg har funnet skal være meget rimelige i forhold til hva du får
    dette er relativt følsomme høytalere
    The Viech
    diyAudio Forums - Beyma 8AG/N horn or "the Viech"

Hær får man kit uten kabinett til 145 Euro
    Strassacker: Lautsprecher - Boxen - Selbstbau
    Pris ca 1200,- minus kabinetter

Forsterkeren trnger ikke være den med mest watt pga lettdrevne høytalere

En t-amp kan nok gjøre susen, men jeg vil ha rør, derfor ser forsterkeren ut til å bli dyreste del av min plan, noen som vet hvor man finner rimelige dugende kit?? Om ikke blir det en rimelig t-amp kjøpt på ebay for ca 300,- Nok
    Ser dette bra ut og har dere forslag til forsterker?

Mvh

Per Bakkejord

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk engelen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt på den engelen, men er litt usikker på hvordan den er på rock, er riktignok veldig gla i stemmer feks både sivert høyem på industrial silence og chris cornel på temple of the dog plata, går mye i red hot, pearl jam og dær skrus jo tempoet ofte opp, hvordan blir engelen på mer komplisert musikk?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Engelen er en flott musikkformidler. Generellt sett så er rør dårligere på basskontroll enn transistor, men jeg har opptil flere ganger banket transistorer med engelen min - også på bass. Men veldig avhengig av høyttaleren.
    Har du følsomme høyttalere, som ikke har vanskelig impedansegang vil det gjøre jobben lettere for forsterkeren.

KT88 røra, er jo kjent for å være "rockerør". Mer futt og kraft enn de fleste andre rørtyper.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne jeg har sett på er en fulltone hornkonstruksjon og har ikke så mye informasjon under 50HZ er relativt følsomme og dynamiske. Det andre som har bygd ht sier om lyden er dynamikk med trykk og fin mellomtone, noe jeg tror jeg kommer til å sette pris på da vokalen er noe av det jeg setter virkelig pris på i musikken jeg hører på.
    Er spent på å prøve horn-høytalere er mulig det blir noe fostex-basert på et senere tidspunkt, men akkurat nå er poenget å få det til på en billig måte

Må også se hvilken finnish jeg kan få til på selvbygg-høytalere da dem må stå i stua så waf-faktoren har noe/mye å si

Er engelen dynamisk, dynamikken er viktig da jeg i flere år nå har hørt musikk på en sony surrondreciver og nesten ikke gidder høre på musikk siden det er så flatt og kjedelig:-?
    Har sett litt på ebay på engelen og er det bare meg som tror det eller har den hatt et prishopp i senere tid? Hvor kan man finne den superbillig? Må gå å sjekke nå hva den ligger i pris ...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Engelen er nok perfekt for jobben
    Hvorvidt du skal gå for KT88 eller 845 er jeg noe usikker på riktignok. Har kun hørt kt88 selv. Hvor følsomme er høyttalerne du tenker på?

Og ja, de har steget i pris...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig har de steget i pris:-? Noen som er lei sin?

linker på første post til høytalerne, men dette er infoen om følsomheten

The sensitivity of the speaker is 96 dB/W/m and the RMS power rating is 35W, so the SPLmax is near 120 dB.

845 er en annen type rør det da, er alle forsterkerne som selges under navnet music angel bygget på samme bra måte? bare med forskjellige rør liksom sånn at man ikke trør så veldig feil om man finner en billig med el34 eller er det best å gå for den versjonen alle snakker om med kt88? Så en som ser lik ut, med kt88 rør om jeg ikke husker feil bare et det var flere andre rør, kanskje den heter music curve, nå skriver jeg på hukommelsen.. Regner med at om det blir en music angel kjøper jeg den versjonen alle andre har

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er de følsomme å fine!
    845 forsterkeren får også skryt ja.
    Music curve er noe helt annet enn music angel, ville jeg styrt glatt unna..

Selv har jeg lyst til å prøve 845 versjonen, så jeg er kanskje lei min

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får si fra rundt lønningsdag Denne 845 versjonen er ikke den det snakkes om så da er den uaktuell for meg, har og litt lyst og bygge en selv, men byggesettene jeg har funnet er faktisk dyrere enn engelen..

Og om dere mener den duger til rock og er bra på vokal så er den det jeg leter etter..
    Foresten den er ikke lys eller tynn i lyden da er den plutselig uaktuell da jeg heller vil ha dårligere diskant enn lys mellomtone om dere forstår meg rett

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke lys eller tynn i lyden. Og kan som sådan tunes i den retning det er ønskelig ved å bytte type inngangsrør. Jeg har testet den mot et dusin andre forsterkere, hvor den har stukket av meg seier hver gang... (dyreste var riktgnok en hegel H2a mk2, så ikke testet mot noe skikkelig high-end).

Det som skiller denne fra andre er i mine øre mellomtonen, den gjør noe spesiellt. Noe jeg liker veldig godt. Testet den mot en annen kina rørsak engang, med kt88 rør, som heller ikke hamlet opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig blei det music angel. Rør og horn bør duge