Integrere 2 kanalers forsterker med surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Integrere 2 kanalers forsterker med surround

Hei
    Jeg har i dag er meget kompetent 2 kanalers hifi system med en integrert forsterker (Gamut DI 150) med "hjemmekino" inngang. Jeg tror phoninngangen er variabel slik at ved å koble forforsterkerdelen fra en surround forsterker vil surround forsterkeren styre volumet til den integrerte 2 kanalers forstekeren.
    Jeg vurderer å bygge ut mitt 2 kanalers system til et 6 kanalers hjemmekinooppsett hvor 2 kanalerssystemet styrer fronthøytalerne og hvor en ny receiver styrer side og bakkanalene. Side og bakkhøytalere må kjøpes nye. Jeg vil muligens droppe sub siden fronthøytalerne er meget bassrike.

1) Er dette mulig og vil jeg oppnå et supert resultat i 6 kanaler?
    2) Jeg trenger en surround forsterker med HDMI hvor fokus ligger på preamp delen og som kan sende phonosignal til 2 kanalers forstekeren og samtidig håndtere de 4 andre kanalene selv. I min ringe oppfatning er ikke effektdelen i surroundforstekeren så viktig siden den kun skal håndtere kringlyd. Jeg planlegger å benytte en prosjektor i 20 k klassen. Forslag til forsterker?
    3) 4 stk små nette men gode side og bakhøytalere trengs. Forslag?
    4) Vil jeg få naturlig lyd om side og bakhøytalerne monteres i taket mens front ht er store gulvstående?
    5) Finnes det gode BD spillere som også behandler DVD med respekt.

Dette var mange spørsmål men jeg ønsker innspill og erfaringer før jeg planlegger innkjøpene.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mange spørsmål:
    1: Ja! http://www.gamutaudio.com/media/pdf/...di150guide.pdf. Se side 8 i manualen. Ved bruk av HTH Direct (prosessorinngang) så oppfører den seg som ren effektforsterker. Du behøver altså en surround receiver hvor du kobler L og R pre-out mot HTH på din Gamut.

2: Det finnes mange surround receivere med pre-out og phono inngang. Regner med at du beholder frontene dine, så da blir forsterkervalget litt avhengig av hva slags center og surround du velger. Du vil vel ha en forsterker som støtter de nye HD lyd-formatene? HDMI-switch?

3: Henge i tak???? Det er mye å velge i. Effekt? Prisklasse?

4: Det er ikke helt vanlig å montere surround og surround back i taket, men det er vel mulig å få dette til å fungere.

5: Jeg lurer litt på det samme. Mange venter nå på Sony BDP-S350/550.

Vanligvis dukker alle disse spørsmålene opp i tilsvarende antall tråder, så dette blir jo litt av en debatt! Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar PNerbye
    Jeg ønsker ikke å benytte senter kanal av to ulike grunner:

- Høytalerne mine Respons Grande Artist er meget god og bør kunne håndtere front oppsettet bra? Det skal etter min ringe oppfatning en særdeles god senter til for å gjenngi stemmer bedre.
    - Det er praktisk vanskelig sette opp en senter siden Responsene står minst 2 m fra bakvegg. En senter vil komme i konflikt med lerretet og stå mitt i rommet.
    Vil en moderne forsterker kunne dekode signalet til 6 kanaler (ikke 5 elller 7) på en tilfredstillende måte?

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen surroundreciverar eg kjenner til kan fordele senterkanalen til frontane. Sidan nesten all dialog kjem frå denne, vil nok det fungere veldig dårlig utan senter. Med lydtransparent lerret kan ein sette senteren bak lerretet slik at den ikkje står mitt i rommet

Nokon små og gode satelitter kan Antony Gallo, Kef og B&W har også ein del små. Pris?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Ingen surroundreciverar eg kjenner til kan fordele senterkanalen til frontane. Sidan nesten all dialog kjem frå denne, vil nok det fungere veldig dårlig utan senter. Med lydtransparent lerret kan ein sette senteren bak lerretet slik at den ikkje står mitt i rommet

Nokon små og gode satelitter kan Antony Gallo, Kef og B&W har også ein del små. Pris?
    Dette er vel direkte feil ? om man velger bort senter i oppsettet fordeles lyden til frontene. Har kjørt dette i mange år uten problem.

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, kan være. Har aldri tenkt tanken eingong, vertfall ikkje prøvd å fjerne senteren. Får du dialogen godt sentrert i forhold til bilde?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke noe problem om du sitter i sweetspot. Fordelen med senter slik jeg ser det(har senter idag) er som du nevner sentrert dialog for alle som sitter utenfor sweetspot'n, i tillegg kan du som regel justere nivået på senter i forhold til fronter om det av en eller annen grunn skulle være ønskelig.

Sentrering uten senter blir ala normal stereo, med riktig plasserte artister etc. om anlegget er riktig satt opp. Fungerer det i stereo fungerer det også på film.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Tokanaler systemet mitt gir et meget godt og holografisk lydbilde for musikk og klarer til stor grad å plassere vokal mitt i lydbildet selv om jeg sitter utenfor sweetspot. Sweetspot er i min erfaring avhengig av utstyr og rom (mottar gjerne andre erfaringer her).
    Men er dekodingen i surroundforforsterker god i 6 kanaler og hvilken forsterker som kun skal drive side og bakkanaler med preout til Gamut? Pris ca 10 lapper. Er forforsterkeren vesentlig forskjellig for ulike surround forsterkerene? Kan jeg klare meg med en billigere? Ønsker å kjøre HD heleveien men med ubalansert analog prout til Gamut. HD prosjektor i taket.

Har i dag KEF egg i TV stua. Disser spiller bra og blir stående der. Prisklasse er OK for bakkanaler og sidekanaler i hjemmekinoen. Det nye rommet blir dedikert hifi og kino.

På forhånd takk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •