ingen "SBL" og "SBR" (surround back, L og R) fremhevet på RX-V663, hva er galt..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question ingen "SBL" og "SBR" (surround back, L og R) fremhevet på RX-V663, hva er galt..?

har nå, etter MYE om og men, fått meg en 7.1-oppsett samt at jeg har fått SPDIF til å fungere på PC'en min...

det er fremdeles et par ting jeg lurer på... dette med displayet på receiveren.. skal ikke SBL og SBR lyse frem på receiveren når jeg avspiller DTS/DD-lyd (enten film på PC eller DVD)..? av og til når jeg avspiller DTS-lyd, så får jeg frem "DTS-Ex Mtrx" hvor lys på alle høyttalere er fremhevet på receiveren, men istedenfor SBL og SBR (slik som det står når jeg kjører YPAO-konfigurasjon), så er kun "SB" fremhevet på receiveren itillegg til FL, FR, C, SL, SR og LFE.. hva må til for at jeg skal kunne se både SBL og SBR på receiveren? avspille 7.1-lyd, kanskje? betyr "SB" at begge bakhøyttalere er representert eller er det bare den ene som er representert? hygen nevnte at hvis jeg avspiller media med DD5.1-lyd, så vil bakhøyttalerne fungere som "falske" ellerno slikt.. jeg hører jo at det kommer lyd fra bakhøyttalerne, men hverken "SBL" og "SBR" er listet/fremhevet på selve receiveren når det står "Dolby Digital" på receiveren... men "SB" er listet/fremhevet når jeg avspiller media som gjør at det står "DTS-ES Mtrx" på receiveren...

har også en lyd-test DVD med både 5.1 og DTS-lyd... av og til når jeg avspiller DTS-lydene, så får jeg jo frem DTS-ES Mtrx hvor jeg kun ser "SB" istedenfor "SBL" og "SBR" slik som da når jeg kjører YPAO...

hvordan får jeg fremhevet bakhøyttalerene da..? hva må til for at det skal skje..?

sitter litt fast på akkurat det der...

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Med forbehold om at jeg tar feil :-D så er vel Dolby Digital og DTS kun 5.1.. og dermed vil du vel kun få lyd i 5 av 7 kanaler? DTS-ES er vel 6.1? Tror kun de nye HD-formatene er 7.1, men det kan nok en av de andre guruene her inne svare på

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv filmen Blade-Trinity, mener og huske den er med surround back.
    Tenkte du og ha sbl/sbr aktivert hele tiden? Det er vel mulig men det vil ikke vise i display uten at materialet er kodet slik.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Digital EX og DTS ES direct/matrix er et 6.1 signal med mono lyd i den/de surround back kanalene.

HD
    PCM 7.1 , True HD , DTS HD MA med flere er det 7.1 lyd på og det er merket på covret om det er 5.1 eller 7.1.

Eksempelvis... dvd
    Blade Trinity har 6.1
    Ringenes Herre Extended utgave har DTS 6.1
    Ringenes Herre Kinoversjonen har Dolby Digital EX

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah! da postet man her igjen, etter mange måneders fravær!

har fremdeles litt surr/problemer med å få det her til å stemme HELT..

har så langt forstått at jeg kan ikke få "SBL" og "SBR" synlig på display med mindre jeg avspiller ekte HD-lyd eller DTS-ES lyd..

men... når jeg avspiller noe vanlig DTS-lyd, så får jeg jo opp "DTS" + de nevnte 6 lysene for LFE, L, C, R, SR og SL synlig på displayet, men jeg legger merke til at lyden blir VESENTLIG høyere dersom jeg enda velger "7ch Enhancer" på receiveren. som dere ser på bildet nedenfor, så kjører jeg på ganske høyt volum allerede; -20dB.

DTS m/7ch enhancer:

så... bør jeg kjøre DTS-filmen med "7ch enhancer" når jeg spiller av surround-lyd eller bør jeg bare ha på vanlig "DTS" som vist på bildet her:

spør fordi jeg vet ikke helt om man mister surround-feelingen om jeg kjører med 7ch enhancer istedenfor vanlig DTS/DD5.1... hva mener dere? har forøvrig også noe som heter "Straight Enhancer".. lyden der er ikke så kraftig som den på 7ch Enhancer...

en liten ting jeg legger merke til når jeg kjører DTS, er det noe som heter for "C. Image":

jeg får opp "C. Image" hos meg om jeg trykker pil-opp tasten på fjernkontrollen til receiveren når jeg avspiller DTS-filmer/lyd. hva er C. Image for noe? jeg har den på 0.3 som dere ser... skal jeg endre denne til en spesiell verdi, kanskje?

lurer på det samme når det gjelder Dolby Digital... dersom jeg velger en "scene" på receiveren, f.eks 'Drama' (finnes mange scener; hall in munich, cellar, church, sports osv.), så får jeg opp en slags hode også 3 lyd-bølger pekende mot hodet, som vist her:

hva vil det si? jeg merker at lyden endres litt i forhold til DD5.1 lyden... skal jeg kanskje ikke bruke "scener" når jeg får opp DD/DTS da det vil ødelegge surround-lyden/gi falsk surround-lyd eller bør jeg bruke "scener" kombinert med DD/DTS..?

de nevnte lyd-bølgene + hodet forsvinner om jeg går tilbake til vanlig DD:

skal forøvrig teste HD-lyd om ikke så lenge... da må jeg kjøre HDMI fra f.eks PS3 -> receiver også spille av media med HD-lyd, sant?

så... litt av noen "rare" og nybegynner spørsmål, men men... håper nå at det var noen som forstod hva jeg mente da..

takker for hjelpen på forhånd!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke svaret på alle dine spm, men C-Image er, hvertfall på min Yamaha, hvor "sentrert" signalet til senterkanalen er. Hvis du går den ene veien, blir lyden mer plassert i senterkanalen, og den andre veien blir lyden flyttet over til front høyttalerene.

Det hodet med 3 lydbølger, er bare en indikasjon på at du kjører en DSP lyd modus, dvs at den legger til rom-klang hentet utifra diverse steder (f.eks church, concerthall etc) og ikke kjører original lydsporet med lyden som den skal og burde være i en film.

Håper dette hjelper deg litt.

mvh

Aknot

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aknot
    Vet ikke svaret på alle dine spm, men C-Image er, hvertfall på min Yamaha, hvor "sentrert" signalet til senterkanalen er. Hvis du går den ene veien, blir lyden mer plassert i senterkanalen, og den andre veien blir lyden flyttet over til front høyttalerene.

Det hodet med 3 lydbølger, er bare en indikasjon på at du kjører en DSP lyd modus, dvs at den legger til rom-klang hentet utifra diverse steder (f.eks church, concerthall etc) og ikke kjører original lydsporet med lyden som den skal og burde være i en film.

Håper dette hjelper deg litt.

mvh

Aknot
    aha. skjønner. så jeg bør konfigurere C. Image så at den er mer plassert i senterkanalen? eller skal jeg kanskje la YPAO-kalibrering gjøre det for meg..?

aaa. forstår. såe... dersom jeg ser på en film MED DD5.1/DTS, så bør jeg velge DSP-lydmodus (så at jeg får frem hodet + 3 lydbølger), spesielt hvis jeg ser på en drama/action-film? tenkte å se på Dark Knight i kveld, og på DVD-coveret står det at den har DD5.1 tilgjengelig. skal jeg prøve f.eks Drama-oppsettet da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0,3 er akkurat passe for min del, men du kan godt la yPAO styre dette for optimal lyd der du sitter

DSP modus burde man holde seg vekke ifra, syntes hvertfall jeg. Syntes det blir dårligere lydopplevelse av det, da du gjør om et allerede ferdig mikset DD/DTS lydbilde som er laget for filmen. Eneste jeg bruker på min når jeg ser film, er å få med min bakre senterkanal (har et gammelt 6.1 oppsett). Tror DSP er mer rettet mot stereo signal ifra tv etc..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på aktivering av SBL & SBR symbolene på displayet til din receiver, så vær oppmerksom på at du ikke kan forvente at disse lyser opp uansett hvilken blu-ray plate du spiller av.

Det må være et 7.1 spor på BD'en for at disse skal trigges. Per i dag er de fleste blu-ray utgivelser 5.1. Et eksempel på en BD med 7.1 lyd er Shoot 'Em Up.

Newcomer Yahaman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av det du spør om ligger dypt begravet i bruker manualen.. Ikke lett å finne første gang du skummer igjennom. Fikk selv en del aha opplevelser da jeg satt meg ned og studerte en kveld....

2ch/7ch Enhancer er vel mest ment å benytte hvis du spiller for eks. Mp3 filer.

Prøv først med auto justering av fosterkeren, så kan du finjustre etter hvert...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •