Redusert lyd mellom reciver og lcd-tv/dvd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Redusert lyd mellom reciver og lcd-tv/dvd

Vet ikke helt om dette blir rett kategori forum og spørre om hjelp, men prøver iallfall...

Har en philips surround reciver dfr9000, og nylig kjøpt en philips lcd tv, 47PFL9703H
    Har koblet hdmi kabel fra reciver og inn på tv, samt hdmi fra dvd spiller og inn på tv. I tillegg har jeg en digital audiokabel fra tv og tilbake til reciver.

Har en fantastisk bra lyd om jeg hører på radio på reciveren, men om jeg ser tv eller dvd film så må jeg nesten doble volumet på reciveren for å oppnå tilsvarende høy/bra lyd over anlegget. (bruker ikke dab radio)

Er det noe jeg har koblet feil, eller har det med feil innstillinger å gjøre?
    Skal kanskje hdmi fra dvd spiller gjennom reciver, eller skal det muligens også være digital audio kabel mellom dvd og reciver?

Har det noen betydning hva man velger av aux, hdtv, tv, sacd eller dvd på reciveren når man skal få lyd fra tv eller dvd, sålenge de er tildelt rett kildekabel?

Håper noen her har en hjelpende veiledning/erfaring

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD til reciver.
    Det er mange muligheter avhengig av din DVD spiller , TV tuner, beste scalering av DVD bilde , muligheter ut fra din DVD/TV Decoder osv.

En garantert lydløsning som vil fungere og ikke levere dårligere lyd en andre løsninger er-------------->

HDMI fra DVD til tv for bilde
    og coax (spdif) / optisk (toslink) fra DVD til reciver for lyd når du skal ha lyd fra DVD filmer/ musikk CD.
    Da må lyd overføringen fra DVD settes som bitsream / eller auto)
    Bitstream er ekte surround som DD 5.1 og DTS på plate og inngang optisk/coax blir feks DVD (du velger DVD med fjernkontroll når du skal få lyd fra dine DVD plater til reciver.(du må også velge type lyd fra din DVD plate med DVD spilleren)
    (da vil du ha mulighet til enten å ha bare lyd på tv eller få lyden ut via reciver)

TV lyden bør du ta ut fra Digital bakke decoder / kabel decoder / satelitt tuner med optisk/coax til reciver.
    (feks optisk/coax inngang DTV/CBL om du har og velger med fjernkontroll DTV/CBL når du ønsker tv lyden ut fra din reciver.
    (da vil du ha mulighet til enten å ha bare lyd på tv eller få lyden ut via reciver)

>>>>>>kildekabel<<<<<<<<
    Du kan ha mange kilder så derfor må man velge hvem.

mulighet til oppkopling
    Andre muligheter kan være HDMI til alt men da må man lese manual til reciver og også ha TV signal fra kabel /satelitt osv fra en decoder som har HDMI ut.
    Da kopler du HDMI tv signaler (decoder) til reciver
    HDMI DVD til reciver
    HDMI ut fra reciver til TV.
    Det er flere ting som må stemme for at dette blir ultimat lyd som---->
    Din tv tuner (kabel , satelitt , bakkesendt) må kunne bitstreame så du får DD 5.1 lyden (AC3) som du kanskje allerede har tilgang til på enkelte kanaler eller får i nærmeste fremtid.
    Din DVD spiller må kunne bitstreame DD 5.1 og DTS via HDMI utgangen.

Beste lyd er DD 5.1 og DTS fra DVD eller DD 5.1 fra tv signaler for å få den ekte surround lyden.
    Har du ikke 5.1 høytalere men bare 2 stk setter du alle innstillinger (DVD , TV decoder som PCM lyd)

Har du 5.1/7.1 høytalere så setter du lyd som RAW bitstream (bitstrøm) eller hva det heter på din tv decoder/DVD.
    Alle ganger det ikke er flerkanals lyd som DD 5.1 /DTS som sender vil 2.0 PCM (stereo) motas.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    DVD til reciver.
    Det er mange muligheter avhengig av din DVD spiller , TV tuner, beste scalering av DVD bilde , muligheter ut fra din DVD/TV Decoder osv.

En garantert lydløsning som vil fungere og ikke levere dårligere lyd en andre løsninger er-------------->

HDMI fra DVD til tv for bilde
    og coax (spdif) / optisk (toslink) fra DVD til reciver for lyd når du skal ha lyd fra DVD filmer/ musikk CD.
    Da må lyd overføringen fra DVD settes som bitsream / eller auto)
    Bitstream er ekte surround som DD 5.1 og DTS på plate og inngang optisk/coax blir feks DVD (du velger DVD med fjernkontroll når du skal få lyd fra dine DVD plater til reciver.(du må også velge type lyd fra din DVD plate med DVD spilleren)

TV lyden bør du ta ut fra Digital bakke decoder / kabel decoder / satelitt tuner med optisk/coax til reciver.
    (feks optisk/coax inngang DTV/CBL om du har og velger med fjernkontroll DTV/CBL når du ønsker tv lyden ut fra din reciver.

>>>>>>kildekabel<<<<<<<<
    Du kan ha mange kilder så derfor må man velge hvem.

mulighet til oppkopling
    Andre muligheter kan være HDMI til alt men da må man lese manual til reciver og også ha TV signal fra kabel /satelitt osv fra en decoder som har HDMI ut.
    Da kopler du HDMI tv signaler (decoder) til reciver
    HDMI DVD til reciver
    HDMI ut fra reciver til TV.
    Det er flere ting som må stemme for at dette blir ultimat lyd som---->
    Din tv tuner (kabel , satelitt , bakkesendt) må kunne bitstreame så du får DD 5.1 lyden (AC3) som du kanskje allerede har tilgang til på enkelte kanaler eller får i nærmeste fremtid.
    Din DVD spiller må kunne bitstreame DD 5.1 og DTS via HDMI utgangen.

Beste lyd er DD 5.1 og DTS fra DVD eller DD 5.1 fra tv signaler for å få den ekte surround lyden.
    Har du ikke 5.1 høytalere men bare 2 stk setter du alle innstillinger (DVD , TV decoder som PCM lyd)

Har du 5.1/7.1 høytalere så setter du lyd som RAW bitstream (bitstrøm) eller hva det heter på din tv decoder/DVD.
    Alle ganger det ikke er flerkanals lyd som DD 5.1 /DTS som sender vil 2.0 PCM (stereo) motas.
    Takker hjertelig for raskt og veldig hjelpsomt svar fra deg
    Allerede fått bedre lyd her fra dvd, men spøker vel for at man må gå over til den nye hd tuneren fra get for å få det helt bra

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. lyd fra TV :

"Har koblet hdmi kabel fra reciver og inn på tv, samt hdmi fra dvd spiller og inn på tv. I tillegg har jeg en digital audiokabel fra tv og tilbake til reciver."

Jeg fikk ikke med meg om du tar inn TV signaler rett fra vegguttak til TV eller via en dekoder (Viasat/CD/Riksnett).
    Hvis du tar rett ut av veggen via et fellesanlegg, f.eks:
    mange TV'er har "variabel audio out". Du får da ikke god lyd, men noen kanaler sender i stereo/nicam stereo. Volumet oppleves som lavt ut via receiver dersom volumet på TV er stilt for lavt.
    Prøv å justere opp lyden der (samt evt. sette TV'n sin høyttaler "off"). Det vil nok hjelpe.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bård
    Takker hjertelig for raskt og veldig hjelpsomt svar fra deg
    Allerede fått bedre lyd her fra dvd, men spøker vel for at man må gå over til den nye hd tuneren fra get for å få det helt bra
    Bruker du analog eller digital lyd fra din Get Box.
    Nå er ikke lyd med tv sendinger noe stor lydopplevelse og kan ikke sammenlignes med CD/DVD men ved digital overføring av lyd til reciver fremfor analog vil du få bedre lyd.

Digitalt ut fra tv anbefaler jeg ikke.
    Skal man bruke det må man være sikker på at digitale lyden går passthrough gjennom tv til reciver og ikke blir endret av tv med resampling og noen runder med DAC ---> ADC --->DAC før den når reciver

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ang. lyd fra TV :

"Har koblet hdmi kabel fra reciver og inn på tv, samt hdmi fra dvd spiller og inn på tv. I tillegg har jeg en digital audiokabel fra tv og tilbake til reciver."

Jeg fikk ikke med meg om du tar inn TV signaler rett fra vegguttak til TV eller via en dekoder (Viasat/CD/Riksnett).
    Hvis du tar rett ut av veggen via et fellesanlegg, f.eks:
    mange TV'er har "variabel audio out". Du får da ikke god lyd, men noen kanaler sender i stereo/nicam stereo. Volumet oppleves som lavt ut via receiver dersom volumet på TV er stilt for lavt.
    Prøv å justere opp lyden der (samt evt. sette TV'n sin høyttaler "off"). Det vil nok hjelpe.
    Jeg tar tv signalene gjennom get sin billigste utgave av dekoder, men vurderer nå å gå over til den nyeste som vistnok skal sende i hd format på endel kanaler. regner med at lyden også vil bli bedre da....?
    Virker ikke som det blir noen forskjell om jeg setter tvvolumet høyt og høytaler i off, må alikevel øke endel mer på reciverens volum i forhold til lyd fra radio og dvd(den ble bedre etter at jeg koblet en digital kabel direkte til reciver

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •