crossover på receiver.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question crossover på receiver.

hei, jeg har nettop kjøpt en ny receiver, det er en pioneer vsx-818v, jeg har også cerwin vega ve-5m og centeren i samme serie, suben er ARGON Sub 8 jeg har ingen bakhøyttalere. skal jeg stille crossover på forsterkeren før jeg bruker mcacc eller stilles den inn automatisk? det går an å stille den på 50, 80, 100, 150, og 200hz. hva skal den stilles på? den står på 100hz som standard.

skal jeg sette crossover på selve suben på fullt?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal

1. skal jeg stille crossover på forsterkeren før jeg bruker mcacc

2. eller stilles den inn automatisk?

3. skal jeg sette crossover på selve suben på fullt?
    1. nei

2. ja - helt til slutt velger du SMALL på alt og deling på 80Hz

3. ja, hvis den ikke kan disables

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk, skal prøve det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nå kjøpt ARGON 6240, ARGON 6250C og ARGON 6210S. fronthøyttalerne går ifølge spesifikasjonene ned til 45Hz, skal crossover på receiveren fremdeles stå på 80Hz og fronthøyttalerne på small? stiller jeg frontene på large som de også blir satt til etter å ha kjørt mcacc blir det ikke noe lyd fra suben, hvorfor det?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nå kjøpt ARGON 6240, ARGON 6250C og ARGON 6210S. fronthøyttalerne går ifølge spesifikasjonene ned til 45Hz, skal crossover på receiveren fremdeles stå på 80Hz og fronthøyttalerne på small? stiller jeg frontene på large som de også blir satt til etter å ha kjørt mcacc blir det ikke noe lyd fra suben, hvorfor det?
    Crossover skal fortsatt stå på 80Hz samt alle høyttalere i Small. Setter du frontene som Large spilles de som en fullfrekvent høyttaler. Noen recivere kobler da ut subben.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal crossover stå på 80Hz uansett hvilke høyttalere jeg bruker? jeg prøvde å sette den på 50Hz men da ble det lite lyd fra suben. hva med den bass PLUS instillingen på receivern, når skal den brukes? den argon suben jeg har er vel litt liten å bruke med disse frontene kanskje, jeg ser på web sidene til hifi-klubben at de anbefaler den argon suben med en tolvtommer til disse frontene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

skal crossover stå på 80Hz uansett hvilke høyttalere jeg bruker? jeg prøvde å sette den på 50Hz men da ble det lite lyd fra suben. hva med den bass PLUS instillingen på receivern, når skal den brukes? den argon suben jeg har er vel litt liten å bruke med disse frontene kanskje, jeg ser på web sidene til hifi-klubben at de anbefaler den argon suben med en tolvtommer til disse frontene.
    Ja, la crossover stå på 80Hz uansett. Hva denne bass plus er vet jeg ikke.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du setter bassen til "PLUS" vil subben spille sammen med høyttalerene som er satt som "LARGE"...

Prøvd de forskjellige innstillingene og avgjør hva som låter best i dine ører.

Selv har jeg satt alle mine høyttalere som "small" og crossover til 80hz...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg satte crossover på 80Hz og kjørte mcacc og stilte etterpå alle høyttalere til small. hørte litt musikk nå, det var ikke så mye trøkk i bassen men lyden var ganske levende, kunne ønsket mere trøkk.

kanskje litt unødvendig med centerhøyttaler, den er elendig. jeg prøvde å skifte fra autosurround til dolby prologic 2 movie mens jeg tittet på tv men lyden fra centeren gir dårligere stemmegjengivelse enn den fra frontene. sånn har det vært med stort sett alt av surroundanlegg jeg har hatt.... dårlige centerhøyttalere. er litt skuffet over anlegget. må jo også ha tven på for og stille på forskjellige ting på receiveren, kunne vært greit å kunne stille lydstyrken på suben med fjernkontrollen uten å ha tven på og se på menyen til receiveren.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg satte crossover på 80Hz og kjørte mcacc og stilte etterpå alle høyttalere til small. hørte litt musikk nå, det var ikke så mye trøkk i bassen men lyden var ganske levende, kunne ønsket mere trøkk.

kanskje litt unødvendig med centerhøyttaler, den er elendig. jeg prøvde å skifte fra autosurround til dolby prologic 2 movie mens jeg tittet på tv men lyden fra centeren gir dårligere stemmegjengivelse enn den fra frontene. sånn har det vært med stort sett alt av surroundanlegg jeg har hatt.... dårlige centerhøyttalere. er litt skuffet over anlegget. må jo også ha tven på for og stille på forskjellige ting på receiveren, kunne vært greit å kunne stille lydstyrken på suben med fjernkontrollen uten å ha tven på og se på menyen til receiveren.
    Har du plassert Suben der den gir mest bass??

Prøv å sette frontene til "LARGE" og suben til "Plus"...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Om du har mulighet, så sett subben i front.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har bare en plass jeg kan plassere suben og det er mellom tven og fronthøyttaleren. jeg skal prøve å sette frontene til large og suben til PLUS nå.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ve-5m. Brukes disse som front høyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, jeg bruker disse som fronter Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: ARGON 6240 Høyttalere denne som center Høyttaler - Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben: ARGON 6250C Senterhøyttaler og disse som bakhøyttalere Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: ARGON 6210S Høyttalere

jeg brukte den cerwin vega høyttaleren som front før og cerwin center høyttaler i samme serie uten bakhøyttalere. jeg prøvde også å bruke de argon bakhøyttalerne som fronthøyttalere før jeg kjøpte den gulvstående argon høyttaleren. de små argon høyttalerne hadde mer naturlig lyd enn den sammenklemte lyden fra ve-5m men de gulvstående argon høyttalerne har best lyd etter min smak, større og mer fyldigere lyd og mere bass.

jeg prøvde å stille inn frontene som large og suben på PLUS nå men da ble bassen udefinert og ullen, ble liksom ikke mere bass heller som jeg kunne høre.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg prøvde å stille inn frontene som large og suben på PLUS nå men da ble bassen udefinert og ullen, ble liksom ikke mere bass heller som jeg kunne høre.
    Prøvd å justere fase på sub?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Prøvd å justere fase på sub?
    Deles alt på 80Hz og alle HT settes til small, samt at subben står i front skal fase stå til 0.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

kanskje jeg bare skal bruke et komplett samsung anlegg jeg har stående, er egentlig mere trøkk i det. det som er synd er at lyden ikke er så veldig naturlig i det samsung anlegget men bassen dunker jo bra da. hører mest på techno og dance.

takk for hjelpen :wink:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje jeg bare skal bruke et komplett samsung anlegg jeg har stående, er egentlig mere trøkk i det. det som er synd er at lyden ikke er så veldig naturlig i det samsung anlegget men bassen dunker jo bra da. hører mest på techno og dance.

takk for hjelpen :wink:

Merkelig at det der ikke skal funke bedre enn en "alt-i-ett"-anlegg fra Samsung.

Du har selvfølgelig kontrollert at alt er koblet riktig?

Kjenner ikke Argon-høyttalere men mange andre høyttalere trenger jo litt innspillingstid for å løsne...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er rart. jeg brukte cerwin vega ve-5m helt alene uten sub på denne receiveren en gang men fant ut at et annet "alt i ett" anlegg fra lg hadde mye mere bass, lg anlegget har jo sub da men likevel. lg anlegget kostet vel sånn rundt 1300kr. jeg tror noe utstyr er overpriset i forhold til hva de yter sånn som disse cerwin ve-5m høyttalerne.

alt er koblet riktig og høyttalerne er spilt inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jobbe litt med justering av annlegget og plassering av høytalere.
    At en samsung boks til 1300kr spiller bedre er jo uhørt deluxe.

Det er prøve og feile metoden i noen timer (eller dager) til det sitter som det skal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •