Music Angel og Alternativaudio-forum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Music Angel og Alternativaudio-forum

På Alternativaudio.com er den en interessant tråd om Music Angel KT88 hvor Svein_B viser til pene lave forvrengningsmålinger og pene firkantpulser i triode, men ikke pentode. Han har funnet et avvikende eksemplar (som vanlig der på forumet, gjerne til mye lavere pris på auksjon) som man så kan vise forbedringspotensiale på. I dette tilfellet er avvikelsen at grid stop-motstandene er fjernet (redusert til 1 ohm).

Svein_B konkluderer med at forsterkeren er på grensen til å være ustabil i stilling pentode, og han infører en liten kondensator i feed back-sløyfen for å rette problemet.

Til dette er å si at Music Angel KT88 i alle versjoner inntil nylig har vært helt stabil og kan kjøre uten belastning på utgangen (som signalforsterker).

Jeg har testet et eksemplar her innkjøpt 2007 med firkant-pulser 10 kHz, og pulsene ser identiske ut i triode og pentode. En smule rundere kanter enn bilde 1 nederst, omtrent som bilde 3. Dette var vår versjon 1. Deretter ble et annet eksemplar testet, versjon 3 med høyere råforsterkning og sterkere motkobling - mange har denne. Kanskje den beste. Denne viste seg å ha en smule oversving på firkant-pulser i stilling pentode, men det var lite og ikke noe å kritisere. Kun en smule mer enn på bilde 4. Triode som bilde 1. Flott resultat !

En smule oversving (gjerne ved ca. 100 kHz) som ovenfor ser man også på f.eks. gode pickup-elementer og medfører i lyttetester subjektivt en litt økt følelse av hurtighet og luftighet i toppregisteret. Og trafo-koblinger gir generelt også noe av dette. Det har ingenting med "ustabilitet" å gjøre.

Ved å erstatte ECC81 med ECC82 i inngangen på versjon 3 forsvant det lille oversvinget fullstendig - ECC82 er jo et audio-rør (og gir lavere råforsterkning og feed back), mens ECC81 er et "hurtig" høyfrekvensrør. Med ECC82 ble pentode-firkantene som i bilde 1, triode kun ubetyderlig "rundere".

Svein_B har altså et problem med sin forsterker som vi ikke har sett på noen Music Angel ellers. Det som atskiller Svein_B's forsterker fra "de gode gamle" er at grid stop-motstandene er fjernet. Dette har nok Music Angel sett seg nødt til å prøve etter all balladen på DIY-nettet skapt av den PR-kåte Hr. Lampizator (Lukasz Fikus). Det er derfor mulig at fjerningen av grid stopperne er det som har medført at forsterkeren til Svein_B er noe ustabil. Alternativt kan det dreie seg om en feil i akkurat hans eksemplar eller i måleoppstillingen hans. En mulighet er at hans forsterker representerer billig B-vare med litt dårligere utgangstransformator - denne vil da gi sterkere fase-dreining og vil kreve spesiell kompensering i feed back-sløyfen - hvilket egentlig gjelder mange kjente rørforsterkere, men generelt ikke Music Angel.

Bildene:
    Jeg har tillatt meg å kopiere oscilloscop-bildene fra tråden til Svein_B på AA-forum.

Firkant-pulser 10 kHz fra venstre til høyre på hans forsterker:
    1) Triode, pene pulser.
    2) Pentode, med ringing (ustabilitet) opp mot ca. 100 kHz på Svein_B's forsterker.
    3) Triode etter korreksjon v/Svein_B i feed-back - litt mer avrundet form.
    4) Pentode etter korreksjon v/Svein_B i feed-back - gode firkanter.

Newcomer Tropp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forumet blitt kvitt viruset som har herjet der enda?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei såvidt jeg vet er viruset der for fullt, og det er ingen som gjør noe med det - og sjefen for forumet har sluttet å gi lyd fra seg. Problemet er at om man søker et tema på Google og tilfeldigvis kommer inn der så kan man straks få virus i maskinen. Altså blir folk straffet for interessen man måtte ha for "alternativ hifi". Man kan jo lure på om det er noen som aktivt ønsker dette.

Newcomer Willy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter i disse dager og venter på en MA fra Kina. Blir i grunnen litt engstelig etter å lest denne tråden med bemerkninger om billigeksemplarer på auksjoner. (Fikk kjøpt min relativt rimelig på en auksjon). Åraken til at jeg nå har bestemt meg for å prøve en rørforsterker er at jeg ikke lenger finner det lydbildet som jeg satte slik pris på på 60-70 tallet, og håper da på at "gammeldags rørlyd" vil være det saliggjørende. Er nå redd for at jeg har kjøpt et billigeksemplar med dårlige komponenter med derav følgende dårlig lyd. Mitt spørsmål er: Hvordan skal jeg finne ut hvor i MA'n det er spart på kvaliteten til komponentene og hvor får jeg tak i gode? Jeg bygde noen klasse-A forsterkere på 70-tallet så jeg skulle vel fortsatt kunne svinge loddebolten og lodde inn komponenter i den kommende MA. Jeg har fulgt Kjell B i de fleste trådene vedrørende MA på dette forumet og mine spørsmål er vel helst rettet til deg.

Willy

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det går nok bra, men man får jo gjerne det man betaler for.

Vil tro det selges noen B-varer til spesiell lav pris - dette vil være produkter som er returnert av forskjellige grunner og så prøver man å få de solgt igjen. Jeg kjøpte selv en slik B-vare av Music Angel forforsterker ("Marantz 7") - feilene var en design-feil i frontplaten og noen spesielt dårlige rør som fulgte med. Etter rørbytte var den helt OK.

I mitt tilfelle visste jeg om feilen - den var avbildet m/feil av en "ærlig billig-selger" i HongKong og jeg følte meg ikke snytt.

Den største "feilen" man idag risikerer, er at noen eksemplarer av Music Angel KT88 selges med grid-motstandene fjernet. Istedenfor 10-22K står det noen 1 ohm-motstander der, altså i praksis en ren tråd. Dette skyldes nok en tragisk figur på internett som har laget mye ballade, se Lampizator.

Disse klipper man av (IKKE lodd løs) og lodder så på de riktige grid-stopperne (Allen-Bradley carbon composition). Så lyder forsterkeren bedre og er helt stabil under alle driftsforhold. Jeg fikk nettopp mail fra en av våre svenske venner - han gjorde dette etter råd fra meg - han hadde sammenlignet to nye ex - det ene uten grid-stoppere. Lyden ble så helt topp hos han.

Og husk - det er nesten bare Music Angel som benytter gode passive komponenter - ellers produseres det meste idag med computer-komponenter, enten vi snakker om rør eller annet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •