Hjelp til kjøp av forsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Cambridge Audio 640A v1 Sort
    Her er det en billig brukt 640

Du vil få litt ekstra krefter med 640 kontra 540, noe som vil gi deg mer kontroll i bassen, mindre romling, mer kontant bass.

Ville vel valgt 410 mk2 sammen med den, det bør den greie relativt greit, tror ikke Patos er spesielt vanskelige å drive.
    Hva er forskjel på v1 og v2?

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det står her
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 640A v.2 Integrert forsterker

Uansett så er den han refererer til solgt...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Huldal
    Hva er forskjel på v1 og v2?
    Si det du

Fant dette i arkivene til Hifiklubben om 640 v1 ...

• 2 x 65 watt i 8 ohm
    • 2 x 100 watt i 4 ohm
    • Ringkjernetrafo
    • 5 linjeinnganger
    • MM-inngang kan ettermonteres
    • Størrelse: 43x10x32 cm (BxHxD)
    • Nettovekt: 7 kg

Av utseende er denne modellen helt identisk til den rimeligere 540A. Med effekt på 2 x 65 watt er Azur 640 derimot 30% kraftigere, og har i tillegg mer forseggjort oppbygning.

Oppbygning
    Det er tre store forskjeller mellom 540A og 640A. Den ene er at strømforsyning er kraftigere, noe som tillater at Cambridge kan ta ut mer effekt. For i tillegg å holde lydkvaliteten på et enda høyere nivå er deler av kretsløpene i forforsterkerdelen bygget opp som klasse A. Dette gir lavere forvrengning og en generelt mer åpen og "renere" gjengivelse. Siste forskjell er valg av komponenter, og i 640A brukes det polypropylen kondensator fremfor en rimeligere type. Denne typen kondensator er i stand til å lade seg opp og ut hurtigere, noe som ofte gir bedre transientgjengivelse.

Lyden
    Med mer effekt er 640A en forsterker som kan brukes med større og mer krevende høyttalere. I tillegg vil den også ha bedre kontroll over høyttalerne, noe som betyr at du kan spille litt høyere og samtidig få bedre bassgjengivelse. Den vil låte mer dynamisk og uanstrengt – og da spesielt på høye lydnivå.
    Oppgraderingen som Cambridge har valgt å gi 640A fremfor den rimeligere modellen gir også lavere forvrengning. Målt over hele frekvensområdet i 8 ohm er denne kun halvparten av hva 540A gir, og også dette er med på å gjøre 640A til en lydmessig bedre.

Beskyttelseskretsløp
    Mens tidligere Cambridge-modeller har vært utrolig enkle konstruksjoner, har Cambridge på 640A lagt litt ekstra i sikkerheten. Det har de gjort ved et kretsløp som de kalles CAP5. Dette overvåker forsterkeren, og sørger for at den slås av hvis det skulle oppstå kortslutning eller for høye driftstemperaturer.

Oppgradering
    640A leveres i utgangspunktet kun med linjeinnganger. Skulle du derimot ønske å koble en platespiller til den kan 640A oppgraderes med MM-platespillerinngang. Monteringen av denne må gjøres hos Hi-Fi Klubben eller på et Hi-Fi Klubben-godkjent verksted.
    Oppgraderingen koster 298 kroner pluss arbeid.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da takker jeg for all hjelp. Satser på Patos MK2 410 fra datakjeden og Cambridge 640a (satser på å finne en brukt forsterker)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netthandelen har vært litt kjent for å gi ut varer med såsådær kvalitet uten at de sier ordentlig ifra.

Særlig gjelder dette høytalere, mulige piratkopier og også avik fra produsent, firma ol.

Jeg husker veldig godt Dynavoice M65 asiaversjonen som man fant ut at var produsert på fabrikkene i Kina men muligens uten firmaet Dynavoice sin viten.
    De hadde også brukt andre komponenter som endret lyden litt.
    Samtidig så solgte også Netthandelen en drøss med originale Europaversjoner med idnummer...... Ble litt hipp som happ..
    De ble testet opp mot hverandre.. husker asiaversjonen hadde dårligere diskant, men at den faktisk skulle ha bedre lyd ellers... om jeg husker rett.

På Patosene virker det jo faktisk som det er en feil og ikke bare forskjellige komponenter. Synes det er ganske dårlig av netthandelen å ikke skrive dette på annonsene...
    Man kan sef beregne kostnaden for delefilteret, slå til på en bra pris og allikevel komme meget godt fra det med en bra høytaler.

Men allikevel burde det vært bedre informert fra netthandelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer jeg til å handle hos datakjeden og da regner jeg med at det er originale varer.

Men hvordan vil anlegget jeg har valgt ; fungere som karaoke?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke fylle diskotek med lyd, men om du ikke trenger 120dB så kan du nok fint kunne bruke det i heimen. Tenker da på Singstar til PSx eller lignende

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg noen andre alternativer enn Cambridge 640a på de høgtalerne? Jeg ønsker som sagt den fine groom lyden og ikke markert eller hard bass, og skal ikke spille høgt....

Må ha litt andre alternativer siden jeg ønsker og kjøpe brukt. Kan gå dagevis før jeg finner en cambridge tilsalgs, og den er nok solgt før jeg finner annonsen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon PMA-1500, kan få den ned mot 3000,- i noen tilfeller. Den er bygd som en tanks og driver det meste, knall forsterker i alle de forskjellige utgavene.

om du kikker på bruktbørsen på Hifisentralen så kan du kanskje finne noe. FINN.no - Mulighetenes marked. Annonser for kjøp og salg av nytt og brukt, eller ledige stillinger. er også en grei plass å lete.

F.eks. NAD forsterker C370. NAD DVD/ CD/ MP3 T562 | FINN torget

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg bruke 3k på en forsterker så kjøper jeg en ny cambridge 640. Jeg tenkte mer på brukt i 2k klassen. Men takk for forslag.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka på finn...
    Fant en Pioneer 400-X og en HK 670...
    Men, de var grovt overpriset mtp at de er over 10år gamle

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke 3-4 veker på å finne en brukt cambridge, hvis ikke dette lykkes så kjøper jeg en ny

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart du vil finne en

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det å handle Cambridge forsterkere fra ebay/usa? Finner ingen spesifikasjoner på hva "input voltage" er? Er det innebygd "elemenator"? er det bare og klippe av støpsel og sette på et "norsk" støpsel? Eller er den amerikanske versjonen beregnet på 110volt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha litt inn me t-skje her... Har nå forstått at cambridge 640 går best til patos 410 mk2... Men hvis jeg velger Patos 310 mk2, hvilken forsterker bør jeg gå for da? Cambridge 340 eller 540?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det funker dårlig med USA import... i såfall må forsterkeren ha Volt bryter for det Europeiske marked... noen forsterkere har dette men langt fra alle.

Du bør velge den med mest effekt/watt dersom du har råd.
    Prisen er vel ikke så forskjellig på de uansett.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Du bør velge den med mest effekt/watt dersom du har råd.
    Prisen er vel ikke så forskjellig på de uansett.
    Godt råd, effekt/watt kan også skrives som strømsterk enkelte ganger.

Du vil sjelden synes at du har for mye krefter, men det er fort gjort å savne for lite. Jfr. kjøring med ferietung bil

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Huldal
    Må ha litt inn me t-skje her... Har nå forstått at cambridge 640 går best til patos 410 mk2... Men hvis jeg velger Patos 310 mk2, hvilken forsterker bør jeg gå for da? Cambridge 340 eller 540?
    -------------------------

Danke

Dersom du allikevel ikke vil kjøpe nytt, så råder jeg deg til å kjøpe en gammel Pioneer forsterker.
    Disse har en fantastisk oppløst litt varm lyd som passer de fleste høytalere siden de også ellers er ganske nøytrale i lyden.

Ikke tenk på å kjøpe 340 eller 540.... Du sa jo at du hadde 5000 i budgett, da har du råd til 640 da? for 3400,-

Du skjønner det at det er ikke bare effekt og strøm du taper ved å velge en rimelig forsterker. Byggekvalitet og det tekniske raser nemlig også ned. Det viktige er jo at du får gromlyden og den får du ikke for 1500kr...
    Les hva de skriver i annonsen, bedre tekniske løsninger, komponenter og effekt. Alt dette kun for ca700kr ekstra...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går for 410 mk2.... Og leter fortsatt etter en brukt cambridge 640.... Men hva skal jeg se etter på andre forsterkere? F.eks pioneer... minimum effekt? 2x80 i 8 ohm? eller bedre?

Har funnet noen pioneer forsterkere fra midten på 80 tallet.... Kan ikke si de passer inn i stua... men de er dog kraftige og rimerlige

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •