Etter et lite og ikke helt vellykket forsøk med ny kinesisk rørforsterker (neida, ikke MA) bestemte jeg meg for å gå motsatt vei, og endte opp med en gammel japaner (Sansui au 70).
Med hjelp fra Roar Malmin ble den jordet, amerikanske strømkontakter erstattet med nettbrønn, lytter målt, fire av dem byttet med nye fra ERO). Teknisk og visuelt framstår den nå helt strøken.

Har bare lyttet noen få timer, men det er nok til å fastslå at den slår mine transistorforsterkere (Tandberg, Musical Innovation og Sansui) på trøkk og nærvær. Foreløpig er jeg veldig fornøyd med investeringen. Lydsignaturen er åpen og klar, ganske nøytral egentlig. Ikke tegn til grøt. Tror nok jeg skal kjøre den en stund før jeg blir sikker på hvordan den låter innspilt i mitt anlegg, og jeg vet mer hva jeg har og hva jeg savner, og evt begynner å "rulle" rør, men denne tanken er allerede født, og da har selvsagt også spekulasjonene begynt.

Bestykningen er 7189 x 4, 6AN8 x 2, og 12AX7 x 3.
Alle rørene er av merket NEC. Lite å finne om disse på nettet, ser det ut til.
Så: Hvilke av disse anbefales byttet? Og i såfall til hva? Skal de tre 12AX7 rørene matches?

Takknemlig for svar.

Ole G