Nytt anlegg, men lite trøkk. trenger hjelp...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg, men lite trøkk. trenger hjelp...

Er ny på forumet og har en alminnelig kunnskap om hifi utstyr i forhold til befolkningen, jeg trenger nå litt hjelp utover mine kunnskaper og erfaringer.

Kjøpte for en stund siden en harman/kardon avr 245 reciever med to Proson Conquest 5050 MK2 fronthøytalere. Er klar over at dette ikke er det råeste utstyret og var veldig skeptisk til proson høytalerne jeg kjøpte via netthandelen, men med greie tilbakemeldinger, fint utseendet og bra pris slo jeg til.
    Nå viser det seg at anlegget spiller heller dårlig i stereo med vanlig musikk, uten at jeg har et fint hørende hifi øre så synes jeg det hele høres flatt ut. Grei diskant men spesielt lite trøkk i bass. Jeg føler at mitt minianlegg fra sony med små høytalere til en billig penge på soverommet har mer trøkk faktisk.

Ved filmavspilling i surround med Proson Reality Sat 51 MK2 bakhøytalere, Proson Reality Center 52 MK2 og Proson Stratego 12" Sub, spiller anlegget bra, fortsatt litt lite trøkk fra fronthøytalerne med suben tar av seg en del.

Da lurer jeg på om dette rett og slett ene og alene er pga de billige høytalerne, eller er det recieveren med sine kanskje noe stusselige 7x50w som ikke har nok å rutte med mot Proson fornthøytalerne på 150w?
    Er klar over at surround recievere ikke er det beste til vanlig musikk, men føler samtidig at det skulle vært mer power i forhold til omstendighetene.

Hva sier dere???

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem med min pioneer lx50 reciever.

Har hadde jeg en mulighet for å skru av alle unødveninge kretser ved spilling av musikk i stereo - pure audio knappen på fronten av recieveren.

Setter du front til LARGE og sub til PLUS vil det nok også hjelpe.
    Om du vil ha all bass til sub setter du front til SMALL.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du jobbet med plassering av frontene? Folk generelt (meg inkludert) bruker alt for lite tid på dette. Det kan være forskjell på "himmel og hellvette". Få en kompis eller to til å flytte frontene frem og tilbake mens du sitter i sweetspot og lytter. Det er ofte STORE forskjeller.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene er satt til large, og bass er justrert på max.
    Plasseringen skal være bra, de står i hjørne av rommet en meter fra veggene med lik avstand seg i mellom som det er fram til sofaen. Recieveren er også instilt med mic.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den plasseringen behøver ikke å passe i det hele tatt for ditt rom. Man MÅ prøve seg frem for å få best mulig utbytte. Det kan som sagt være store forskjeller. Selv på få cm.

Har du derimot brukt mye tid på å finne denne plasseringen og mener den er best (for lyden, og ikke fordi ht-ene passer best der) så legger jeg meg flat.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det refleksport i front på disse? I så fall kan ein meter til bakveggen gjerne bli i meste laget. Prøv å flytt dei nærare veggen, og eksperimenter og med å plassere lenger inn i hjørnet.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 H/K watt er langt mer enn 50 si.. Pioneer-watt. De oppgir watt ganske mye lavere enn de fleste andre. Så du bør få brukbart trøkk med den. Proson er vel heller ikke kjent for å være spes tungdrevne. Bare for å foreslå et par tips;
    Er høyttalerne godt innspilt? hvis de er nye bør du la de stå til innspilling på gradvis økende volum(opptil det er litt høyere enn "normalvolum") i en ukes tid eller så.(helst lenger)
    Hvilken lydmodus bruker du? Dolby PL2? Stereo? 6-ch Stereo? DTS matrix? dette har mye å si.
    Er rommet ditt på andre måter dempet? mye sofaer, gardiner, tykke tepper etc?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du syns kanskje jeg maser vel mye om plassering? Vel, jeg ramla innom her på forumet i søken etter mere trøkk selv. Her er min første (?) tråd på forumet. Mye lærerikt å ta med seg der.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...ite-trokk.html

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Du syns kanskje jeg maser vel mye om plassering? Vel, jeg ramla innom her på forumet i søken etter mere trøkk selv. Her er min første (?) tråd på forumet. Mye lærerikt å ta med seg der.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...ite-trokk.html
    dette har gått mer og mer opp for meg også i det siste hvor mye det faktisk har å bety. hjelper ikke noe som helst å kjøpe et anlegg til 100k og dyrere hvis du bare slenger høytaleren inn i ett rom og tror at det skal låte bra, for å sette det litt på spissen. er i millitæret nå så en kamerat låner anlegget mitt, men husker når jeg skulle sette det opp hos han så fikk jeg nesten sjokk når jeg fikk skikkelig greie på hvor mye det har å si. hadde satt de opp nokså greit, men var noe på høyre side som ikke stemte helt med stereo bildet. flyttet den ene høytaleren 1cm ca og da falt alt helt i sammen, og plutselig ble stereo bildet helt rart. har en ganske god test cd, som avslører alle feil med anlegget ganske fort, som jeg fikk tak i fra hifiklubben.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vært uheldig å bytte om pluss og minus på en av høyttalerne?

Ellers har plasseringstipsene til teddytusen mye for seg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tenkte eg ikkje på i farta, men motfase ville forklare fråver av bass, ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •