Ny stereo, hjelp til grønnskolling..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny stereo, hjelp til grønnskolling..

Mitt gamle studentanlegg, snart 20 år gammelt, synger på siste verset: Infinityhøytalerne ser ut som 2 velbrukte hoggestabber, Mission Cyrus one'en knitrer som peiskos og har defekt strømbryter etc, den gamle Technics CD-spilleren blir mer og mer sær på hvilke CD'er den finner det for godt å spille.

På tross av forpliktelser med kone, unger og hus er heldigvis lommeboka litt romsligere nå enn hva den var, planlegger derfor å bruke 20-25 K på nytt anlegg. Har søkt rundt på nettet og tror jeg har bestemt meg for høytalere, nemlig B&W DM683. Spørsmålet blir derfor: Hva skal jeg kjøpe av (integrert) forsterker og CD spiller som kan yte høytalerne rettferdighet? Hører mest på visemusikk av ymse slag, rock av det lettere slaget og noe klassisk.
    Disse Stereopakker | Stereo | Soundgarden virker fristende, men er forsterkeren sprek nok? Andre forslag til forsterker/CD-spiller mellom 10 og 15K? Og, med fare for å stille spørsmål litt utenfor underforumets intensjoner, hva er fornuftig å bruke av penger på signalkabel og høytalerkabler til et slikt anlegg?

JILDG

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde av det gamle anlegget?

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morn du.

B&W er fine høyttalere det, veldig allround.
    eneste minuset, er at dem krever endel krefter. iallefall 683.

muligens Vincent? har hørt de er veldig varme i lyden på B&W, hvis ikke kansje lyngdorf?

vil tro at du må iallefall opp i samme prisklasse med forsterkeren, som med høyttaleren. Men til gjengjeld så får du meget god lyd!a

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok dessverre ikke i posisjon til å gi deg veldig konkrete forslag, til det har jeg vært for trofast til det anlegget jeg til enhver tid har hatt og ikke utforsket terrenget nok. Tidligere erfaringer bygger på kombinasjon Denon/Dali og NAD/Dali. Siste som hjemmekino med Dali Evidence. Jeg var storfornøyd med lyden på hjemmekino, men syntes det ble noe tamt i stereo.

Da lynet sørget for at forsterker og dvd-spiller tok kvelden for noen uker siden var jeg plutselig på markedet igjen - men ganske blank om hva som er gangbart på markedet. Etter mangfoldige timer på dette forumet ble fristelsen på rør-forsterker stor. For meg handler musikk om å lytte (les: i den forstand at musikkstil som ikke i utgangspunktet tiltaler meg ofte blir til nytelse om instrumenter og stemmer blir fremstilt klart, fyldig, luftig, presist og dynamisk), det er akkurat slik rør-forsterkere blir omtalt.

Det endte som det måtte gå; ny Shanling CD-300 (rør) og den mye omtalte Music Angel KT-88. Dette er nå koblet opp mot Dali Evidence 470. Resultatet er en klang jeg aldri før har hørt Dali'ene har tilbudt. Fra tidligere å høre en rytme (tapping på gitar, lett tromme e.l.) i en innspilling med John Lee Hooker, hører jeg nå at mannen tapper rytmen med sko - sko med hel faktisk!

Rør-forsterkere er nok noe sære hva gjelder høyttaler-valg, men med god match tror jeg ikke du blir skuffet. Jeg har bedre lyd enn noen gang, men ifølge de vise herrer i forumet kan dette bli "meget bedre". Jeg søker og skal forsøke meg på en butikk-til-butikk-runde for å lytte.

Uten selv å ha hørt, kun lest tester og omtaler er fristelsen for Monitor Audio RS6 eller Klipsch RF82 to "hotte" kandidater. Sistnevnte er ifølge kona ganske fjern fra hennes ønskeliste rent utseendemessig - men ei brosjyre her og ei brosjyre der kan med tiden gi aksept for å slippe maset (eller sette kroken på døra for bytte fullstendig...:-| )

min anbefaling: les litt om rør-forsterkere før du bestemmer deg for hva du vil ha. Lykke til.:-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser noe kjent med dette anlegget...
    Har du bilde?
    Mission Cyrus One var en av mine første audiofile oppevelser sammen med Infinity RS 4000 og en systemdek...

Dessverre er det som du sier: Dette holder nok ikke mål lenger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •