Offisiell tråd for Onkyos nye **6 serie (bl.a. TX-SR606, TX-SR876 og TX-NR906) - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 414
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Prøv begge metoder - benytt den du liker best. Det er hva jeg ville gjort.
    hva er din erfaring?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefilm
    hva er din erfaring?
    Stadig vekk under utforsking. Tiden er bare litt knapp om dagen... Skal gi min tilbakemelding når jeg har fått prøvd litt mer. Gjerne på en dag uten barn og kone i huset - da blir det plutselig litt enklere å få gjort unna slike ting

Har forresten bare prøvd meg litt fram stort sett. Både med og uten stativ.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende lesning

Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Jeg vil mye heller anbefale folk å ta en titt på audysseys hjemmesider for å lese litt om hva de som har laget produktet anbefaler for å måle mest mulig korrekt.

Begge "metodikkene" over strider mot alt jeg har lest om hvordan få et best mulig resultat med audyssey (beklager dersom jeg har oversett noe). Dette er på ingen måte et angrep på de som er sitert, men selv om dette gir et tilsynelatende godt resultat hos dere, vil jeg tørre å påstå at dere vil få et endra bedre resultat ved å følge anvisningene/manualene til produktet.

her er også en god oversikt:
    "Official" Audyssey thread

Følg heller oppskriften til utviklerene er mitt råd.

Spennende å lese om teknologiene, de sies å være overlegen alt som er laget tidligere.

Audyssey MultEQ

Dynamic eq:
    Audyssey Dynamic EQ

Jeg må si at jeg fortsatt er litt skeptisk til romkorreksjon, og kjører lyden stort sett med eq OFF. Det er lyden jeg er vant til fra stereo og tidligere surround-forsterkere, og jeg synes det låter bra.

Audyssey tar forresten Ikke et gjennomsnitt av målingene tatt som jeg antok, det er det tidligere romkorreksjons-systemer gjør.

Jeg har prøvd lyden med audessey og dynamic eq og det er imponerende hvor mye dypbass det blir selv på lavt volum. Det er nesten lite nabo-vennlig.

Jeg skal ta nye målinger etter Audyssey/Onkyo sin målemetode og komme tilbake med lytteinntrykk om noen dager.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri eid en surroundreceiver med romkorreksjon, så beklager hvis dette er et banalt spørsmål, men kan man gjøre flere sett med Audyssey-målinger og lagre dem for å kunne bytte mellom dem? Jeg kunne tenkt meg å ha en måling for egolytting i sweet spot, og en måling for mer optimalisert lyd i et større område av rommet for å inkludere flere sitteplasser.
    Er det mulig med f.eks. Onkyo 876?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde et par dårlige kompiser med gode ører til lydjustering og tuning i går kveld. Magisk! Nå sitter plutselig alt.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg kunne tenkt meg å ha en måling for egolytting i sweet spot, og en måling for mer optimalisert lyd i et større område av rommet for å inkludere flere sitteplasser.
    Er det mulig med f.eks. Onkyo 876?
    Ikke meg bekjent. Men alle kinooppsett starter med maksimal tunet stereooppsett. EQ gir deg mulighet med målinger til å utvide sweetspotten i kinomodus. "Direct mode" med musikk var det vi fant ut gav den beste lytteopplevelsen i stereo. Eq justerer litt i bassområdet, mens Pure Audio ble opplevd som litt kjedelig for oss i mitt rom.

Med musikk i direct mode var vi faktisk nede å kjente på om subben var med å trykke bass eller ikke. Det var den heller ikke!!! (har tidligere ikke hatt bass i det hele tatt uten en stor sub med mye gain, så nå sparer jeg også kona for mye romling å bass i resten av huset!!!:wink: )

Nå jobber høytalerne og stereooppsettet som om det var et annet anlegg i et helt annet rom. Det var formidabel forandring hvor hele registeret bare åpnet seg og gav kontrollert og god lyd. Et bassområde som gir lyd langt nedover det som forventes av høytalerne,samt med fylde og kontroll. Skal ta en ny kalibrering igjen, men utgangspunktet er jo en annen verden før den gjøres så jeg har stor tro på at jeg har klart å makse lyd i rommet med det anlegget jeg nå har. Som hifikompisen min sa: Du har fått en 5X dyrere anlegg, og nå er det moro å lytte her i rommet.

Kan slappe av nå å begynne å nyte musikk og film. Ikke bare irritere seg.
    8) :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

RS målingene var det som satte meg i gang med å ville flytte sweetspotten og "kinosalen" 90 grader, fordi den gamle sweetspoten hadde så dårlig lyd i alle områder. Resten tok kalibreringsplater og gode ører.

Bruker lite eller ingen puter eller andre dempemidler annet enn 4.stk 2 cm 60x60 glava lyddempe takplater på veggen(hvor lerret var før). En skumpute 140 x 40 x 10cm på motsatt vegg(over pult for å bryte noe av lyden) Satt den opp fordi jeg testa med å knipse høyt og det gav gjenklang, men etter skumputa kom opp var det vekk!

Hadde ikke trodd det skulle bli slik forskjell på å ommøblerere, men det gjorde det. Moralen er å prøve ut rommet på mange måter før lerret blir spent på veggen.

Ang bruk av Audyssey EQ.
    I ulike manualer her på forumet og ellers, blir det anbefalt å bruke alle 8 punktene under kalibrering. Ikke noe steder i manualen står det bruk av 8 punkter eller plassering av disse . Registrerer også at både plasseringen og rekkefølga av mic`en ikke stemmer med Audyssey sine egne anbefalinger. :???:

Jeg har en 2 seter sofa med sweetspot i midten og fra Audyssey`s sider er det fint forklart som passer denne plasseringa med 8 punkter, men kan jeg bruke den når Onkyo anbefaler et annet opplegg ?
    Hva skal jeg følge?
    SVAR fra Audyssey 21.1.09: Bruk deres måleoppsett som ligger på deres nettsider, IKKE forsterkerens ( om den viser noe annet)

Her følger 2 bilder av kinoen tegnet i google:
    Vedlegg 44176
    Vedlegg 44177

Her følger 2 målinger med RS på gammel og ny sweetspot:
    :-D Vedlegg 44191

Dette er mine erfaringer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, runefilm. Synd at man ikke kan ta flere målinger og sammenligne med ren AB-sammenligning. Skulle man finne ut at den siste målingen er dårligere enn den forrige er det jo slett ikke sikkert man finner tilbake til eksakt det samme resultatet når man måler på nytt igjen...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir dette litt OT siden det er Onkyo det er snakk om, men på Yamaha 3900 og Pio LX81 kan man vel lagre flere oppsett om jeg ikke husker feil (får ikke dobbelsjekket da min er på service for tiden). I så måte kan man kjøre en ego-romkorreksjon, samt en som gjør det best spredt på flere sitteplasser.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Nå blir dette litt OT siden det er Onkyo det er snakk om, men på Yamaha 3900 og Pio LX81 kan man vel lagre flere oppsett om jeg ikke husker feil (får ikke dobbelsjekket da min er på service for tiden). I så måte kan man kjøre en ego-romkorreksjon, samt en som gjør det best spredt på flere sitteplasser.
    Ja, sant det... Men 3900 er jo en relativt kostbar affære. Er mer rundt 10000kr-klassen enn 15000kr-klassen om dagen. Går nok av penger i alle retninger når jeg driver om bygger hjemmekino, om du skjønner hva jeg mener. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Dette er en TEKNISK tråd, for pris -og forhandlerdiskusjon vennligst benytt produktjakt-forumene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering: Onkyos eller Audysseys metode på onkyo 876?

Ang bruk av Audyssey EQ.

SVAR fra Audyssey 21.1.09: Bruk deres måleoppsett som ligger på deres nettsider, IKKE forsterkerens ( om den viser noe annet)
    Har fått svar fra Onkyo også:

"You have reached the support/help desk for ONKYO Europe.
    We recommend so like in our instruction manual.
    Before you use the automatic measure system from the receiver.
    "If you use a active subwoofer:
    Please
    1.Turn the volume at the subwoofer to maximum.
    2.Turn the crossover frequency at the subwoofer to the highest frequency."

Please choose the position from the microphone at a place with minimum acoustics reflections. (For example: on a pillow or a blanket...) After the automatic measuring it's possible that you must make a manual correction from hand.
    Because the automatic adjustment system can not always give you an absolute reference.
    Please use the results of the automatic adjustment to start from this point a manually fine tuning. "

Så er vi vel like langt! :?

Tenker jeg videresender de respektive svarene til de involverte slik at de kan bli enige seg i mellom på hva vi forbrukere skal gjøre med produktene deres.
    Registrerer også at jeg blir bedt om å sette micen på pute! Alle andre steder med kalibrering leser jeg helt motsatt. Ribbe området rundt for puter etc, og sette micen på tripod( som den forøvrig er konstruert for å være):cry:

Det jeg gjorde i går før jeg tok autokallibrering var å stille inn subben slik at den lå på 80db på 50hrz i sweetspot(målt med RS). Etter EQ var ferdig satt den subben med +11,5db!!!:shock: De andre høytalerne la den ned mellom 4,5 og 9db. Autokalibreringa ble gjort etter Audysseys metode. La ned +11,5 til 0 i EQ etterpå, samtidig justerte opp subben tilsvarende. Merket da at resten av frekvensene ble litt lave, så enten justerer jeg de opp eller tar en ny måling med subben satt høyere før måling.

Tror jeg skal prøve å kjøre 100% slik Onkyo mener for å se om det blir noe forskjell. Er nok litt betenkt på å sette subben på maks før kalibrering. Yamaha yt-1500 drar bra på maks med 1000w. Vil den tåle det? Nå ligger gain på subben på 2 av 10 mulige, og romler bra på Transformer.

Hva tenker dere andre?:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ville ha gjort er:

- Slå av Audyssey
    - plasser HT best mulig
    - Juster inn subben gain/fase til 80dB på -20 dB på mastervolum
    - Kjør Audyssey, med alle 8 punkter rundt sweet spotten(e). Begynn i main
    sweetspot og definer området rundt det, foran, bak og på siden, ta den
    siste målingen under lytte posisjon.
    - Etter Audyssey er ferdig så setter du opp sub-volumet med 3-6 dB, hvor mye er litt smak og behag.

Det kan hende at du må prøve deg fram en god del før dette sitter helt, men alt må være så optimalt som mulig før Audyssey tar over

Dettte fungerer hos meg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Det kan hende at du må prøve deg fram en god del før dette sitter helt, men alt må være så optimalt som mulig før Audyssey tar over
    En veldig god tommelfingerregel. Er ikke bare å kaste høyttalerne inn i rommet og tro at romkorreksjonen skal trylle frem 100%-resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En veldig god tommelfingerregel. Er ikke bare å kaste høyttalerne inn i rommet og tro at romkorreksjonen skal trylle frem 100%-resultat.
    Helt enig. Jo bedre forberedelser og utgangspunkt des bedre vil også andre hjelpemidler kunne gjøre sitt beste. Som å lage mat... det starter med kvaliteten på ingrediensene( svakeste ledd osv...)

Gjort som Ante1 beskrev, og hadde fått frem et knallbra stereooppsett uten audyssey før jeg satte igang. Eneste forskjell var at jeg hadde subben på 80db med 50 hrz frekvens og på -10db på onkyoen. Likevel satte onkyoen subben med +11,5 etter kalibrering. Ganske mye, er dere ikke enig?:-?

Prøver onkyo sitt oppsett, så får vi se hva målingene gir.

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Jo bedre forberedelser og utgangspunkt des bedre vil også andre hjelpemidler kunne gjøre sitt beste. Som å lage mat... det starter med kvaliteten på ingrediensene( svakeste ledd osv...)

Gjort som Ante1 beskrev, og hadde fått frem et knallbra stereooppsett uten audyssey før jeg satte igang. Eneste forskjell var at jeg hadde subben på 80db med 50 hrz frekvens og på -10db på onkyoen. Likevel satte onkyoen subben med +11,5 etter kalibrering. Ganske mye, er dere ikke enig?:-?

Prøver onkyo sitt oppsett, så får vi se hva målingene gir.
    Dersom du har f.eks en 10db peak på 50hz vil 80db på 50hz kanskje være
    +-70db på "resten" av kurven din og onkyo gasser på med gain for å få resten opp til normalnivå? bare ett forslag. Hvordan ser kurven ut pre audyssey?

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [COLOR="Red"]

Tror jeg skal prøve å kjøre 100% slik Onkyo mener for å se om det blir noe forskjell. Er nok litt betenkt på å sette subben på maks før kalibrering. Yamaha yt-1500 drar bra på maks med 1000w. Vil den tåle det? Nå ligger gain på subben på 2 av 10 mulige, og romler bra på Transformer.

Hva tenker dere andre?:-?
    Sette sub på max høres merkelig ut. Jeg vil tro at det beste måtte jo vært om onkyo ikke trenger å trimme level så mye? altså at du etter målingene kommer til at onkyo har satt sub trim level til +-3 db eller noe tilsvarende.
    -3 db oppnår jeg ved å sette volum på min SVS pci 25-31 til ca kl 21, altså 1/4 av max før audyssey kjører.

Jeg vil tippe at dersom du kjører audyssey med full pupp på sub, så kommer negativ trim-level til å bli satt på max (-12 eller -15). Det betyr bare at onkyo ikke klarer å trimme lenger ned, og resultatet blir rart. (Jeg får -11 trim på min denon dersom jeg har volumet på 50% på sub`en før måling)

Poenget med trim er jo at alle ht skal spille like høyt. Det vil ikke onkyo klare med full pupp på sub, med forbehold om at denon og onkyo har rimelig lik implementering av audyssey.

Jeg ville ikke turt å sette min sub på max ihvertfall.

Når det gjelder plassering, er det også merkelig med "pute og teppe-trikset", da underlaget kan vibrere og gi unøyaktige resultater. "Kamerastativ-trikset" er nok å foretrekke her.

Jeg ville på ingen måte slått meg til ro med dette svaret fra Onkyo.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt akkurat å tenkte det samme som spastik når jeg leste hvordan du har valgt volum på subben, runefilm. Generelt mener jeg ikke at det er noen god idé å velge seg ut én frekvens, her 50hz, for å sette volum. Det blir for smalt, og man ender som regel med å sette volum alt for høyt eller alt for lavt om man har en peak eller utfasing i målefrekvensen.

Prøv å sette sub volum på sub til kl 9 eller 10, og kjør audyssey på nytt. Da tipper jeg sub ligger nærmere 0, sannsynligvis litt over. Peaken du sannsynligvis har ved 50 hz vil da forhåpentligvis audyssey dempe.

Btw: Svaret fra Onkyos "support/help" desk bar veldig preg av at vedkommende som svarte ikke har særlig mye erfaring med det han driver med. Svakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Jeg ville ikke turt å sette min sub på max ihvertfall.

Når det gjelder plassering, er det også merkelig med "pute og teppe-trikset", da underlaget kan vibrere og gi unøyaktige resultater. "Kamerastativ-trikset" er nok å foretrekke her.

Jeg ville på ingen måte slått meg til ro med dette svaret fra Onkyo.
    Btw: Svaret fra Onkyos "support/help" desk bar veldig preg av at vedkommende som svarte ikke har særlig mye erfaring med det han driver med. Svakt.
    Takk for svar Spastik og Kenti.:-)

Jeg sendte svaret fra Onkyo til Audyssey, og han var ikke nådig...::twisted:
    Ba Onkyofolkene egentlig lese manualene sine...
    Skal legge inn svaret når jeg får tak i mailen, ble liggende igjen på jobb.

link til tegning og målinger uten eq i gammel og ny sweetspot. Det er ny sweetspot som gjelder nå, men la med den gamle for å vise hvorfor jeg snudde kinoen.
    tegning:
    http://avforum.no/forum/attachments/...etspot-256.bmp
    [url]

Dersom du har f.eks en 10db peak på 50hz vil 80db på 50hz kanskje være +-70db på "resten" av kurven din og onkyo gasser på med gain for å få resten opp til normalnivå? bare ett forslag. Hvordan ser kurven ut pre audyssey?
    Her følger 2 målinger med RS på gammel og ny sweetspot:
    :-D Vedlegg 44191

mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

606 og 5.1/7.1

Jeg ser for meg å koble opp Onkyoen slik at jeg får et 7.1-anlegg, og bruke en PS3 som avspiller og dekoder. Hvordan vil forsterkeren i dette tilfelle håndtere 5.1-signaler, spesielt fra HD-formatene? Jeg regner med at signalene til bakhøyttalerne går til surround-høyttalerne (som jeg kommer til å ha på sidene), og ikke surround-back (som kan brukes til bi-amping)? Jeg regner ikke med at det er mulig å trikse med et ferdig dekodet HD-format til å komme i alle høyttalerne?

Er det mulig å jukse et "normalt" 5.1 Dolby Digital eller DTS-signal fra eks. DVD til alle høyttalerne?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mine erfaringer vil et 5.1 siganal bli et 7.1 signal ved at bak og side høytalerene (surround og surround back) vil få samme signal. Med andre ord lik lyd i bak og sidehøytalere ved 5.1 signal.
    Det er hvertfall lyd i alle høytalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Etter mine erfaringer vil et 5.1 siganal bli et 7.1 signal ved at bak og side høytalerene (surround og surround back) vil få samme signal. Med andre ord lik lyd i bak og sidehøytalere ved 5.1 signal.
    Det er hvertfall lyd i alle høytalerene.
    Snakker du om "vanlig" DTS/Dolby Digital i dette tilfellet? Der tror jeg vel at det skal være mulig å lage 7.1 av et 5.1-signal, ved hjelp av receiverens lydmoduser. Siden jeg skal bruke PS3, så vil jo den måtte ta seg av dekodingen av HD-lydformatene, og da går vel lyden bare rett gjennom receiveren, uten videre behandling (multichannel inngang)?

Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •