Hvorfor tynes forsterker på tilsynelatende liten last?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvorfor tynes forsterker på tilsynelatende liten last?

Som de fleste her inne sikkert vet er det basstonene som krever mest av en forsterker, derfor stiller jeg meg undrende til følgende;

Jeg har ett partyanlegg stående som i hovedsak nyttes en skjelden gang en skal rigge opp til musikk i lokalet eller lignende, anlegget består av ett par 18" basser og ett par Cerwin vega 1515, forsterkerenne er 2 stk alto mac 2.4 som hver er brokoblet og driver alle bassene (totalt 4 15" og 2 18") Til toppene er det nyttet en Italiensk PA- forsterker fra KIND, modell K-12, denne skal yte 2 x 600 RMS ved den 4 ohm lasten den har på toppene av DC1515, alikavel, når en drar på er det alikavel liksom ikke problem å fremkalle klipping lysene på forsterkeren som varsler at den blir drevet på kanten, da spiller ikke mellomregisteret og diskanten i nærheten av det jeg vet de er gode for, hvordan kan 4 beskjedne 6,5" mellomtoner samt 4 diskanter tappe en såpass kraftig forsterker (veier 19 kg) Vet at forsterkeren er ok da den er brukt på andre høytallere.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at DC serien går veldig langt ned i impedance.
    Dc-15 f.eks har vist blitt målt til 1,1ohm....
    Muligens det er årsaken.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste PA forsterkere viser klipping på INNGANGEN med lysdioder, ikke at forsterkeren drives til klipping. Er det gainkontroller på forsterkeren? Vri dem lenger opp i så fall. Kanksje det er noen dipswitcher eller noe for å regulere inngangsnivå?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei dette er 100% klipplimiter lys på utgangen, dersom jeg slår på softklippingen slår denne inn når lysene når en hvis intensitet, nytter ikke skru enda mer opp på gainkontrollene, mulig de går ned mot 1 ohm, men forsterkeren jobber ikke i9 den forstand at vifta går for fullt og den er glodheit, det virker rett og slett som den ikke får ytt maksimalt på en slik oppkobling, 1200 rms watt på "hifi" mellomtoner og diskant burde ansees som alvorlig mye, skjønner bare ikke at de faktisk suger dette utav forsterkeren med det lydvolumet som oppnås, å drive diskant og slike mellomtoner må da være en lett last kontra dra to 18" Pa subber den klarer finfint???

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du ikke bass elementene i 1515?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    18" PA er som regel lette å drive. med mye høyere følsomhet enn en 5", iallefall litt opp i frekvens..
    hvor høyt spilles det da? ta følsomheten med 1watt så kan du regne ut ca hvor mye toppene drar ved et gitt lydnivå
    Peak SPL Calculator

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ike anelse om hvor høyt det spilles, har intet å måle dbA med ei heller noe å sjekke utgangseffekt fra forsterker, det som forundrer meg er at disse "små" elementene krever så mye?? 600 watt per side til dette frekvensområdet burde holde i massevis, 1515 er vel oppgitt til 600 watt rms kontunuerlig per stk og 1200 peak?, men da snakker vi om hele høytaleren, totalt 2 15", 2 6,5" ig to diskanter, hvordan kan da all hverden bare sistnevnte elementer være så grådige når det skjøres alene på forsterkeren? Dette er ikke en påstand, men mistenker at det nesten kan spilles like høyt i toppen selvom forsterkeren blir koblet opp til å drive hele høytalerene, dette skjønner jeg ikke...(alså, forsterkeren klipper nok ikke nevneverdig tidligere om den måtte ha drevet hele høytaleren ) det er snålt det, eller er det ikke det?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    Har ike anelse om hvor høyt det spilles, har intet å måle dbA med ei heller noe å sjekke utgangseffekt fra forsterker, det som forundrer meg er at disse "små" elementene krever så mye?? 600 watt per side til dette frekvensområdet burde holde i massevis, 1515 er vel oppgitt til 600 watt rms kontunuerlig per stk og 1200 peak?, men da snakker vi om hele høytaleren, totalt 2 15", 2 6,5" ig to diskanter, hvordan kan da all hverden bare sistnevnte elementer være så grådige når det skjøres alene på forsterkeren? Dette er ikke en påstand, men mistenker at det nesten kan spilles like høyt i toppen selvom forsterkeren blir koblet opp til å drive hele høytalerene, dette skjønner jeg ikke...(alså, forsterkeren klipper nok ikke nevneverdig tidligere om den måtte ha drevet hele høytaleren ) det er snålt det, eller er det ikke det?

700w Rms og 1400w Peak

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki 700 watt rms da, men hvorfor holder det da ikke med 600 watt rms til kun mellomtone og diskant??

effektoppgivelse på høytalere er vel bare å ta med en klype salt...? samme for forsterkere også... Vet iallfall at selv om 600 watt rms til hver hele høytaller pålangt nær driver de helt ut.... Jeg bruker stort sett en alto mac 2.4 på hver høytaler, dvs ca 1500 watt rms til hver, da spiller dem, men heller aldri turd spille så heftig at disse forsterkerene har blit tynt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En watt trenger ikke å være en watt.
    På en del PA forsterkere så kjører de ganske spennende og strømsparende teknologi som er meget avansert.
    Min generelle erfaring er:
    "Less is more!"

Med fare for å fremstille meg selv som selger av *kremt* enkelte bestemte forsterkere, mener jeg likevel at du bør heller prøve med noen forsterkere som er STABILE på impedanser ned til 1 ohm. Sist jeg sjekket var de fleste PA trinn stabile kun mot mindre variable laster. Det er for mye styreelektronikk i en del av de.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    watt impedans eller wattever Men ingenting av svar hittil gir en klarhet i hvorfor ikke en slik forsterker er tilstrekkelig for det letteste frekvensområde på disse høyttalerene, i utgangspunktet ville en tro at en slik forsterker ville være overkill som det holder, men sannheten er at den ikke makter å dra det høye frekvenser på høytaleren noe lengre opp en om den også dro de 4 15" i tillegg, klippingen ville gjort seg gjeldende omtrent på samme lydnivå vedrørende mellomtoner og diskant, uavhengig av om de drev alt eller kun øvste register :evil:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    the harsh mistress of science

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det i klartekst:
    Prøv enten med en bedre forsterker laget for bruk i bil, eller en Abrahamsen/gammel electrocompaniet. Enten virker det, eller så blir det dyrt :-P

Men det burde funke.

Edit:
    En annen ting er hele den wattjakten som pågår, bare tull. Se litt mer på helheten, og husk at om målet er mest mulig lydvolum, er det kanskje bedre å gå litt andre veier.
    Det er en fordel med liten impedansevariasjon på større systemer, lasten blir vanskelig for forsterkeren om den ikke er litt mer konstant. SPL pr. watt er også en fin ting å se på. For ikke å glemme separate forsterkere på de forskjellige høyttalerne for å få det mest mulig STABILT. Trenger ikke være all verden, men jeg mener nå det er viktig å kjøre ting på en slik måte at det ikke betyr drepen på elektronikken innen kort tid.

Mange forsterkere vil oppleve 1ohms last nesten som en kortslutning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sette det litt i perspektiv, kan jeg trekke frem at jeg på hver 1515 høytaler driver bassene på disse med en alto mac 2.4 brokoblet, og om det ikke er nok har jeg også flere ganger paralellkjørt en 18" pa subb på hver i tillegg!!? dette fungerer smertefritt, aldri har disse forsterkerene gitt tegn til overlast. Dette er forsterkere du får ny for 3-4000 kroner, vekten på disse er den samme som på kinden, så antar effekten er mye den samme, kanskje litt mer, kinden kostet i 2003 til sammenligning 9000,-!!! og anser denne som en bedre forsterker på "alle" punkter, men alikevel funker ikke den bra til toppene på 1515!!!...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •