Relativt grønn bruker trenger hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Relativt grønn bruker trenger hjelp.

Hei..

Jeg er som sagt relativt grønn når det gjelder Hifi, men har nå vært å kjøpt meg surround utstyr..

Har kjøpt 4 slike: Energy Speakers

Senter: Energy Speakers

Bass: Energy Speakers

Forsterkeren min, som er en Yamaha RX-V640RDS, er nok noen år nå, men holder den til dette oppsettet? Eller bør jeg koste på meg en ny en med HDMI osv..?

Har Samsung LE46A656 tv, som forøvrig er full hd..

Og sist men ikke minst, trenger jeg en hel haug av tips til innstillinger på forsterkeren... Large/small osv osv...Hva lønner det seg å ha på?

Edit: Og ikke minst innstillinger på basseren.... Grøøønn...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal du få lyd/film uten CD/DVD spiller?

HDMI: du kan fint ha HDMI kabel fra DVD spiller rett i TV'n og coax/optisk fra DVD spiller til receiver. Du MÅ ikke ha en HDMI receiver, men du får da ikke utbytte av de nyeste lydsystemene DTS-HD osv. Men du får vanlig DTS og DD via optisk/coax på den receiveren du allerede har.

Kjenner dessverre ikke høyttalerne i det hele tatt, men det er bare å prøve seg frem.

Den receiveren din, RX-V640, bør holde. Energy frontene er oppgitt til 92dB sensitivitet og de er da forholdsvis lettdrevne.

Du finner info om receiveren din her:
    RX-V640

Hvis du ikke har brukerhåndboka så finner du den under "downloads". Bør leses

Koble til alt med egnede kabler, inkl RCA kaber fra receiver til sub.

I begynnelsen kan du sette alle høyttalerne i receiveren til "small" og sette LFE på receiveren på 90hZ, LFE til sub.
    På selve sub'en setter du fasen til 0 hvis sub'en er vendt samme veg som frontene. Crossover setter du til samme som på receiver, 90.
    (Jeg har egentlig aldri fått noe klart svar på om du må gjøre noe med crossover på selve sub'en hvis dette kan settes i receiveren, men det står noe i sub-manualen din om X-over-mode, pkt.6 i manualen side 3).

Lykke til!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I begynnelsen kan du sette alle høyttalerne i receiveren til "small" og sette LFE på receiveren på 90hZ, LFE til sub.
    På selve sub'en setter du fasen til 0 hvis sub'en er vendt samme veg som frontene. Crossover setter du til samme som på receiver, 90.
    (Jeg har egentlig aldri fått noe klart svar på om du må gjøre noe med crossover på selve sub'en hvis dette kan settes i receiveren, men det står noe i sub-manualen din om X-over-mode, pkt.6 i manualen side 3).

Lykke til!

Så lenge du kan styre Cross Over fra receiver skal CO på suben settes til max, eller slås av om mulig. Dette for å sikre at disse 2 innstillingene ikke tuller det til for hverandre. Står begge på det samme kan du risikere en dip fra der hvor receiveren ruller av frontene, og punktet hvor suben overtar. Disse innstillingene er sjelden veldig korrekte, så ved å sette den til max på suben er du sikker på at det kun er receiver alene som styrer dette
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke på å opplyse om at film kommer til å vises fra PS3, som er kobla med hdmi direkte i tv`n, og optisk inn på forsterkeren, men da er det sagt også

Skal se om jeg klarer å stille på det dere har nevnt så langt når jeg kommer hjem seinere i dag..

Men hva er egentlig forskjellen på small og large innstillingene? Hva utgjør det egentlig?

Takker så mye for svar til nå

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med innstillingen small kutter du bassen til frontene ved det punktet du setter som Cross Over. F.eks 80-90 hz og lar suben ta seg av bassen derfra og ned. Dette er i de aller fleste tilfeller å anbefale da receivere ikke er spesielt godt egnet til å drifte høyttalere under 80 hz. Det er her de virkelig begynner å slite, og suben din vil gjøre dette mye bedre.
    Setter du høyttalerene til large sendes all bassinformasjon både til sub og fronter. Min anbefaling er å sette alle ht til small og la suben ta seg av bass under 80-90 hz
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for info...

Da gjelder det bare å klare å stille inn det da... Kanskje dumt spørsmål, men dette mht hz`n er noe jeg stiller på forsterkeren? Eller på basseren?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0