Bi-amping, Bi-wire.. ???? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Ble ikke dette litt selvmotsigende?

Men jo jeg får to sett med lik lengde, men to par er lengre enn de andre.
    sånn som jeg har forstått det så kan det paret du bruker til en høyttaler være kortere enn paret til den andre ja! bare du som misforsto joakim...

og når jeg sier paret så mener jeg 4 ledere altså 2 høyttalerkabler...

altså 4 ledere av lik lengde til den ene og 4 ledere av en annen lengde til den andre (men de må fortsatt være like lange som resten av lederne som går til samme høyttalern...)

Enkelt forklart: 2x2m til Høyttaler A og 2x3m til Høyttaler B går fint....

ble mer komplisert enn det er i utgangspunktet dette!

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke dette litt selvmotsigende?

Men jo jeg får to sett med lik lengde, men to par er lengre enn de andre.
    Det jeg mente var att: Hvis man biamper, har man 1 kabel med 2 ledere til diskant/mellomtone, og 1 kabel med 2 ledere til bass. om bass-kabelen er kortere enn mellomtone/diskant-kabelen, går det bra, men ikke om plussen er kortere enn minusen, i samme kabelen. (Det har noe med ohms lov å gjøre, strømmen tar den letteste veien osv.)

Men at man har 2 meter til ene høyttaleren og 3 til den andre skal vel ikke ha noe å si, selvom du har 1 meter ekstra å trykke igjennom strømmene til høyttaleren, så det kan jo bli merkbart, jeg tviler, men om man har superduper-ører og heter Clark Kent, så kanskje. Jeg for min del delte kabelen i ganske nøyaktig 2 like lange deler, bare fordi jeg er skeptisk :-P

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    sånn som jeg har forstått det så kan det paret du bruker til en høyttaler være kortere enn paret til den andre ja! bare du som misforsto joakim...

og når jeg sier paret så mener jeg 4 ledere altså 2 høyttalerkabler...

altså 4 ledere av lik lengde til den ene og 4 ledere av en annen lengde til den andre (men de må fortsatt være like lange som resten av lederne som går til samme høyttalern...)

Enkelt forklart: 2x2m til Høyttaler A og 2x3m til Høyttaler B går fint....

ble mer komplisert enn det er i utgangspunktet dette!
    Ja, tok for meg det i forrige innlegg nå, jeg misforsto kanskje i begynnelsen ja

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg syntes var et paradox var at man ALDRI ville høre forskjell på to forskjellige lengder til fronter, men ved bi-amping så MÅTTE man ha lik lengde, nanosekundet gjelder vel i begge tilfeller?

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    kan være dumme spørsmål dette, men skal prøve biamping for første gang på min nye Harman/Kardon AVR 255 om ett par dager...

har det noe å si om man kjører en back-kanal å en front-kanal i samme høyttaler? eller må man kjøre front-front i en og back-back i den andre?

og vil biampingen automatisk fungere også i stereo siden det som regel er bare front-utgangene som spiller?...

Hei!

Jeg har selv AVR355 og:
    Det er ikke mulig å Bi-ampe H/K receivere med de interne kanalene.
    Du må i så fall bruke en ekstern effektforsterker å Bi-ampe med.
    Dette har noe med hvordan Harman bygger opp strømforsyningen sin på.

Er ikke helt sikker, men hvis dette gjelder AVR355 så regner jeg nesten med at det samme gjelder AVR255

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reksen, sjekk som vanlig manualen, står sikkert deri vettu....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sax
    Hei!

Jeg har selv AVR355 og:
    Det er ikke mulig å Bi-ampe H/K receivere med de interne kanalene.
    Du må i så fall bruke en ekstern effektforsterker å Bi-ampe med.
    Dette har noe med hvordan Harman bygger opp strømforsyningen sin på.

Er ikke helt sikker, men hvis dette gjelder AVR355 så regner jeg nesten med at det samme gjelder AVR255

Men man kan bi-wire?

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akando
    Men man kan bi-wire?
    Det kommer jo an på høyttaleren.

Når man kjører bi-wire så bruker man fremdeles bare 4 (2 pr høytt.) utganger fra receiver. Men kabelen blir altså splittet slik at man i høyttaler enden har 4 kontaktpunkter. Som nevnt tidligere så er det viktig å fjerne metallskinnen mellom terminalene på høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anmoe
    Hvilket lydregister bør man sette de "beste" kablene på?Skjønner det at dette går an, men spørmålet er vel egentlig om man kan få en forringelse med et par kabler som er noe kortere og evt dårligere kvalitet koblet på denne måten. Noen som har fomeninger?
    Har akkurat satt min Denon AVR-2808 til å biampe Ikon 6. Det andre settet med høyttalerkabler var bedre enn de jeg hadde fra før. På hifi-klubben ble jeg rådet å sette de beste kablene til diskant/mellomtone. (har samme lengde på alle kablene).

Det jeg syntes var et paradox var at man ALDRI ville høre forskjell på to forskjellige lengder til fronter, men ved bi-amping så MÅTTE man ha lik lengde, nanosekundet gjelder vel i begge tilfeller?
    Vil tro en reciever klarer å korrigere forskjell i kabellengde til høyre/vensre kanal. Å korrigere bass/diskant pga ulik kabellengde blir tilnærmet umulig. Dette er bare tanker, vet ikke om det er tilfelle, burde kanskje lest meg opp litt før jeg mener.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte forskjellige kabler,og forskjellige lengder! Tok bare noe jeg hadde liggende for å prøve dette! Og jeg ble hvertfall fornøyd med resultatet uansett! Så jeg tror ikke dette har så mye å si! Vil tro du må ha noen utrolige ører for å høre at kablene har ulike lengder!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke det jeg sa, jeg sa at pluss og minus må være like lange, ellers kan det bli feil.

Som nevnt over her, så er det nok ikke så farlig om høyttaler A har 2 meter kabel og høyttaler B har 3 meter.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Jeg brukte forskjellige kabler,og forskjellige lengder! Tok bare noe jeg hadde liggende for å prøve dette! Og jeg ble hvertfall fornøyd med resultatet uansett! Så jeg tror ikke dette har så mye å si! Vil tro du må ha noen utrolige ører for å høre at kablene har ulike lengder!
    Vel, nå er det jo folk som påstår de hører forskjell på klangen/fargen kablene har også. (Ikke fysisk, men den klangen/fargen de gir til signalene før de når høyttalerne)

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Vel, nå er det jo folk som påstår de hører forskjell på klangen/fargen kablene har også. (Ikke fysisk, men den klangen/fargen de gir til signalene før de når høyttalerne)

Jeg mener at slikt Kalles Placebo.
    Jeg antar at det er forsjell på en 70år gammel oksidert kobber kabel og en 4mm OFC kobber fra biltema. Men sistnevnte og Nordost eller Taralabs til x000 kr tviler jeg på.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking kabler

skal bli mitt neste steg opgradere alle rca og høytaler kabler
    må stå litt i stil

biltema

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av apsis
    Vil tro en reciever klarer å korrigere forskjell i kabellengde til høyre/vensre kanal.
    Det tror ikke jeg, ikke tror jeg det er behov for det heller mtp strømmens hastighet!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Jeg mener at slikt Kalles Placebo.
    Jeg antar at det er forsjell på en 70år gammel oksidert kobber kabel og en 4mm OFC kobber fra biltema. Men sistnevnte og Nordost eller Taralabs til x000 kr tviler jeg på.
    Jepp, der deler vi samme mening.
    Men jeg er åpen for testing, så det hadde vært morro å testet forskjell. Nå er det mulig sjangsen byr seg, og det er godt mulig jeg må tygge ordene selv.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Det tror ikke jeg, ikke tror jeg det er behov for det heller mtp strømmens hastighet!
    uansett om strømmen har en hastighet, kall det X, og bruker si 2 sekunder på 2 meter, teorien 1 sekund pr meter, så vil den jo bruke i TEORIEN 3 på 3 meter.

Mulig teorien min sprekker, men. vi snakker vel uansett om nanomikrosekunder her så.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Ja jeg også har sett det,men det har jeg vanskelig for å tro! Hvertfall hvis man skal sammenligne kabler av samme kvadrat,og en lengde på 2-3 meter!
    Men skjønner jo at det er tungt å si at man ikke hører forskjell,hvis man har svidd av flere tusen bare på et par HT-kabler også da
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking kabler

bruke flere tusen i stereo componenter for å bruke biltem kabler ?

ehhhhhhh? nei takk :-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    bruke flere tusen i stereo componenter for å bruke biltem kabler ?

ehhhhhhh? nei takk :-D
    Det kalles indra kjänslan, har jo ingenting med å gjøre om det faktisk blir bedre eller ikke med dyre kabler. Men dette var ingen kabeldiskusjon, sådan.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •