Hjelp til kjøp av forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av forsterker

Har nå planlagt og kjøpe desse høgtalerne.
    Så nå må jeg også ha en forsterker. Jeg har lite peiling på sånt så håper noen tar seg bryet med og hjelpe meg og finne en.

Behovet mitt:
    Jeg trenger kun en sterio forsterker. Jeg har en kjellerstue med surround, projektor etc....

Jeg skal koble til dvd/cd, tv og en pc. Skal primært brukes til musikk.

Jeg vil helst ikke overstige 2500,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter og ha surfet litt rundtomkring so har jeg funnet desse to... Er det noe å satse på?

SONY HIFI FORSTÆRKER. 2X70W

og

Onkyo A-9155

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil kjøpe brukt, og denne er til salgs enda så ville jeg kanskje gått for den. http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=34484&cat=13
    H/K og Patos skal etter sigende passe greit sammen, uten at jeg har har førstehåndserfaring.

Av de to du linker til ville jeg kikket nærmere på Onkyoen.

Cambridge hos Kjøp hjemmekinoanlegg, stereoanlegg, høyttalere og flatskjerm TV hos Hi-Fi Klubben! har også bra rykte på seg i den rimelige enden av skalaen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer også å kjøpe en hjemmekino forsterker i staden for en stereo forsterker. Hvordan blir det da å spille vanlig musikk på anlegget?

Vil jeg få samme gromlyd, eller vil anlegget spille dårligere.

Her er et tenkt oppsett med sterio:
    Patos 310 MK2 og Cambrigde forsterker

Og her er et tenkt oppsett med hjemmekino løsning:

Nad receiver
    Front: Patos 310 mk2
    Center: PATOS Basic 210C
    Bak: PATOS Basic 110

Følgende spm:
    Trenger jeg sub på hjemmekino løsningen?
    Vil Stereo alternativet spille bedre musikk fra cd en hjemmekino løsningen?
    Innspill ønskes på hjemmekino løsningen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først og fremst er ute etter å bruke to kanaler vil det i de fleste tilfeller lønne seg å investere i stereoforsterker fremfor surroundreceiver. Det finnes noen få unntak (bl.a. Yamaha etter sigende) men dem er det ikke mange av.

Med tanke på de to oppsettene du linker til ville jeg gått for stereooppsettet dersom du ikke "må" ha surround. Og dersom du skal til med surround er sub nesten obligatorisk, men det begynner det snart å bli i et stereooppsett også IMHO
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spare porto kunne jeg kanskje tenkt meg og bestille forsterkeren frå samme butikk så jeg kjøper høgtalerne. Har funnet et sony forsterker... Vil ikke denne være ok med de patos høgtalerne?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan strekke budsjettet litt så ville denne være et bedre valg. Selv om den på papiret leverer mindre effekt så vil den nok i praksis være kraftigere. Og du vil garantert bli mer fornøyd.

Har problemer med å anbefale deg den Sony forsterkeren...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjappe tilbake meldinger... Holder på på andre forum med men det virker som du vet hva du snakker om.

Har blitt overbevist om å gå for 410 MK2
    Og vurdere fortsatt cambridge forsterker.

Hvordan går desse ihop?

eventuelt NAD forsterker

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville hatt hakket større forsterker, men av de to siste du linker til ville jeg gått for NAD tror jeg.
    NAD har ofte pre-out, slik at du kan koble til en størrre effektforsterker senere, men jeg kunne ikke se noe om det på den du linket til, men det er mulig at den har det likevel.

Det du skal være oppmerksom på er at dersom du har en liten (relativt begrep) forsterker og prøver å presse denne til å yte mer enn den kan så kan det gå galt. Spesielt hvis du skrur opp nivået på basskontrollen og skrur opp volumet, så kan den begynne å forvrenge signalet, og om du da ikke skrur ned kan dette gå ut over høyttalerne, spesielt diskantelement har en endens til å ta kveld da. Dette er litt av grunnen til at jeg gjerne vil ha deg til å se på litt kraftigere forsterkere, slik at du kan unngå slike poblemer. Særlig dersom du vil ha gulvstående høyttalere kan du komme ut for dette, men spiller du med "normale" lydnivå er det ikke noe problem. Dagens advarsel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom med en krokret anbefaling på forsterker på mk2 310 høgtalerne og mk2 410 høgtalerne.

Jeg er ingen ungdom lenger så musikken skal ikke "guffes" opp. Anlegget skal stå på stuen og god musikk skal nytes mens ungene sover. Og litt høgre musikk i lystigere lag.

Grunnen til at jeg vil ha mk2 410 er at der er mer "bass" en på 310.

Håper du tar deg bryet med flere konkrete anbefalinger

I utgangspunktet vil jeg holde meg under 5000,-

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig vil jeg råde deg til å prøve en av Cambridges Azur forsterkere...

Disse er ganske rimelige og har bra byggekvalitet, har også pre out og mulighet for sub.

Disse Azur forsterkerne er meget stilige og har dessuten en varm og oppløst lyd til å være i den prisklassen. Er ellers ganske nøytral også....

NAD er vel ikke akkurat nøytral men har hard bass, heavy og spiss diskant for alle penga... Ganske ungdommelig basse lyd om du forstår hva jeg mener. Nad har mye kraft men ikke så oppløst lyd.
    Oppløst lyd trenger du om du hører på litt forskjellig musikk.

Råder deg til se på noen av de nye Pioneer forsterkerne og Cambridge sine, slik at du får kvalitetslyd også. Etter min mening er nemlig kvaliteten og oppløsningen på lyden vel så viktig som kraft og effekt.
    Ekstra kraft og effekt kan du jo dessuten kjøpe siden om du skulle ha behov for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Personlig vil jeg råde deg til å prøve en av Cambridges Azur forsterkere...

Disse er ganske rimelige og har bra byggekvalitet, har også pre out og mulighet for sub.

Disse Azur forsterkerne er meget stilige og har dessuten en varm og oppløst lyd til å være i den prisklassen. Er ellers ganske nøytral også....

NAD er vel ikke akkurat nøytral men har hard bass, heavy og spiss diskant for alle penga... Ganske ungdommelig basse lyd om du forstår hva jeg mener. Nad har mye kraft men ikke så oppløst lyd.
    Oppløst lyd trenger du om du hører på litt forskjellig musikk.

Råder deg til se på noen av de nye Pioneer forsterkerne og Cambridge sine, slik at du får kvalitetslyd også. Etter min mening er nemlig kvaliteten og oppløsningen på lyden vel så viktig som kraft og effekt.
    Ekstra kraft og effekt kan du jo dessuten kjøpe siden om du skulle ha behov for dette.
    Finner bare en Azur forsterker hos hifiklubben? Jeg har svært lite peiling på sånt, derfor må jeg ha det inn med t-skje. Og den azur forsterkeren koster bare 1998,- Og må vel være for liten? Trøkk og ungdomsbass er ikke viktig... Jeg er ute etter den gode "grooom" lyden

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei de har mange minst 5 ell 6 forskjellige klasser....

Se her... Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben

Hva med Cambridge 740-A?

100w i 8 Ohm... dessuten får du også kvalitet på lyden for 5600,- Ikke bare en ringtrafo som er slengt inni en Nad... Tenker da på de rimelige Nad forsterkerne.

Har selv hatt Nad, det spiller festlig høyt på fest..
    Men sang høres helt jævlig ut, og om du hører på noe som helst annet enn heavy, tekno eller bassete pop så vil jeg ikke akkurat anbefale Nad med det første.

Altså helt perfekt som ungdomsforsterker eller party forsterker ikke så ønskelig til variert musikk kanskje...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en liten rørsak hadde vært noe? Music Angel eller noe slikt?
    Mye mikk med import osv. pluss at det nok tar litt tid, men den skal være veldig god da

Begynner du å nærme deg 5000,- så er vel kansjke H/K ha et alternativ også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten rettelse... 5000,- inkl. høgtalere Så da blir det en forsterker til max 3000,-

Hva med 640A? eller greier jeg meg med 540A?
    Hva vil den vesentlige forskjelen være.... Bør jeg kjøpe mk2 310 eller 410?

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det snakk om 5000,- for HT og Forsterker? eller bare forsterker.
    Hvis det er 5000,- for bare forsterker. så får du plutselig mye å velge imellom.

XTZ Class A100 D II Sølv Farve
    Denne kommer på litt over budsjettet hvis den må sendes. Men dette er er skikkelig potent forsterker.
    Her er også en test av den.
    http://avforum.no/forum/tester-audio...-a100-dii.html

Edit: så den ikke før nå. Da blir denne i det dyreste laget...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge Audio 640A v1 Sort
    Her er det en billig brukt 640

Du vil få litt ekstra krefter med 640 kontra 540, noe som vil gi deg mer kontroll i bassen, mindre romling, mer kontant bass.

Ville vel valgt 410 mk2 sammen med den, det bør den greie relativt greit, tror ikke Patos er spesielt vanskelige å drive.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Huldal
    En liten rettelse... 5000,- inkl. høgtalere Så da blir det en forsterker til max 3000,-

Hva med 640A? eller greier jeg meg med 540A?
    Hva vil den vesentlige forskjelen være.... Bør jeg kjøpe mk2 310 eller 410?
    Hei, selv har jeg falt helt for denne modellen Cambridge640A.
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 640A v.2 Integrert forsterker

Denne har som du ser 75 effektive watt i 8 Ohm. For Patosene dine med to basselement og en diskant så tror jeg du klarer deg fint med dette.
    Dessuten har den også Pre out som du ser, noe som betyr at du kan bygge ut forsterkeren dersom du skulle bytte til større høytalere siden.
    Forsterkeren koster litt over 3000 noe som er innenfor ditt budgett.

Så kan man alltids ønske seg mer effekt, her ligger også forskjellen 75watt mot 100watt.
    Men som du sier skal du ikke spille voldsomt høyt ofte, bare til fest... man kan spille ganske høyt med 75watt etter min mening, tror ikke Patosene er så tungdrevne heller, men de kan sikkert ha godt av litt ekstra om man skal dundre på med høyt volum.

Jeg tror som sagt at du skal fokusere på lydkvaliteten først og siden se hvor mye effekt du skulle trenge...

Om du allikevel skulle velge en forsterker som satser på effekt framfor lydbehandling, så råder jeg deg mye heller til å velge Harman Kardon fremfor Nad.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror 540 blir litt vel lite igjen, men det kommer allikevel an på høytalerne hvor lettdrevne de er.

I prinsippet så er det bedre med for mye watter enn for lite, så tror ikke du skal gå lavere enn 640A

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste nettopp noe skummelt.
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...s-410-mk2.html
    patos b110 som blir lansert til uka

Er det samme problem med de høytalerne som selges i de andre nettbutikkene i norge?
    Står at det er store avvik mellom høytalerne!?? de sier elementene er av Skikkelig plastikk shit!
    Det virker jo ikke akkurat som patos? Sånn de en gang var? eller er det kun de fra netthandelen som er kina kopier?

Noen som har lest alt om disse problemene? som løse magneter, veldig mørk diskant osv?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •