Bi-amping, Bi-wire.. ???? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    bruke flere tusen i stereo componenter for å bruke biltem kabler ?

ehhhhhhh? nei takk :-D

Eller for å si det på en annen måte: sparer du et par tusen på kabler,kan du jo bruke det på noen bedre høytalere,eller en større reciver! Tror det er mer å hente på det

Men har man ubegrenset med penger,så er det jo bare å kjøre på selvsagt,hehe!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabler

sikkert mere å hente der ja :-D

skal uansett prøve på noen kabler i det minste for utseende sitt skyld

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    postet i feil tråd! :P

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    sikkert mere å hente der ja :-D

skal uansett prøve på noen kabler i det minste for utseende sitt skyld
    Joda,er jo gøy å prøve noe nytt da! Fo mitt vedkommende,betyr ikke utseende noe,da ingen av kablene synes hos meg!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne tenkt meg noe som dette jeg...

HiFi Huset

er det noen steder i Norge som selger lignende?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    NEI og atter NEI Det må du ikke finne på å gjøre! Hvis du skal prøve noe,får du heller kjøre doble kabler fra frontutgangene! Men da kan du jo like gjerne prøve noen tykkere kabler!

Noen ganger er det sånn at man bare vil legge seg ned og dø, dette er ett av disse tilfellene:-) Fikk et innfall nå jeg leste denne tråden, men fatter ikke hva jeg tenkte på..Glad dette er anonymt:-)

Newcomer glenners sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Back to topic(kansje)

hvis men bi-amber fra forsterkern (en Denon 3805) kan jeg da få mindre "sus" av diskanten ved å legge kablen til diskantene unna kablene til bassen?
    Ser for meg at dette skal fjærne litt "støy" av diskantan hvis men bruker kabler som ikke ligger ved værandre(i samme kabe) men seperat med 2-3cm avstand?

Er jeg inne på moe eller helt på villspor?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bare en tanke omkring dette med bi-wire / bi amp.

En høytaler som kan brukes til bi wirering og bi amping. Hver høytaler har da min 4 innganger for kabel. De to nederste er til basselementet og de øverste til mellomtone og eller diskant. Dette er vi enige om. Men er det noen som vet hva som skjer ved bi amping sånn rent teknisk. Ja jeg vet alt dette med 4 kabler osv. Men saken er at ikke i en høytaler sitter det et delefilter. Arbeidsoppgaven til dette er å fordele den strømmen som kommer inn til høytaler til de ulike elementene.

Tenkt situasjon. Jeg har A. 2 stereo effekttrinn på 100w i 8ohm (Kan levere 4*100w )

og B. 1 stereoeffekttinn på 200w i 8ohm. ( Kan levere 2*200w )

Om jeg da kobler A til høytaleren min som har 4 terminaler med singlewire, så får jeg brukt ett trinn. Høytaleren vil da får 100w eller 2 trinn med biamp som gir..... Ja hva gir det? Teorien sier 200w men!!! Siden terminalbroen er borte her,( ved biamp ) så har ikke diskanten noen "kontakt" med basselementet. Bassen får 100w, mellomtone og diskant får 100w. Bassen trenger 100w mellomtone og diskant trenger 10 w. (Dette er bare et tall utifra luften, men det er kjent at mellomtone og diskant trenger mye mye mindre strøm enn basselementene.) Det går 90w rett ut i luften. Basselementene får aldri tak i det overskuddet av W som er igjen etter at mellomtonen har tatt sitt.

Eller jeg kan koble til B som da gir 200w. Kobler jeg dette med single wire kabel til det nederste inngangene på høytaleren altså til bassinngangene og bruker terminalbroen mellom ( single wire ) inngangene. Så vil delefilteret ta strøm ( 10w ) til mellomtone og diskant. Så vil det gjennstå 190w til basselementene.

Konklusjonen min er jo at det må vere bedre å kjøre et 1 større / kraftigere trinn enn to mindre...?

Noe som kan forklare da hvorfor alle skal på død og liv biampe? Forstår at med kan korrigere lyden med lydfokus i de ulike trinnene. Noe som er godtatt i hifi miljøet, men å bruke en Eq er ikke lov. Det er jo omtrent det samme.

mvh
    Frustrert
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    *snip*
    Vel, du er jo inne på noe.

Men, som alt annet, så "bigger is better". Mer kraft, mer kontroll, bedre lyd, mindre anstrengte høyttalere.

Det er vel ikke slik at en forsterker gir ut 100w og høyttaleren kjører (la oss holde oss til ditt eksempel) 10 watt til diskant og mellomtone, og 90 watt ut i "ingenting". Har man 100w og kose seg med til diskant og mellomtone, vil det bli mye mer kontroll. Tenk, da tar det jo aldri slutt på kreftene!

Fordelen med biamp i forhold til "singel-amp" med en ordentlig kraftig forsterker er vel at man kan få mer "pulver" for mindre penger, samt mer kontroll som jeg nevner.

Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    En høytaler som kan brukes til bi wirering og bi amping. Hver høytaler har da min 4 innganger for kabel. De to nederste er til basselementet og de øverste til mellomtone og eller diskant. Dette er vi enige om. Men er det noen som vet hva som skjer ved bi amping sånn rent teknisk. Ja jeg vet alt dette med 4 kabler osv. Men saken er at ikke i en høytaler sitter det et delefilter. Arbeidsoppgaven til dette er å fordele den strømmen som kommer inn til høytaler til de ulike elementene.

Tenkt situasjon. Jeg har A. 2 stereo effekttrinn på 100w i 8ohm (Kan levere 4*100w )

og B. 1 stereoeffekttinn på 200w i 8ohm. ( Kan levere 2*200w )

Om jeg da kobler A til høytaleren min som har 4 terminaler med singlewire, så får jeg brukt ett trinn. Høytaleren vil da får 100w eller 2 trinn med biamp som gir..... Ja hva gir det? Teorien sier 200w men!!! Siden terminalbroen er borte her,( ved biamp ) så har ikke diskanten noen "kontakt" med basselementet. Bassen får 100w, mellomtone og diskant får 100w. Bassen trenger 100w mellomtone og diskant trenger 10 w. (Dette er bare et tall utifra luften, men det er kjent at mellomtone og diskant trenger mye mye mindre strøm enn basselementene.) Det går 90w rett ut i luften. Basselementene får aldri tak i det overskuddet av W som er igjen etter at mellomtonen har tatt sitt.

Eller jeg kan koble til B som da gir 200w. Kobler jeg dette med single wire kabel til det nederste inngangene på høytaleren altså til bassinngangene og bruker terminalbroen mellom ( single wire ) inngangene. Så vil delefilteret ta strøm ( 10w ) til mellomtone og diskant. Så vil det gjennstå 190w til basselementene.

Konklusjonen min er jo at det må vere bedre å kjøre et 1 større / kraftigere trinn enn to mindre...?

Noe som kan forklare da hvorfor alle skal på død og liv biampe? Forstår at med kan korrigere lyden med lydfokus i de ulike trinnene. Noe som er godtatt i hifi miljøet, men å bruke en Eq er ikke lov. Det er jo omtrent det samme.

mvh
    Frustrert

Hei, ja dette har jeg og lurt, hva som er til det beste. Men jeg har alltid tenkt som deg at alternativ B må være bedre, når det kommer til effekt. Men det kan jo hende at jeg tar feil:neutral:

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg booster denne tråden igjen i forsøkt på å få svar på noe jeg har opplevd i tidligere forsøk på å bi-ampe. Jeg synes at lyden ble gromsete og at det ga negativ effekt i form av kontroll og symetri mellom bass mellomtone/diskant. Så jeg droppet bi-amp prosjektet den gangen og koblet alt på effekt forsterkeren. Etter mye frem og tilbake klarte aldri å finne ut av det den gangen. Nå har jeg nye høyttalere og forsterker, så nå skal jeg prøve igjen.

Effekt trinnet mitt ikke akkurat noe monster (acurus på 2x100w RMS tror jeg), så jeg lurer hva som suger mest effekt av bassen eller mellomtone/diskant porten. Usikker på om jeg skal bruke effekt trinnet eller reciveren på på bass elementet eller motsatt.

Noe som har erfaringer å komme med..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok ha brukt effekten på bassdelen siden det er den siden som oftest er mest effekt hungrig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at Yamaha RX-V663 er i svakeste laget for Dynavoice M-65. Vil bi-aping være løsningen her, eller vil forsterkeren uansett dra lik mengde strøm fra strømnettet slik at jeg egentlig ikke oppnår noe større effekt?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt at RX-V663 er i svakeste laget for M-65, men bi-amping vil gi deg bittelitt ekstra i stereo. Strømforsyningen er dimensjonert for en viss dynamisk effekt i 7 kanaler, og da kan en forvente litt overskudd når en bare bruker stereo.

Er en strømforsyning for svak vil det ikke hjelpe noe særlig å bi-ampe med samme forsterker, men det sier jo seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal jo bruke 5 høytalere på forsterkeren, men dette burde jo ikke ha noe å si da det kun er 2 som kanskje skal bi-ampes. Jeg trodde selv bi-amping= dobbel effekt på høytaleren, men dette fikk jeg vite var feil. Er det ikke snakk om to utganger som begge driver en høytaler da?

EDIT: Det er kanskje mulig man kan drive M-65'ene med en utgang fra forsterkeren også, men har blitt tipset om å kjøpe kraftigere forsterker til disse høytalerene. Tenkte kanskje bi-amping var en redning.

Newcomer glenners sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkern kan jo ikke levere mere en hva strømforsyninga tillater.

Rein lyd ligger ikke i masse watt men i en stor strømforsyning.

ta å læs dette Patos - med fokus pÃ¥ lyd: Billigwatt som ikke finnes…

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant...
    Men er Yamaha RX-v663 en digital forsterker, eller leverer også denne kun 60% av effekten til lyd?
    Litt tungt stoff, men la meg se om jeg har forstått det riktig:
    Forsterkeren drar 390 watt av strømnettet. 60% av effekten går til lyd, 40% til varme. 0,60*390w=234w.
    234 watt/7 kanaler=33,4 watt per kanal, med litt godvilje rundet av til 35 watt.

Hvor mye det er regnet at M-65'ene minimum trenger vet jeg ikke, men forsterkeren gir i alle fall LANGT i fra de 250 watt som er regnet som maks effekt for disse høytalerene...:???:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må for all del ikke bruke tall som står bakpå strømforsyningen. Utregningene dine er kanskje riktige, men du kan ikke ta for god fisk at forsterkeren ikke klarer å trekke mer enn 390 W fra strømnettet, og du tar heller ikke hensyn til dynamisk effekt eller at høyttalere har noe forskjellige impedansekurver som betyr mye ifht hvordan forsterkeren leverer ytelse. En strømforsyning leverer kontinuerlige watt og dynamiske watt. Noen påstår at det er kun kontinuerlige watt som gjelder, og jeg er relativt uenig i dette.

Selv driver jeg Focal JMlab Cobalt 816S, CC800S, og 4 x SR800 med en RX-V663. Forsterkeren leverer i bøtter og spann.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Yamaha RX-v663 drar 390 watt av strømnettet. 60% av effekten går til lyd, 40% til varme. 0,60*390w=234w. 234 watt/7 kanaler=33,4 watt per kanal, med litt godvilje rundet av til 35 watt.
    Riktig at receiveren drar 390 watt fra strømnettet, men den er oppgitt til å levere 665 watt i utgangseffekt (7x95w). Dette setter vel artikkelen hos Patos i et litt spesielt lys? Der skriver de at forsterkeren ikke kan levere mer UT enn den får INN. For Yamaha sin del virker det som forsterkeren forsterker wattene - 390 watt inn blir til 665 watt ut.

Det var en som skrev her at i stedet for bi-wiring kunne man bruke tykkere kabel. Er dette riktig? Jeg har brukt 2 stk 1.5 kvadrat kabel til hver fronthøyttaler, men hadde det gitt bedre resultat å bruke 1 stk 4 kvadrat?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt kan ikke forsterkes på denne måten, den leverer ikke flere watt en den trekker. Trekker den 390W, gir den ut ca 390W-effekt som svinner til varme.

Spørsmålet er om den kanskje kan trekke mer enn 390W fra strømnettet, og da leverer den også mer ut.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •