Surroundanlegg + dynabel Euforia

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surroundanlegg + dynabel Euforia

Hei,

eg har planer om å kjøpe et brukt par Dynabel Euforia, og må samtidig planlegge forsterkersett. Eg vil benytte anledningen til å sette sammen et surroundanlegg for hjemmekino.
    Budsjettet er ikkje stort nok (trur eg) til å kjøpe en førsteklasses surroundforsterker god nok til å drive "hovedhøytalerane", så eg må sikkert kombinere litt.
    Hovedfokus er et stereoforsterkersett som yter rettferdighet i forhold til Euforia.
    Kanskje med en 5.1 forforsterker og stereo effektforsterker på ~2x200W (kontinuerlig) og et eller anna til å drive resten av høgtalarane?

Har nokon spekulert ut noko for et lignande anlegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som vil gi meg et innspel?

Eg lurer på om det vil vere mest hensiktsmessig å sikte meg inn mot toppytelse på stereo, eller kjøpe en dyr surroundforsterker. Kva vil vere "lurast"?
    Om eg vil ha en surroundforsterker som kan drive Euforia skikkelig, må eg opp i ti eller tjue tusen? Blir det billigare med forforsterker/stereoeffektforsterker etc?

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal bruke en surroundreciever blir det nok uansett et kompromiss, en stereopre vil nok spille en del bedre enn pre'en i noen vanlig surroundreciever. Men om du skal ha et surroundanlegg så burde du nok kjøpe en god reciever(ikke overdrive) med det du trenger av lyd og bilde inn og utganger, samt prøve å finne en du mener matcher høyttalerene. Og så kjøre ett effekttrinn på frontene. Om budsjettet er på 20k, hva med å bruke 10 på reciever og 10 på effekttrinn?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFidelity
    Om du skal bruke en surroundreciever blir det nok uansett et kompromiss, en stereopre vil nok spille en del bedre enn pre'en i noen vanlig surroundreciever. Men om du skal ha et surroundanlegg så burde du nok kjøpe en god reciever(ikke overdrive) med det du trenger av lyd og bilde inn og utganger, samt prøve å finne en du mener matcher høyttalerene. Og så kjøre ett effekttrinn på frontene. Om budsjettet er på 20k, hva med å bruke 10 på reciever og 10 på effekttrinn?
    Vil eg, om eg ikkje kjøper store bakhøgtalarar etc. kunne drive dei andre høgtalarane OK med bare en forforsterker, og effekttrinn bare til frontane?

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke drive noe med bare en forforsterker, du må ha effekt på alt. Men om du kjøper en reciever kan du bruke effektene på denne til resten av systemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke drive noe med bare en forforsterker, du må ha effekt på alt. Men om du kjøper en reciever kan du bruke effektene på denne til resten av systemet.
    Takk for kjapp tilbakemelding. Altså meiner du eg burde sjå på en kombinert receiver/forforsterker/effektforsterker med middels utgangseffekt, pluss en stereo effektforsterker?

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yess! Recievere har Både Pre og Effekt, samt Dac, så veldig brukervennlig Stereo-Effektforsterkeren, eventuelt 2 monoblokker kobler du til Recieveren(må ha pre-out) og bruker den på frontene. Recievere har også ofte en "pure direct" funksjon som du kan bruke om du bare skal spille i stereo, da kobler recieveren ut tonekontroller og de andre kanalene og spiller som en "stereopre" på frontene dine. Det var absolutt å foretrekke med min gamle onkyo når jeg hørte på musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yess! Recievere har Både Pre og Effekt, samt Dac, så veldig brukervennlig Stereo-Effektforsterkeren, eventuelt 2 monoblokker kobler du til Recieveren(må ha pre-out) og bruker den på frontene. Recievere har også ofte en "pure direct" funksjon som du kan bruke om du bare skal spille i stereo, da kobler recieveren ut tonekontroller og de andre kanalene og spiller som en "stereopre" på frontene dine. Det var absolutt å foretrekke med min gamle onkyo når jeg hørte på musikk.
    Takker!
    Då blir det lettare å orientere seg i "jungelen" :-)

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har studert nokre testar, og lurer på om Arcam AVR-350 med biamping av fronthøytalarane vil vere et godt valg i et stereo/ surroundanlegg med Dynabel Euforia? Forsterkeren får iallefall en del skryt.
    Fins det likeverdige receivere med romkorreksjon i lignande prisklasse?

Erlend

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erlendhagen
    Eg har studert nokre testar, og lurer på om Arcam AVR-350 med biamping av fronthøytalarane vil vere et godt valg i et stereo/ surroundanlegg med Dynabel Euforia? Forsterkeren får iallefall en del skryt.
    Fins det likeverdige receivere med romkorreksjon i lignande prisklasse?

Erlend
    Jeg har arcam selv og den er å anbefale
    Er du dog ute etter masse duppeditter osv så er ikke det rette reciveren
    Den leverer uansett noe av det beste jeg har hørt i stereo fra en reciver (denne prisklassen).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Denon 4308 ser veldig fin ut, sjølv om eg får inntrykk av at arcam Avr350 er bedre på stereo når eg les i forumet. Har nokon ei formeining om at denne vil drive Dynabel Euforia skikkelig?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Denon 4308 ser veldig fin ut, sjølv om eg får inntrykk av at arcam Avr350 er bedre på stereo når eg les i forumet. Har nokon ei formeining om at denne vil drive Dynabel Euforia skikkelig?
    Har du en link til de?

Jeg tørr å gå så langt å si at arcamen skal drive det meste ganske greit!
    Husk at du kan biampe frontene med ytterlige 2 kanaler som er de 2 siste i 7.1 opsettet.

Gi meg gjerne en link til høyttalerne så jeg får sett på de.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

her er en link til ei side der du kan laste ned et .pdf-dokument. Linken er litt ned på sida.
    ELTEK AS
    Er som sagt mest gira på å få maks lydkvalitet ut av disse høgtalarane i stereo, men er veldig frista av finesser som Denon 4308 har. (oppskalering og konvertering av videoformater, støtte av HD audioformater etc.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

her er en link til ei side der du kan laste ned et .pdf-dokument. Linken er litt ned på sida.
    ELTEK AS
    Er som sagt mest gira på å få maks lydkvalitet ut av disse høgtalarane i stereo, men er veldig frista av finesser som Denon 4308 har. (oppskalering og konvertering av videoformater, støtte av HD audioformater etc.
    Det er en smaksak som du må vurdere selv. Trur HK skal kunne låne deg en reciver mot et lite depositum. Anbefaler deg det om ikke annet.

Selvsagt vil du jo kunne koble til mer effekt om du mangler det, så det blir jo i seg selv en vinn vinn situasjon sånn sett.

Lykke til!

PS: Infoen på eltek sin side var ikke klikkbar desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    PS: Infoen på eltek sin side var ikke klikkbar desverre.
    Litt nede på sida, (under bildene) er det klikkbare linker. Dei virkar for meg no, iallefall.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt nede på sida, (under bildene) er det klikkbare linker. Dei virkar for meg no, iallefall.
    Ja se der, fikk fram pdf filene nå. Virker jo som gromme høyttalere med de rette elementer (Seas har jeg god erfaring med selv).
    Om du ikke har hørt dem før så kan du jo vente deg en spennende mellomtone

Ser blandt annet at følsomheten er på 88 db, dermed trur jeg de krever sitt av en forsterker. Jeg ville anbefalt deg å LÅNE med deg forsterker hjem å teste.

Håper andre slenger inn noen innspill da jeg beveger meg på tynn is her.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høgtalarane kosta i si tid over 30.000,-
    Eg får mitt par for 10.000,-
    Det er vel en grei pris i dag?
    Ser for meg at en fortsatt må et stykke opp i pris for å finne nye høgtalere som spelar like godt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •