Denon avr-2808 krefter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon avr-2808 krefter

Hei!

Jeg er lykkelig eier av en Denon avr-2808. Har for tiden koblet opp noen ti år gamle og lettdrevne Wharfedale høyttalere. Planen er igrunnen å oppdatere til noe litt heftigere etterhvert
    Det jeg lurer på er om recieveren min er kraftig nok til å drive Dali Ikon 8, eller bør jeg satse på en effektforsterker for å få ut hele potensialet i høyttalerne?
    Jeg har vært og hørt på Ikon i litt forskjellige utgaver, men falt for lyden i 8.
    Noen som har erfaring med disse høyttalerne?

Takker for alle svar

ps. er helt ny på forumet, så hvis det har dukket opp tråder rundt dette temaet før så setter jeg pris på et hint her.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Hei!

Jeg er lykkelig eier av en Denon avr-2808. Har for tiden koblet opp noen ti år gamle og lettdrevne Wharfedale høyttalere. Planen er igrunnen å oppdatere til noe litt heftigere etterhvert
    Det jeg lurer på er om recieveren min er kraftig nok til å drive Dali Ikon 8, eller bør jeg satse på en effektforsterker for å få ut hele potensialet i høyttalerne?
    Jeg har vært og hørt på Ikon i litt forskjellige utgaver, men falt for lyden i 8.
    Noen som har erfaring med disse høyttalerne?

Takker for alle svar

ps. er helt ny på forumet, så hvis det har dukket opp tråder rundt dette temaet før så setter jeg pris på et hint her.
    Bør så absolutt gå for en effektforsterker. Denon er ikke kraftig nok for Ikon8. Synes heller ikke Denon er en god match med Dali. Kan bli litt skarpt. Et effekttrinn med mørk klangbalanse vil nok passe bedre. Vincent, Parasound etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Bør så absolutt gå for en effektforsterker. Denon er ikke kraftig nok for Ikon8. Synes heller ikke Denon er en god match med Dali. Kan bli litt skarpt. Et effekttrinn med mørk klangbalanse vil nok passe bedre. Vincent, Parasound etc.
    Okei, ja jeg gjør nok best i å mate dem med litt skikkelig krefter. Vet du hvem som selger Vincent?

Newcomer HjemmekinoPåHybelen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HjemmekinoPåHybelen
    Du verden! Tusen takk for lynraske svar hehe.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du verden! Tusen takk for lynraske svar hehe.
    Neby er er importøren.

www.dynabel.no
    www.avhifi.no

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neby er er importøren.

www.dynabel.no
    www.avhifi.no
    Riktig. Ser det ligger i Oslo, men det passer antakelig veldig greit, da jeg flytter nedover om en stund. Skal ikke handle før flyttingen uansett Takk for hjelpen!

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er snakk om Vincent, disse er til salgs på Avtorget: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/35095/cat/13
    Har slike selv og kan anbefales på det varmeste, men basert på egen erfaring vil jeg tro at Abrahamsen V4.0 er en enda bedre match. Finnes en del slike på Avtorget også innimellom.

Jeg har selv hatt Ikon6 og avr2807, det ble litt i skarpeste laget for meg. Abrahamsen vil nok bli en bedre match, denne har varm og fin klang, varmere enn Vincent SP-T100.

Morten

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Siden det er snakk om Vincent, disse er til salgs på Avtorget: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/35095/cat/13
    Har slike selv og kan anbefales på det varmeste, men basert på egen erfaring vil jeg tro at Abrahamsen V4.0 er en enda bedre match. Finnes en del slike på Avtorget også innimellom.

Jeg har selv hatt Ikon6 og avr2807, det ble litt i skarpeste laget for meg. Abrahamsen vil nok bli en bedre match, denne har varm og fin klang, varmere enn Vincent SP-T100.

Morten
    Brukt er ikke dumt det heller
    Hmm, jeg blir litt forvirret av hvordan de ulike produsentene oppgir styrken i forsterkerne. Har du eller noen andre en god oppskrift på hvordan jeg skal tolke dem? Ser at den Abrahamsen v4.0 er oppgitt til 2x70w i 8ohm. men samtidig er jo recieveren min oppgitt til 110w pr kanal i 8 ohm. Likevel er den svakere?
    Hehe, ikke glem at jeg er relativt fersk, så det kan kanskje virke som dumme spørsmål...
    Hvordan vil en Abrahamsen v4.0 låte og yte i forhold til feks en Vincent sp-331? Den yter jo mye mer på papiret egentlig?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Brukt er ikke dumt det heller
    Hmm, jeg blir litt forvirret av hvordan de ulike produsentene oppgir styrken i forsterkerne. Har du eller noen andre en god oppskrift på hvordan jeg skal tolke dem? Ser at den Abrahamsen v4.0 er oppgitt til 2x70w i 8ohm. men samtidig er jo recieveren min oppgitt til 110w pr kanal i 8 ohm. Likevel er den svakere?
    Hehe, ikke glem at jeg er relativt fersk, så det kan kanskje virke som dumme spørsmål...
    Hvordan vil en Abrahamsen v4.0 låte og yte i forhold til feks en Vincent sp-331? Den yter jo mye mer på papiret egentlig?
    SP331 er et godt valg. 2x150w i 8 ohm og effekten dobles når impedansen halveres. Det vil si 2x300w i 4 ohm pr kanal. Det er en strømsterk forsterker. Se hva den kan trekke fra nettet. Tror ikke Abrahamsen og Vincent er så ulike. Varm og fyldig klangbalanse. Har hatt Vincent selv og var meget fornøyd. Ulempen er vel at de blir ganske varme.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 8 er ikke så skarpe faktisk, men jeg merka det på ikon 6 0g 7 at de skriker på toppen. Og det er ikke bra for ørene merket jeg. Jeg bruker Parasound pre og rotel effekt. Det funker greit det for å si det sånn...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SP331 er et godt valg. 2x150w i 8 ohm og effekten dobles når impedansen halveres. Det vil si 2x300w i 4 ohm pr kanal. Det er en strømsterk forsterker. Se hva den kan trekke fra nettet. Tror ikke Abrahamsen og Vincent er så ulike. Varm og fyldig klangbalanse. Har hatt Vincent selv og var meget fornøyd. Ulempen er vel at de blir ganske varme.
    Ja, den later til å være kraftig i forhold til pris også. Hvis lydbildet er som du beskriver er det egentlig helt perfekt for meg.
    Varme ja. Hvor varmt snakker vi? Jeg har gode muligheter til å gi den bra med luft, så det burde vel holde? Planen er å bygge eget stativ til forsterkere og spillere, så jeg kan stort sett lage det så det passer til utstyret som skal plasseres i det

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Ikon 8 er ikke så skarpe faktisk, men jeg merka det på ikon 6 0g 7 at de skriker på toppen. Og det er ikke bra for ørene merket jeg. Jeg bruker Parasound pre og rotel effekt. Det funker greit det for å si det sånn...
    Tøft
    Jeg har kun hørt dem spille med nad c272 (tror jeg den het). Da var lydbildet igrunnen ganske passe, men manglet litt trykk i bunnen syntes jeg. Vet ikke hva NAD kjennetegnes på lydbildet, men tror ikke jeg ville valgt den hvis det går an å få Vincent etc. til å spille mer som jeg liker det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ja, den later til å være kraftig i forhold til pris også. Hvis lydbildet er som du beskriver er det egentlig helt perfekt for meg.
    Varme ja. Hvor varmt snakker vi? Jeg har gode muligheter til å gi den bra med luft, så det burde vel holde? Planen er å bygge eget stativ til forsterkere og spillere, så jeg kan stort sett lage det så det passer til utstyret som skal plasseres i det
    Bør nok ha en 15cm klaring over. På siden er ikke så nøye. Varmen stiger jo opp likevel. Er den som SP-T100 som har samme bygge konstruksjon så blir den relativt varm. Den har vel rør på inngangstrinnet om jeg ikke tar feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør nok ha en 15cm klaring over. På siden er ikke så nøye. Varmen stiger jo opp likevel. Er den som SP-T100 som har samme bygge konstruksjon så blir den relativt varm. Den har vel rør på inngangstrinnet om jeg ikke tar feil.
    Det kan jeg få til! Superbra med litt tips
    Hehe, gleder meg mer og mer til oppgraderingene som kommer etterhvert. Farlig å bli bitt av basillen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •