Ny forsterker og spm.- Yamaha Rx-v1400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker og spm.- Yamaha Rx-v1400

Jeg mottok endelig denne forsterkern i posten i dag, og etter en dag med litt testing og fikling så har jeg noen spørsmål.Håper noen av dere kan hjelpe meg!!

1) Den blir mye varmere enn den forsterkeren jeg hadde tidligere og det lukter litt "ny oppvaskmaskin" i stua. Den lukten er vel normal på alt elektrisk utstyr, men hvor varm skal egentlig overflaten på forsterkeren egentlig bli? Jeg har stilt impedansen på høytalerne riktig og det er ca 15 cm opp til neste ledd i stereobenken (og den er åpen i front/ingen glassdør)

2) Hva er forskjellen på "Straight" og "Stereo Direct" når en spiller av musikk. Kobler begge ut alt av tonekontroller o.l. ?

3) Tidligere hadde jeg en Onkyo 575x, og det er tydelig at Yamahaen har mer kraft enn denne i stereo. Den nærmest velter høytalerne mine hvis jeg drar på i stereo, og det høres forferdelig ut over ca. -16dB. Skyldes dette høytalerne (billige,men store Wharfdale) eller begynner forsterkern å vrenge allerede der? Skal den ikke spille rent til i alle fall 0dB (på volumkontrollen).
    I surround synes jeg faktisk lyden blir litt dårligere enn den var med Onkyoen. Kan det skyldes at den er for kraftig for eller samspiller dårlig med fronthøytalerne mine?

4) Hvilket YPAO-program føler dere gir best effekt i surround ( i betydningen mest trøkk)? Front, flat ,low eller noe annet?

5) Når jeg kjører "straight" og stereo da blir YPAO-innstillingene koblet ut eller?

Beklager; det ble mange spm., men føler meg litt grønn og ville satt stor pris på litt hjelp

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Det er eit nytt produkt du har der. Det skal lukte "nytt". Min 740 blei ganske heit den og, med go kjøling. Trur det er normalt for Yamahaene å bli litt lunkne.

2: Det hakje eg snøring på.

3: Produktet er nytt. Det trenger nåken tima før da låter opptimalt. Elektronikken må få kjøra seg inn. Det kan jo henda at det ikkje samspela nåke serleg og.

4: Blankt

5: Blankt

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    .

3: Produktet er nytt. Det trenger nåken tima før da låter opptimalt. Elektronikken må få kjøra seg inn. Det kan jo henda at det ikkje samspela nåke serleg og.
    Så forsterkere må spilles inn litt på samme måte som høytalere hvis jeg fostår deg rett. Hvor lang tid regner en med da?

Takk for at du tok deg tid til å svare....

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 timer er grei innspillningstid

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Det vil alltids ta litt tid med ny elektronikk. Tid og tid.. Du vill vell merke forskjell etter 14 dager. Er jo ganske avhengig om kor mykje du bruka den og. Når receiveren levere det optimale av det den skal levere, så blir du nok ikkje skuffa. :wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de begynner å forvrenge ved -16db kan bety 3 ting:

At høyttalerene er lettdrevne og spiller så høyt de kan.

Feil på høyttalerene.

Feil på forsterker.

Den skal bli god og varm, det er naturlig.

Det er vel kun i "straight" at alt er koblet bort av diverse filter osv.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    At de begynner å forvrenge ved -16db kan bety 3 ting:

At høyttalerene er lettdrevne og spiller så høyt de kan.

Feil på høyttalerene.

Feil på forsterker.

.
    Jeg håper på alternativ 1 eller i nødsfall 2 siden jeg skal skifte dem ut snart allikevel. Høytalerne er Wharfedale Valdus 500 med diskant + 3 x 8 tommers-elementer i hver. Impedansen er oppgitt til 4 Ohm i manualen fra Wharfedale, mens de på nett skriver at den er 6 ohm. :roll:
    Følsomheten er 93 dB. Kan det være at de er lettdrevne som du skriver og allerede spiller så høyt de kan?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at Yamahaen rett og slett får en smule pusteproblemer også.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Re: Ny forsterker og spm.- Yamaha Rx-v1400

Sitat Opprinnelig postet av nordvest

1) ...hvor varm skal egentlig overflaten på forsterkeren egentlig bli ?

2) Hva er forskjellen på "Straight" og "Stereo Direct" når en spiller av musikk. Kobler begge ut alt av tonekontroller o.l. ?

3) Tidligere hadde jeg en Onkyo 575x, og det er tydelig at Yamahaen har mer kraft enn denne i stereo. Den nærmest velter høytalerne mine hvis jeg drar på i stereo, og det høres forferdelig ut over ca. -16dB. Skyldes dette høytalerne (billige,men store Wharfdale) eller begynner forsterkern å vrenge allerede der? Skal den ikke spille rent til i alle fall 0dB (på volumkontrollen).
    I surround synes jeg faktisk lyden blir litt dårligere enn den var med Onkyoen. Kan det skyldes at den er for kraftig for eller samspiller dårlig med fronthøytalerne mine?

4) Hvilket YPAO-program føler dere gir best effekt i surround ( i betydningen mest trøkk)? Front, flat ,low eller noe annet?

5) Når jeg kjører "straight" og stereo da blir YPAO-innstillingene koblet ut eller?
    1)
    Den skal ikke blir farlig varm. Min står i et hjørne med dvd-spiller rett oppå, har aldri hatt noe veldig varmgang i denne.
    Kanskje varmgangen kan ha noe med høytalerne som er koblet til ?

2)
    Direct kjører signalene rent og ubehandlet gjennom forsterkeren og til høytalerne.
    Direct vil ikke skille noe signal og derfor heller ikke sende signal til sub-en.
    Straight ligner veldig på direct men tar også i bruk sub.

3)
    Jeg kjøre Suilte 2.8 høytalere som er 4 ohm.
    På vanlig filmbruk ligger jeg i sjiktet 10-13 dB.
    På musikk i sjiktet 0-5dB.
    Spiller helt fint med godt arbeidsrom og fint legg. Ingen tegn til kortpusthet eller lignende.

4)
    YPAO med tanke på Front, back, flat eller low er jo klangbildet i høytalerne.
    Her er det mest vanlig å matche alle mot front siden det ofte er de beste høytalerne i oppsettet. Dermed vil det også bli mest trøkk i denne settingen.
    Matcher man mot f.eks bakhøytalere kan jo alt trøkket forsvinne hvis bakhøytalerne er små og svake.

Jeg kjører YPAO front og merker da at forsterkeren spriter opp bakhøytalerne med å hente hjelp fra sub-en.

Vil tro at dårlig surroundbilde hos deg skyldes hovedsaklig høytalersett som ikke kan holde tritt. Det blir for mange komprimisser rundt om og hvis det i tillegg mangler på muskelvolum kan det fort bli flatt.

5)
    Ja det er det som er straight og direct. Ingen innblanding fra forsterkeren sine programmer for å pynte på lydbildet, rett og slett signalet renest mulig fram mot høytaleren både på godt og vondt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører YPAO front og merker da at forsterkeren spriter opp bakhøytalerne med å hente hjelp fra sub-en.
    Samme konfigurasjon og positive erfaring hos meg.

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til siste spm:

Saksa fra http://www.audioholics.com/FAQs/YamahaRXV-2400.html

Q: ?Straight? vs ?Direct Stereo? Modes

What are the differences between the "Straight" and "Direct Stereo" modes? Is there a true analog bypass for 2CH analog audio sources?

A: Operational Difference of NEW modes

Straight
    Mode for Original Channel Audio Enjoyment without Post Processing:
    Operation for Analog and Digital Sources (Decoding only)
    2ch to Multi Channel Sources (SP Configuration can be engaged)

Direct Stereo
    Mode for direct 2ch enjoyment:
    Operation for 2ch Analog and 2ch Digital Sources
    Bypassing DSP Circuits and other processing Circuits
    Stream Signal is not acceptable --> Change to Analog Input

Priority: 1. Straight 2. Direct Stereo

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[quote="tor rasmussen"]

1)
    Den skal ikke blir farlig varm. Min står i et hjørne med dvd-spiller rett oppå, har aldri hatt noe veldig varmgang i denne.
    Kanskje varmgangen kan ha noe med høytalerne som er koblet til ?

Hvor varmt er farlig varmt i denne sammenhengen?
    Fullt mulig at varmgangen har med høytalerne å gjøre. Er ikke akkurat toppkvalitet.

2)
    3)
    Jeg kjøre Suilte 2.8 høytalere som er 4 ohm.
    På vanlig filmbruk ligger jeg i sjiktet 10-13 dB.
    På musikk i sjiktet 0-5dB.
    Spiller helt fint med godt arbeidsrom og fint legg. Ingen tegn til kortpusthet eller lignende.

Såpass høyt ja... Da er det et eller annet som ikke stemmer her,forhåpentligvis høytalerne. Hva mener du med "godt arbeidsrom og fint legg"? Er ikke helt inne i sjargongen ops:
    4)
    YPAO med tanke på Front, back, flat eller low er jo klangbildet i høytalerne.
    Her er det mest vanlig å matche alle mot front siden det ofte er de beste høytalerne i oppsettet. Dermed vil det også bli mest trøkk i denne settingen.
    Matcher man mot f.eks bakhøytalere kan jo alt trøkket forsvinne hvis bakhøytalerne er små og svake.

Vil tro at dårlig surroundbilde hos deg skyldes hovedsaklig høytalersett som ikke kan holde tritt. Det blir for mange komprimisser rundt om og hvis det i tillegg mangler på muskelvolum kan det fort bli flatt.

Front-matching er best altså. Har du prøvd low? På film er det jo ofte de lave fekvensene som er mest kritisk, og i stereo kan en jo kjøre straight for å få et mest mulig rent lydbilde..

Kan jeg forresten spørre hvilken dvd-spiller du bruker?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Hvor varmt er farlig varmt i denne sammenhengen?
    Fullt mulig at varmgangen har med høytalerne å gjøre. Er ikke akkurat toppkvalitet.
    ----
    Min forsterker har aldri blitt mer en godt lunken, altså man kan presse håndflaten mot den uten at nerver ber armen om å trekke seg vekk.
    For å si det slik, den har aldri blitt så varm at jeg i det hele tatt har hatt noen bekymringer eller noe å reagere på i det hele tatt.

Såpass høyt ja... Da er det et eller annet som ikke stemmer her,forhåpentligvis høytalerne. Hva mener du med "godt arbeidsrom og fint legg"? Er ikke helt inne i sjargongen ops:
    ----
    Høy og høyt. Kanskje du synes verdien er "høy", men siden Suite 2.8 på 4 ohm kan virke litt tunge å drive må det legges litt i volumhjulet for å få skikkelig lyd med trøkk i.

Med godt arbeidsrom og fint legg mener jeg at... skal vi se.....
    Hvis du har en bil i en moderat oppoverbakke så kjører du med godt arbeidsrom hvis bilene virker lett og fin på gassen. Altså den reagere raskt på eventuelle gasspådrag og virker til å har kraftreserver uten å måtte slite nevneverdig.

Med fin legg mener jeg at selv med disse kraftreservene så er den presis og nøyaktig i styringen. Aldri tegn til over eller understyring, men den flytter seg akkurat dit en dvd eller cd vil ha den.

På høytalere eller forsterkere som ikke jobber under slike forhold vil man oppleve dem til å være stadig vekk i grenseland og ikke kunne tolerere stort mye mer. Da vil eventuelle dynamiske sprang opp eller ned i volum oppleves som upresise og kanskje til og med støyende.
    (tror jeg roter meg mer og mer ut på viddende her men prøv å forstå)

Front-matching er best altså. Har du prøvd low? På film er det jo ofte de lave fekvensene som er mest kritisk, og i stereo kan en jo kjøre straight for å få et mest mulig rent lydbilde..
    ----
    Grunnen til at jeg og veldig mange kjører frontmatch er fordi som regel er fronthøytalerne (venstre og høyre) de beste i oppsettet. Man vil ikke at disse skal underyte sin potensielle kapasitet ved å la de jobbe slaraffenliv etter noen kanskje spinkle bakhøytalere eller at de rett og slett skal nøye seg med en flat kurve. Da trekker man ikke ut potensialet av de.

Jeg vil ikke alltid si at de lave frekvensene er mest kritisk. En sub skal gjøre den jobben rimelig greit for deg, og dermed kan frontene konsentrere seg om resten av lydbildet hvis de ikke er i stand til å arbeide optimalt også i lave frekvenser.
    Å matche på low vil jeg oppfatte som å være ute etter et russe-anlegg, ungdomsdiskotek eller konfirmasjonlyd om du vil. Men, det er smak og behag.

Når det gjelder stereo vil jeg anbefale deg å holde direct ute av valgene dine. Å kjøre direct stiller krav til at rom og høytaler samspiller veldig bra i utganspunktet.
    2ch stereo er det jeg vanligvis bruker på cd. Da kan jeg "farge" lyden på den måten som passer meg best.

Kan jeg forresten spørre hvilken dvd-spiller du bruker?
    ----
    Kjører i dag Yamaha DvdS540. Veldig grei spiller for prisen (1.900,- veil) men langt i fra optimal. Særlig på cd-avspilling er jeg ikke fonøyd, men den gir godt bilde for pengene. (Hjemmekino er pri1 hos meg.)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tor, Takk for langt og informativt svar. Er i grunn enig i det du skriver og lærte en del der.... Takk for hjelpen!!

En ting jeg lurte på (om som jeg skrev mer om i tråden min under høytalere): Med dine suite-høyt., henger de godt med også når det tar av i filmer og musikk, dvs. i actionsekvenser og mer rocka musikk? har funnet ut at mine høres noenlunde greie ut i rolige passasjer, mens det roter seg til og blir forferdelig skarpt i mer actionfylte sekvenser. Kan virke som det er dynamikken som er for dårlig. Og det skjer allerede rundt -15 dB både på film og musikk.
    Henger høytalerne med hele veien når du spiller mellom -10 og -3 dB både i musikk og på film?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erikk: Takk for en god og informativ link!!
    Men er det de skriver riktig da? Jeg var sikker på at "Straight" i alle fall koblet seg utenom YPAO-innstillingene. Slik forstår i alle fall jeg bruksanvisninga. Mulig det er jeg som misfortår ops:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den største svakheten i YPAO-kretsløpene i RX-V1400 (og 2400, for den del) er at romkorrigeringen ikke gjør noe under 63Hz. I normale rom er det ikke uvanlig med ressonnansfrekvenser i området mellom 30Hz og 60Hz, og det er ofte disse som skaper følelse av boomete bass eller for lite bass. Derfor er det bare enkelte av romakustikkproblemene som kan forbedres ved YPAO. Det er viktig å jobbe med høyttalerplassering og romdemping selv om man har YPAO. Jeg ville kjørt uten YPAO en periode og tunet romdemping og plassering best mulig først. Deretter ville jag latt YPAO gjøre fintuningen til slutt.

Jeg ville kjørt Flat (fordi jeg synes det gir best allround lyd og fordi det ikke stresser høyttalere/forsterkere mer enn nødvendig) og kompensert med den manuelle equalizeren etter smak. Pass også på eventuelle høye korrigeringstopper (typisk over +3dB), det stresser effektforsterkerne sinnsykt. :shock: YPAO må brukes med vett.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit med litt teori, men i praksis så fungerer YPAO utmerket. :wink: Om noen år vil ny teknologi gjøre det enda bedre, men man vil jo se film med god lyd IDAG og da er YPAO en aldri så liten vidunderkur

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Greit med litt teori, men i praksis så fungerer YPAO utmerket. :wink: Om noen år vil ny teknologi gjøre det enda bedre, men man vil jo se film med god lyd IDAG og da er YPAO en aldri så liten vidunderkur
    Joda, jeg ser at romkorrigering kan gjøre underverker. Jeg bare påpeker noen begrensninger. At man har YPAO betyr ikke at man kan glemme høyttalerplassering og romdemping. Sammen utgjør trioen plassering, demping og YPAO-romkorrigering et glimrende team som fungerer bedre sammen enn enkeltvis. Dette er ekte synergieffekt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utgjør trioen plassering, demping og YPAO-romkorrigering et glimrende team
    I know. To av tre elementer er på plass. Demping er siste element jeg må ta nå. Ut å kjøpe solide gardiner... :roll:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

En ting jeg lurte på (om som jeg skrev mer om i tråden min under høytalere): Med dine suite-høyt., henger de godt med også når det tar av i filmer og musikk, dvs. i actionsekvenser og mer rocka musikk?

Henger høytalerne med hele veien når du spiller mellom -10 og -3 dB både i musikk og på film?

Suite 2.8 og RX-V1400 jobber godt sammen synes jeg.
    De klarer fint å holde et pent lydbilde på slike nivåer som -0 og -3 dB.
    (Kan nevne at hvis jeg kjører introen på Løvenes Konge med DTS-sporet på 0 dB, så får jeg tårer i øynene og klump i halsen fordi det er så bra.)

Jeg kjører en Wharferdale 15" sub (billig sak fra Elkjøp), men strengt tatt så klarer Suite 2.8 meste parten av jobben selv.
    Som jeg har skrevet før en gang, så er sub-en det første jeg kunne kvittet meg med uten at lyden min ville lide noe særlig av det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •