5 kanals effekttrinn til Klipsch RF83/RC64/RS52 Anbefalinger ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5 kanals effekttrinn til Klipsch RF83/RC64/RS52 Anbefalinger ?

Har lurket litt i bakgrunnen her en stund og har nå å gått til innkjøp av Klipsch RF-83 , RC-64, og skal snart handle inn RS-52, samt har handlet en SVS-PB12 som jeg kjører i en stue på ca 30 kvm2.. Pr dags dato kjører dette på en H/K AVR-445 (5x60w) , og selv syns jeg dette spiller KONGE, men aner meg at det er ufattelig mye mer å hente ut av dette oppsettet. Så nå jeg er på jakt etter et 5 kanals effektrrinn jeg kan sette på. Jeg er _ikke_ typen som sitter kritisk å hører på anlegget , bare det er god dynamikk og stram og fin bass , så er jeg stort sett fornøyd. Anlegget brukes primært til hjemmekino, spill (ps3) og til bakgrunnsmusikk i stuen via pc. Det blir noen lyttestunder en sjelden gang, men til nå er jeg kjempefornøyd med det jeg har.

Har fått med meg at klipsch sin diskant ikke er det letteste å kombinere med all elektronikk , så jeg styrer unnna NAD i følge "forumet", siden kvass diskant ikke her helt mi greie. Midgard har jeg ikke helt forstått hvordan låter utifra beskrivelsene som jeg finner på forumet , men virker heller ikke som det er 100% match. (Dessututen blir det ørten monoblokker) Parasound og Rotel har derimot fått mye skrøyt på Klipsch virker det som. Heller mot parasound, (Sien den beskrives som varm..) men de er vanskelige å finne på bruktmarkedet , mens rotel er meget lettere å få tak i, og kansje noe rimeligere. Jeg har ikke verdens største budsjett , så jeg leter bare på bruktmarkedet , siden jeg synes elektronikk er såpass safe å kjøpe brukt.

Det er nødt til å være en 5 kanals forsterker , jeg vil ha et ryddig og "enkelt" oppsett. Ser for meg at det bør være 150w og oppover , helst 5x200w. Drømmen er en Parasound HCA-2205 (ikke å oppdrive) eller en Rotel 1095. (Ligger en på avtorget som jeg sugler på) Men jeg aner ikke hvordan disse låter sammenlignet. Er det noen som sitter på erfaringer , vær så snill å si hva dere mener , uansett hvor inhabil du er

Jeg ser for meg å gå over til en nyere reciever etterhvert , og noe sier meg det blir yamaha sin VX1800. Eventuelt hoppe over effekttrinn og gå rett på storebror VX3800 ? Hva mener dere ? Og hvor mye "farger" recieveren lyden egentlig når du kjører den via effektrinn ? er det ca 50-50 på reciever og effektrinn ?

Og for all del, alle forslag/alternativer mottaks med stor takk , siden jeg er ganske så fersk i faget , men interessen er glødende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    parasound funker fint, Halo A52 kan du kanskje finne brukt en plass. Ellers er jo ikke New Classic serien så veldig dyr

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Earthquaken virka jo _rå_ da , men det ser jeg for meg blir overkill i en liten leilghet, samt kansje en tanke dyr :P

A52 var kansje litt i minste laget? Hvordan blir A52 sine 125W sammenlignet med Yamaha VX3800 sine 140watt egentlig, noen som vet ? Aner ikke hvordan Yamaha oppgir wattene sine , om det er reelle watt eller hur.. Virker iallefall som H/K sine 5x60w er ganske reelle.. mtp sine 19 kilo og strømtrekk på 1100watt eller hva det når er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det holder til klipsch, ville ikke kjøpt A51 til dem tror jeg

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halo A51 har jeg ikke råd til i dette livet iallefall. Så fanatisk er jeg ikke heller at jeg tror jeg "tar" meg råd til den.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Earthquaken virka jo _rå_ da , men det ser jeg for meg blir overkill i en liten leilghet, samt kansje en tanke dyr :P
    Det er ingenting som heter overkill, det handler om å ha headroom nok til en hver dynamisk utladning.

Har du for lite rom til høyttalerene har du valgt fundamentalt feil høyttalere til rommet og kan ikke rette det opp med noen forsterker.

Prisen er ikke så ille heller, den koster: 27995,-

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig klar over det med overkill , har testa det i bil med overdimensjonert forsterker på bassene og det var aldeles nyedelig. Det blir vel helst overkill budsjettmessig :\ Hadde håpet å finne noe rundt 10-15k brukt. Er dette rimelig , eller spør jeg om martion logan til dynavoice pris , hvis dere fatter ? Er mest usikker på hvordan det blir å sammelingne reciever-watt med effektrinn-watt. kommer fra bilstereoverdenen, å der er d jo fritt vilt, å maximalt villedende - er det slik på reciever fronten , eller snakker vi reelle watt ? Ser at mange recievere trekker tett opp i mot det som er oppgitt av sammenlagt utgangseffekt , og da skrurrer det litt hos meg, iallefall på vanlig transistor-forsterkere.

Ang høyttalare i for lite rom , så er jeg lei av å kjøpe "nest" best for å sitte å drømme om best , og tape masse penger på å selge "nest" best og kjøpe best en stund etterpå. At RF-83 muligens er for store til stua mi er kansje sant, kansje passer de akkurat ? Har ingen hifi-entusiaster som har hørt/sett, så det vet jeg ikke, er iallefall godt fornøyd selv Akkurat DEN problemstillingen kommer nok senere når jeg forhåpentligvis har fått noe mer erfaring i hobbien

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen anelse om hvor stor stue du har, jeg bare bemerker det at å ha høyttalere som står i forhold til rommet er alfa og omega.

Det er langt mellom påståtte prestanda og faktiske ytelser. Det er et utall måter å måle på som gir veldig forskjellige resultater.

Her er en anne modulær design som har fått mye skryt i USA.
    Proceed AMP5 , prisen er mer i nærheten av det du skisserer.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt , så ja , burde jeg nok hatt RF-63 , og ikke 83. Men det er ikke noe jeg endrer på nå. _JEG_ synes ikke lyden er feil (siden jeg ikke har hørt noe annet heller da), men jeg tror 100% på det du ser ang størrelse å rom.

Så på forsterkeren du sendte link til, men er skeptisk til merker jeg aldri har hørt om før. Den er sikkert bra, for all del , det er bare meg. Fant Parasound NC 5250 i statene til halv pris før frakt og moms, må regne litt på det og se hva det kommer på, da blir det jo nytt , da kan jeg sikkert strekke meg litt lengre , pluss det er 250w pr kanal, da burde jeg ha i massevis

Eller hva sier dere ?

Link:
    Parasound - 5250 250-Watt THX Ultra2 Five-Channel Amplifier-Audio Advisor

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RMB-1095
    Welcome to L-Sound!

Parasound NC 5250 Denne vil jeg ha :-D
    TonArt • Parasound NC 5250

Parasound Halo A51
    TonArt • Parasound Halo A51

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du skriver at NAD ikke er aktuellt, men NAD M25 går for å være en knakende god forsterker, og kan ikke sammenlignes med øverige NAD produkter.
    Har ikke hørt kombinasjonen Klipsch og M25 selv så skal ikke uttale meg om lydsignaturen der, men har såvidt hørt litt på et oppsett med B&W, og det låt pent syntes jeg.
    Bare som et tips så ligger det en M25 på avtorget nå så jeg.
    Med 7x180w har du to ledige kanaler til å bi-ampe frontene, skulle være nok av power hvertfall.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Ser du skriver at NAD ikke er aktuellt, men NAD M25 går for å være en knakende god forsterker, og kan ikke sammenlignes med øverige NAD produkter.
    Har ikke hørt kombinasjonen Klipsch og M25 selv så skal ikke uttale meg om lydsignaturen der, men har såvidt hørt litt på et oppsett med B&W, og det låt pent syntes jeg.
    Bare som et tips så ligger det en M25 på avtorget nå så jeg.
    Med 7x180w har du to ledige kanaler til å bi-ampe frontene, skulle være nok av power hvertfall.
    Ja, hadde det ikke vært for at "alle" sier at NAD + klipsch fønker utrolig dårlig så hadde det ståtte en nad i stuen for lenge siden. Selv har jeg aldri prøvd det, bare lest her på forumet at alle sier at NAD er kjempefy på horndiskantene til klipsch. Etter mye forskning på nettet i kveld , heller jeg bare mer og mer mot parasound.. Selv om jeg aldri har hørt dem. :\ Men en gang må jo være den første..

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler Primare A30.5 bruker den selv både til film og musikk på Klipsch og er veldig fornøyd. Bi-amper frontene og bruker en kanal til center.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips , det er notert! Så ikke dum ut den. Blir det for lite effekt uten å bi-ampe, eller hva synes du ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips , det er notert! Så ikke dum ut den. Blir det for lite effekt uten å bi-ampe, eller hva synes du ?
    Har ikke prøvd uten å biampe bytta fra Rotel 1090 og syntes at det på papiret ble en vel stor nedgang i effekt. Jeg bruker uansett reciever til å drive bakhøytalerne. Til sammenligning med 1090 så synes jeg det trykker like bra der det skal men der 1090 virket litt klinisk og hard er Primare varmere og rundere i kanten med behageligere diskant når det spilles høyt. Primare passet også musikksmaken min bedre da den er ganske bred og det spilles like mye luftig jazz som elektro & metall.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Har du noen gang hatt problemer med liniariteten , altså at feks bakhøyttalerene henger etter når du drar på eller motsatt ?

Hadde problemer med det når jeg mixa forsterkere i bil for noen år siden. Hadde et merke på front og et annet merke på sub , og da dro subben i fra på 25% volum , mens det jevnet seg ut ut igjen på 75% volum. Det er også et viktigt argument for meg for å skaffe en 5 kanaler. Vil helst unngå å bruke reciever OG effekttrinn , selv om det sikkert går helt fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører EC aw-180 på rf83 og det fungerer helt sinnsykt bra. Anbefales!

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Har du noen gang hatt problemer med liniariteten , altså at feks bakhøyttalerene henger etter når du drar på eller motsatt ?

Hadde problemer med det når jeg mixa forsterkere i bil for noen år siden. Hadde et merke på front og et annet merke på sub , og da dro subben i fra på 25% volum , mens det jevnet seg ut ut igjen på 75% volum. Det er også et viktigt argument for meg for å skaffe en 5 kanaler. Vil helst unngå å bruke reciever OG effekttrinn , selv om det sikkert går helt fint.
    Ikke hatt noen problemer med det nei, det er vanlig å bruke effektforsterker til frontene og evt. center og la reciever driver resten, aldri hørt om noen som har hatt problemer med dette.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel fungerer veldig bra til klipsch på hjemmekino. Parasound vil fungerer enda bedre, + det er vel en av de få forsterkerene som spiller bra til klipsch i stereo som ikke er rør ( min mening ). Ingen av de merkene er feil uansett, men parasound ville vert første valget.

Den primare 5 kanal's effekten jeg så noen hadde linket KAN kankje være bra, men har ikke hørt primare effekt på klipsch før.

Noen som har prøvd Primare effekt på klipsch foresten ? , Så noen hadde linket den men vet ikke helt klangen på primare effekt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •