Effektforst. eller integrert forst. med prosessorinngang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforst. eller integrert forst. med prosessorinngang?

Hva tror dere er det beste valget for meg? Hva gir meg mest for pengene?

Kjøpe en effektforsterker i prisklasse 15-20.000,- og bruke min Yamaha RX-V3800 som forforsterker?

eller

Kjøpe en integrert forsterker med prosessorinngang som foreksempel Hegel H200?

Hører på musikk i stereo minst 80% av tiden, men mye via pc og mp3.

Se signatur for utstyr jeg har i dag.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    umiddelbart ville jeg mene integrert forsterker, men, du har den fordel at din Yamaha har d/a konvertere innebygget, hvis du bruker disse til stereoen da.
    Ellers lurer jeg litt på hvorfor du hører musikk i mp3.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    umiddelbart ville jeg mene integrert forsterker, men, du har den fordel at din Yamaha har d/a konvertere innebygget, hvis du bruker disse til stereoen da.
    Ellers lurer jeg litt på hvorfor du hører musikk i mp3.....
    Den fordelen ved at jeg har d/a konvertere innebygget, og hvordan bruke disse må du forklare litt nærmere....

Har pc'en koblet til tv'en i stua, og har all min musikk lagt inn som mp3. Da er det litt enklere å sette på musikk, skifte artist eller sang enn å bruke cd spilleren...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pr i dag er Yamaha DVD-S2700 både koblet til med HDMI og analog kabel.
    Er det sånn at jeg bruker de innebygde D/A konverterene når jeg bruker HDMI, og D/A konverteren i DVD spilleren når jeg bruker den analoge kabelen?
    Synes forøvrig at jeg får best lyd via RCA kabelen....

Andre som har formeninger rundt valg av forsterker? Effekt- eller integrert forsterker?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dvd spillerens meny har du sikkert valgt hdmi ut, denne håndterer både bilde og lyd. Da dekoder receiveren signalene.
    Med analog kabel dekoder dvd spillerens konvertere.
    Med Canal Digital boksen kan du bruke hdmi ut, eller optisk til receiveren, da dekoder receiveren signalene. Med scart f.eks. bruker du dekoderne i Canal Digital boksen, se manualen. Med digital ut fra CD boksen får du 5.1 lyd fra de sendinger der har det......
    Fra pc´en kan du bruke optisk ut, da bruker du også d/a konverterne i receiveren, bruker du audio ut fra lydkortet bruker du kortets innebygde konvertere.
    Noen ganger er det ene bedre enn det andre, men det letteste er selvfølgelig at all dekodingen skjer i receiveren, men som du siger, kanskje dekoderne i dvd spilleren er bedre, derfor lyder analog bedre fra dvd spilleren. da kan du sende bilde via hdmi og lyd via 5.1 utgangene. Spiller du en cd kan du da gjøre som jeg gjorde kanskje, jeg satte en splitter på Front Left&Right utgangen på dvd spilleren og satte denne ekstra kabel til cd Inn på forsterkeren. Når jeg da spilte en vanlig cd valgte jeg bare CD på forsterkeren.
    Kjøper du H200 tar denne bare analoge kilder, altså må du bruke d/a konverterne i ditt lydkort, eller koble en ekstern dac på for bedre lyd fra pc´en.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Yamahaen sin forforsterkerdel så god at jeg gjør en bedre deal ved å bruke alle pengene på en effektforsterker? Er Hegel H200 (på tilbud til 16995,- nå) det beste alternativet hvis ikke? Andre integrerte forsterkere med prosessorinngang i samme prisklasse som er det beste valget?
    Noen flere må jo ha erfaringer eller meninger rundt dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke forsøkt RX-V3800, men jeg har tidligere hatt en DSP-AZ2 i omtrent tilsvarende prisklasse. På denne var forforsterkerdelen et svakt punkt i stereo, så dersom RX-V3800 er ganske lik AZ2 i så måte ville jeg absolutt valgt en god integrert med prosessorinngang i stedet for å kjøpe effektforsterker til samme pris.

Men for all del - dette kan ha endret seg dramatisk fra DSP-AZ2 til RX-V3800.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •