Ny forsterker er i hus!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker er i hus!

Lørdag kom det en etterlengtet oppgradering inn i anlegget. Etter å ha flørtet litt med flere kanaler, gått lei, og funnet ut at jeg hører på 90% musikk i stereo, var det like greit å gå for en ren 2 kanals forsterker.

Har hatt flere forsterkere i hus den siste tiden bla.: Rotel RA 1070 Densen B-100, Arcam FMJ A32, Vincent SV-233.

Valget falt på Cayin 252B, som jeg mener, med unntak av Arcam på visse områder, overgår de ovennevnte forsterkere med god margin. Jeg vil påstå at det lukter av high-end, spesielt i bassen, men også mtp microoppløsning.

Førsteintrykket er formidabelt, selv uinspilt. Utfyllende vurdering kommer senere. Har oppdatert utstyrssiden med nye bilder

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mht. High-end- hva er ditt sammenligningsgrunnlag? har prøvd Cayin som en kamerat eier og den var slapp, uoppløst og ikke verdt pengene etter MIN mening!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert på at det var 252B kameraten din hadde da?

Litt rart når alle bare skryter av den, og plutselig er den ikke verdt pengene engang....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Mht. High-end- hva er ditt sammenligningsgrunnlag? har prøvd Cayin som en kamerat eier og den var slapp, uoppløst og ikke verdt pengene etter MIN mening!

Vet ikke hvilken Cayin modell du hadde hjemme, men det kan umulig ha vært 252B. Den er antitesen til slapp og uoppløst. Jeg har testet 3 forsterkere som jeg mener forsvarer high-end stempel; Classe CAP 151, Krell KAV 300 og Pathos Classic ONE Hybrid. Alle disse forsterkerne er "bedre" enn Cayinen på visse områder. Det er dog så marginalt at jeg ikke kan se at prisforskjellene rettferdigjøres overhodet. I bassen mener jeg den er like god som både Krell og Classe, muligens med unntak av K ekstreme kraft i de aller dypeste toner, oppover har K og C ett snev høyere detaljnivå, jeg synes dog at C låt litt klinisk, ikke i min smak. Pathos er unik, en varm musikkformidler med sjel og ett sinnsykt kult utseende. Den spiller litt annerledes pga sin konstruksjon, så det er først og fremst K og C jeg sammenligner Cayinen med, der står den seg meget godt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa hva jeg MENTE i forhold til det JEG mener er high-end- og da kommer ikke Cayin 252B even close- de siste forsterkerne jeg har testet er 2stk DP A1, Bladelius Grendel og Chapter Audio 2+, samt at jeg kjenner ekstremversjonen ac LCAudio Zappulse og Millennium XP svært godt. Til dette har jeg følgende når jeg spiller stereo:
    Meridian G98
    Meridian 861 v4.1
    EAD Powermaster 2000(kraftig moddet)
    JMLAB Altoutopia be

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du har vel et par ufyselig tungdrevne høyttalere som krever sin forsterker i bunnen spesiellt. Kanskje ikke rart at en Lotus blir slapp når du henger på hengeren fra en semitrailer...

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de liker mye saft, Altoene :lol:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa hva jeg MENTE i forhold til det JEG mener er high-end- og da kommer ikke Cayin 252B even close- de siste forsterkerne jeg har testet er 2stk DP A1, Bladelius Grendel og Chapter Audio 2+, samt at jeg kjenner ekstremversjonen ac LCAudio Zappulse og Millennium XP svært godt. Til dette har jeg følgende når jeg spiller stereo:
    Meridian G98
    Meridian 861 v4.1
    EAD Powermaster 2000(kraftig moddet)
    JMLAB Altoutopia be

Og jeg sa hva JEG MENER er high-end i den klassen Cayinen befinner seg.

En high-end forsterker MÅ ikke veie 50kg og levere nok strøm til å forskyne halve nabolaget, MENER JEG :wink:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Claus: Den er grei, men mange mener at en forsterker i denne klassen (high end) skal drive det meste og ikke kun spille pent, men med skikkelig dynamikk, på alle lydnivåer på det meste av høyttalere. Gjør den ikke det er det et kompromiss- altså for MEG er ikke det high end :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi nå beng i personlige meninger og belys heller de kvalitetene og svakhetene dere mener er reelle og relevante for diskusjonen! Det blir selvsagt også personlig, men jeg vet nå svært godt hva den enkelte mener er best. Det som er interessant for leserne er:

Hvor er Cayin best?

Hvem slår den og på hvilke områder?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min egen Powermaster 2000(moddet hjemmekinoforsterker)) slår Cayin på alle punkt: Dybde i bass, renhet, oppløsning, luftighet-den spiller ringer rundt- en forsterker med 5 kanaler til 70.000 i `99 skal ikke spille ringer rundt noe som kalles high end på alle områder- my 2 cents :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad i forsterkeren din du!

Ligger den i samme prisklasse med modifikasjon om jeg får lov å spørre?

For det sier seg jo selv at en Electrocompaniet til f.eks 80 000 spiller bedre enn en denon til 5...

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin: Jeg snakker ikke om noe til 5k og 80k, dette er et fantasifoster du kan kutte ut med en gang :lol: Jeg er opptatt av at når noen kaller noe high-end eller lowfi for den saks skyld så er det litt viktig å skrive ned sine referanserammer slik at vi andre har skjønner hans ståsted når han snakker om high-end. Her snakker vi om et subjektivt high-end begrep, og da for å ikke forvirre er dette viktig.
    Min EAD har massive (5mm2 fra Infinite resolution) sølvledere kledd i teflon fra kortene til utgangsterminalene (byttet til WBT Signature serie), samt at kondisbanken er "JUICET" opp med 4 Rifa PEG 1000mf, 4 Fischer und Tausche 200mf, 3stk polyprop på 10mf, 4,7mf og 0,47mf per 220000 mf "BØTTE". Likeretterne er også støydempet med kondiser. Det har kostet ca. 4-5k.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurte jeg, siden du sammenlignet Cayin med den hele tiden..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin: Jeg snakker ikke om noe til 5k og 80k, dette er et fantasifoster du kan kutte ut med en gang :lol: Jeg er opptatt av at når noen kaller noe high-end eller lowfi for den saks skyld så er det litt viktig å skrive ned sine referanserammer slik at vi andre har skjønner hans ståsted når han snakker om high-end. Her snakker vi om et subjektivt high-end begrep, og da for å ikke forvirre er dette viktig.
    Min EAD har massive (5mm2 fra Infinite resolution) sølvledere kledd i teflon fra kortene til utgangsterminalene (byttet til WBT Signature serie), samt at kondisbanken er "JUICET" opp med 4 Rifa PEG 1000mf, 4 Fischer und Tausche 200mf, 3stk polyprop på 10mf, 4,7mf og 0,47mf per 220000 mf "BØTTE". Likeretterne er også støydempet med kondiser. Det har kostet ca. 4-5k.

Iiihhhaaa, ingenting å si på engasjementet her nei Høres ut som du har uviklet meget varme følelser for din Powermaster :wink: Sammenliknet med de forsterkerne jeg nevnte tidligere, som etter min definisjon forsvarer labelen h-e, står 252b seg meget godt. Se her: http://www.hifi4all.dk/content/templ...8&zoneid=3, er vist ikke bare meg som bruker begerepet h-e i denne sammenheng. Har du A-B testet 252b med din Powermaster(tyngde i det navnet...)? Blir nok uansett litt søkt å diskutere dette, da vi etter hva jeg forstår befinner oss på to forskjellige planeter i hi-fi universet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er opptatt av at når noen kaller noe high-end eller lowfi for den saks skyld så er det litt viktig å skrive ned sine referanserammer slik at vi andre har skjønner hans ståsted når han snakker om high-end. Her snakker vi om et subjektivt high-end begrep, og da for å ikke forvirre er dette viktig.
    Begrepet high end ER subjektivt, og eg synes faktisk at trådstarter ved å nevne hvilke forsterkere han hadde sammenlignet med forklarer sin definisjon av begrepet ganske godt.
    Endret: Du har mye dyrt utstyr, Viking. Det er ikke mange forunt å ha slike penger mellom hendene til lydutstyr. Derfor er det vanlig hos oss som ikke har råd til så dyrt utstyr å legge High end lista i den øvre enden av hva som produseres av konsumentprodusentene.

Jeg lurer litt på om du faktisk mener at strøm til et halvt nabolag skal være nødvendig for å kalle noe highend. I min bok dekker highend mange ting som er laget for å nå et mål, uten å skjele til pris. Dette gjelder også dersom det skulle være BILLIG! Derfor lister jeg f.eks. Koss Porta Pro som high end innen klassen lettvektshodetelefoner. Du må gjerne være uenig.

Jeg for min del misunner trådstarter hans forsterker som etter det han forteller spiller bedre enn Arcam på mange punkter. Arcam er etter min mening et typisk innslagspunkt for utstyr man kaller high end.

Det jeg ikke skjønner, Viking, er din motivasjon for å rakke ned på det som åpenbart er en god forsterker og et godt valg for trådstarter, siden han er fornøyd. Hvorfor skal du komme og tre DINE highend-definisjoner ned over hans forsterkervalg? Nuff said!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Rakker jeg ned?? Du snakker om egen konto? Jeg er en lærer, men har hatt opptil 3 jobber for å kunne gjøre dette- At du da trer janteloven ned over ørene mine viser lite innsikt og at du er full av fordommer- Du gjør meg forbannet- du har skrevet det innlegget på forumet som viser minst gangsyn av alt jeg har lest- nuff said :evil:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele hensikten min var å gjøre alle oppmerksomme på at HIGHEND er et subjektivt begrep, da er det greit at folk er klar over dette slik at uerfarne har litt ballast når de skal gå til innkjøp av utstyr. At noen har tatt meg for arrogant, kaksete eller hva var IKKE meningen. At moderator (Roffe) kommer inn med en lærebok implementasjon av Janteloven håper jeg ikke reflekterer forumets øvrige moderatorer.
    Så hvis jeg fornærmet trådstarter, ber jeg om unnslyldning for det :lol:
    Roffe, derimot, mistet min respekt fullstendig med en kommentar om min økonomi UTEN å vite noe antar p.g.a sneversyn og mangel på innsikt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke moderator i denne kategorien. Og hvis noen kan vise til at jeg har beskrevet Vikings økonomi, så er det fint, for jeg ser det ikke. Jeg sier han har dyrt utstyr, men det er det hele.

Edit: Det var ikke intensjonen å si noe om Vikings økonomi. Jeg har valgt å ordlegge meg annerledes lenger opp, siden flere har misforstått hva jeg mente.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Rakker jeg ned?? Du snakker om egen konto? Jeg er en lærer, men har hatt opptil 3 jobber for å kunne gjøre dette- At du da trer janteloven ned over ørene mine viser lite innsikt og at du er full av fordommer- Du gjør meg forbannet- du har skrevet det innlegget på forumet som viser minst gangsyn av alt jeg har lest- nuff said :evil:

Det var da voldsomt :? Jeg får litt mer forståelse for hvor du kommer fra i forhold til din bakrunnsinfo, dette er åpenbart en sentral del av din tilværelse. Først og fremst må jeg for min egen del si, at jeg er glad for at jeg ikke har funnet det nødvendig å engasjere meg i 3 forskjellige jobber for å tilfredstille min hifi-interesse. Det er tross alt bare 24 timer i døgnet, og mange ting utenom AV som fortjener oppmerksomhet. Som sagt tidligere har vi nok en total forskjellig innfallsvinkel til interessen, derav det differensierte synet på hva som kan kalles high-end.

Hva gangsyn anngår, synes jeg også du har litt å hente. Lett at det gror skylapper hvis man fokuserer litt for hardt litt for lenge :wink:

Mere :twisted: enn :evil: vil nå jeg si

Rolig nå...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •